Yaesu FT-707

SM0UAN

Well-Known Member
Har en rig enligt rubriken. Den funkar fint, fast nåt relä verkar lite yrvaket om den stått nån vecka, blir helt normalt efter en stund.

Problemet (som är av begränsad allvarlighet) är att frekvensräknaren är lite "orolig" på frekvenser över 14 MHz-bandet. Det är ju en klassisk VFO och en frekvensräknare som visar ner till 100 Hz steg. Visningen är stabil och fin till och med 14 MHz-bandet, men däröver hoppar de två sista siffrorna nervöst mellan 0-9. Själva VFO'n verkar helt stabil, dvs det påverkar inte Rx/Tx i praktiken. Tänkte om nån sett/hört om felet tidigare och har ett tips om vad man ska börja titta efter.
73 DE SM0UAN
 
Jag har varit med om det fenomenet med exakt en sån radio, men det blev aldrig av att jag försökte göra något åt det. Har inte upplevt det på någon annan radio än just FT-707.
 
Det är förmodligen "counter-unit" som spökar. Jag har ju den Yaesu FT225RD och som har liknande problem med siffervisningen. Det är ett ålderstecken i den ic-kretsen som ska driva siffer-segmenten. Funkar det bättre då riggen är kall, så är det för mig!? I övrigt visar frekvensen rätt utifrån VFO och vid koll med extern frekvensräknare.

/Sven.
 
Som Sven skriver är det troligen den kretsen (MSM9520RS) som spökar, det är ett känt fel på den stationen. Det finns en mod där man sätter dit en annan krets som är lättare att få tag i men det kräver lite ombyggnad. Du kan ju alltid börja mäta runt kretsen för att försäkra dig om att felet sitter där. Kanske starta baklänges och tvångsstyra segmenten och om det fungerar så mäta runt transistorerna som styr segmenten.
 
Tack för tipsen!

Nu kör jag sällan över 14 MHz och har andra gamla rigar att leka med, så ingrepp lär få vänta tills novemberregnen är här igen, men det är bra att ha en punkt att börja nysta. En grej man säkert borde kolla är ju att drivspänningar är som de ska, förstås...
 
Ja, du har ju en 5v stabb som driver kortet (UPC14305) men långsökt att det är den. Du har två förstärkarsteg till insignalen och en trissa som fungerar som AGC till insignalen så där kan du ju kika lite hur set ser ut där men som sagt är ic-kretsen (display counter unit) huvudmisstänkt.
 
Min kompis har en sån radio och den betedde sig liknande. I början vart det bättre när radion vart ordentligt varm men tillslut la den av helt och vart aldrig stabil, eller tog väldigt lång tid på sig.

Jag felsökte den och konstaterade att det var två trötta elektrolyter, Dessa byttes ut och radion används fortfarande dagligen 5år senare.

Just den radion har jag även bytt IC'n i frekvensräknaren. Den började tappa segment i displayen. Men det är nog mer än 10år sedan det vart fixat.
 
Även jag bytte kondingar(lytar) och stabbar, alltid bra på en äldre radio. Även några ic-kretsar byttes, dock inte de som behövdes och som jag heller inte kunde få tag på - world-wide.. I mitt fall nöjer jag mig med VFO och 144Mhz på låga delen, inga problem att se t.ex 144.325. - Men ett fel är alltid något man kan reta sig på..

/Sven.
 
Mitt första inlägg i tråden, en FT-225RD har en liknande display/frekvensräknare, därför jämförelsen av problemet..

/Sven.
 
Ja, gamla elyter och även en och annan ny Kines är ett kapitel för sig.
Jag har intrument för att mäta ESR och likströmsläckage och det är få elyter med många år på nacken som klarar en mätning med godkänt resultat.
Även nya från Kina kan vara av undermålig kvalité redan från start.
 
Min Yaesu-FT225RD är ju då en VHF(144-148)Mhz. Första 1 och 4 är hårdbyglad för visning, dom övriga visar från 4.000.0 till 8.000.0

/Sven.
 
Fantastiskt med alla dessa förslag och all info! Kondingar åldras, såklart, det är bara jag som inte spontant greppar att en "solid-state" rig även den kan vara "gammal", sett ur ett elektrolytkondingsperspektiv...

Som sagt, när det blir lite regn o mörker får det bli närmare diagnostik.
 
Orkade inte vänta till november, så jag öppnade upp apparaten och började med att mäta drivspänningar. De var alla OK, så jag "motionerade" alla berörda delbara kontaktpunkter. Nu funkar den som den vore ny... Jag tackar för alla uppslag o länkar, men är glad att det än så länge har räckt med handpåläggning.
 
Back
Top