Yaesu FT-1000MP MARK-V "scannar" och gör en delvis reset!

SM2OWW

Well-Known Member
Redan för några år sedan fick min FT-1000MP MARK-V vid några enstaka tillfällen "spunk" och började plötsligt byta frekvens (svepa neråt i frekvens) precis som att man använde shuttler joggen. Sedan vid vissa tillfällen så "försvann" frekvensinställningarna på alla band genom att de hoppade till de värden som blir vid en reset, men merparten av andra inställningarna som jag hade gjort var kvar, så det blev ingen total reset. Nu har dessa problem börjat komma oftare och oftare...

Vid några tillfällen så har jag kopplat bort allt utom power, dvs extern högtalare, mikrofon, riggstyrning, antenner osv, har även provat att ha konstlaster på antenningångarna och låtit radion stå på och ibland har det kunna gå några dagar och ibland inom några timmar innan det inträffar.

Har letat på nätet och för ett tag sedan hittade jag någon som haft problem med att radion började byta frekvens och efter en del felsökning kom han fram till att det var spänningen som används för shuttler joggen som var problemet. Det var 5V 100mA SMD regulatorn Q5058, MJ78L05UA, som blev varm och då föll spänningen. Han bytte ut denna till en 5V TO220V som han monterade på schassit och då var problemet löst

Vill inte ge mig på att börja röra runt i radion utan att veta att detta är det mest troliga problemet med min radio och den mest troliga lösningen, har inte ens öppnat upp den för att kolla ännu...

Så någon som har kunskap/erfarenhet gällande FT-1000MP MARK-V och denna typ av problem?
 
Jag får djupdyka i minnet… Jag hade en gång ett liknande fel som jag då beskrev på ett Yaesu-Forum. Måste ha varit för 5-6 år sedan. Huvudproblemet var att frekvensen börja vandra uppåt utan möjlighet till kontroll. Jag bytte en spänningsregulator av modell mindre med en något större. Minns att regulatorn satt lätt åtkomligt på undersidan. Minns också att Electrokit levererade regulatorn så minnet e inte helt slut…
 
Q5056 MJM78L05UA ska det vara tror jag. Den driver en hel del andra prylar också men även stationens VFO-encoders.
De är magnetiska och det sitter lite elektronik innanför kåpan på dem som också kan ställa till det, bland annat en comparator om jag inte minns fel. Den lämnar två fasförskjutna "fyrkantvågor" hög eller låg när du snurrar på VFO-ratten. Trasiga encoders har jag haft på bänken men just det felet du beskriver känner jag inte igen och det blir ju lite svårt att mäta sig fram då det bara händer någon gång ibland.
Blir det tokigt även om du kör på SUB-VFO?
 
Sparkar liv i denna tråd med en enkel fråga... :rolleyes:

Vad har ni för knep för att enklast och kontrollerat tillföra lite extra värme till en komponent utan att ställa till det, "mini-hårfön", mini-värmepistol eller....?

Har nu patienten upp-och-ner på undersökningsbordet, mäter såväl spänning som temperatur på 5V 100mA SMD regulatorn Q5056, MJ78L05UA.

Efter att ha haft riggen igång över en timme så är spänningen 4,99-5,00 V och än så länge inga problem med riggen.

Gällande temperaturen så är rumstemperatur ca 22,5 °C och så är även termperaturen på Q5056 innan riggen startas upp. Efter att riggen varit i gång ca 1 minut så är Q5056 lite drygt 30 °C och efter ytterligare några minuter strax under 50 °C. En timme senare har temperaturen stannat på lite drygt 50 °C och det uppkommer inga problem. Men nu ligger ju patienten på rygg med kåpan borta, så det torde kunna bidra till lite avkylning jämfört med om den varit ihopskruvad och på rätt köl. Gjort lite jämförande tempmätningar på andra komponenter i närheten av Q5056 och de kommer upp i temperaturer runt 27-32 °C (dock är dom inte spänningsregulatorer)

Så för att komma vidare skulle jag därför under enkla och kontrollerade former vilja värma på Q5056 i steg om säg 10 °C under några minuter för att se när (om) problemet uppstår vid högre temperatur.

Tips mottages... :)
 
Det blir mycket riktigt skillnad i temperatur med öppen radio, speciellt efter sändning.
Behöver jag värma någon komponent för att hitta ett termofel så använder jag min varmluft lödstation som går att ställa ner till 150 grader.
 
Byte av regulatorn samt de två lyterna som "hörde till" gjordes för lite drygt två veckor sedan och sedan dess har riggen stått på dygnet runt utan problem (peppar, peppar). Stundtals har det varit ganska varmt i radiorummet, så inne i riggen torde det ha varit skapligt varmt.

Dock gjorde jag inte bytet själv, blev en klubbkamrat med mer vana av små komponenter samt varmluftsstation som gjorde bytet. Därav är jag nu på G och ska köpa mig en varmluftsstation.
 
Back
Top