Vatikanen - HV

SA0BLI

Well-Known Member
Jag och min sommargranne W2LG som är över från Florida körde 20 meter CW i Tisdags em. Hade en fin öppning på 14018,2 Mhz och fick bla Vatikanen med ett QSL från en amatör med ett callsign som börjar på HV1. När jag körde hela hans callsign mot QRZ-databasen blev det ingen träff. Vidare sökning på internet gav inget resultat.
Det fanns däremot några trådar i Ham grupper på nätet att inte längre några aktiva Hams kör HV från Vatikanen, pga nerdragningar i Vatikanradions stöd för detta.

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta "mysterium", har någon kört HV och vilken omfattning / vilka band körs idag?

73 de SA0BLI/Fredrik
 
Hej Fredrik,
Vad jag kunnat se på dxsummit.fi har ingen HV1 varit spottad senare tid. Inte heller 425dxn.org (italiensk dx-bulle) har annonserat någon sådan op. Kan det ha varit en SV1 ni körde? (HV1CQN har spottats under 2009 och 2010, men jag misstänker att det var SV1CQN).
Sporadiskt kan HV5PUL vara aktiva från Vatikanen.
73
Kurt / SM6BZE
 
Tack för hjälpen och länken till Arcala.
Lutar också åt ett grekiskt callsign. Som op angavs en förkortning av ett av de vanligaste grekiska namnen, så antagligen var det SV.

73 de SA0BLI / Fredrik
 
Back
Top