Yaesu FT-818 med TX-problem på 2m.

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Hej forum, jag hjälper en amatörkollega och felsökning enl rubrik.

När radion är kall så funkar 2m, men plötsligt lägger effekten ned till 0,2w och swr visar Hi, detta oavsett ifall PL- kontakten (Rear) väljs eller Front(BNC). - HF och 70cm funkar som de ska. Detta har varit en följetong och med felsökningar "on air". Helt klart är nu att problemet finns i radion. Någon som har kännedom i felet är välkommen med förslag eljest blir det en service-tripp till Yaesu. - Dessutom kan tilläggas att extern DC-plugg används(orginal), men som tyvärr glappar i sin anslutning i radion vilket inte borde hända, även detta kanske andra upplevt?

Sincerely/Sven.
 
Last edited:
Ja…om DC pluggen. På min lossade mittstiftet tidigt.
Tebax på garantireparation efter bara ngn månad. Blev bra efter det.
Den vart dock inte i närheten lika bra som min gamla FT-817ND. Sämre skvalradio. Inte alls 1W mer effekt än den gamle, Ingen laddningsindikator, sämre storsignalsegenskaper m.fl andra saker jag retade mej på så jag sålde skiten.

Den sades ’knappt skilja’ förutom enstaka komponenter mot gamle 817 och det kanske är möjligt…men då är det på byggsidan, monteringen det brister.

Jag föreslår att du först som sist tar smällen o sälja den billigt för att bli av med problemet. Livet är för kort för att hålla på o krusa problemradios. Säljer du även 225’an o slänger upp 10 lök får du råd med en ny Icom IC-705 istället.
Den är dyr, ja. Den blir fin att ratta på när du är ute på landet men pass på -spectrumet och vattenfallet är sjukt beroendeframkallande…

Edit: NU en halvtimme senare…ser jag att det inte är Din radio.
Nåja, jag gillar ändå inte FT-818 och rådet att satsa på ngt annat för din kollega kvarstår likväl.

Godafton.
 
Last edited:
Dc-pluggar är ett vanligt fel men att du har full effekt på HF och 70cm motsäger att du har glapp i DC-pluggen, då du borde tappa effekt på samtliga band i så fall.
Hur som helst fixa DC-pluggen och gå vidare därifrån så du kan bortse i från det felet ändå.
När jag får en station här på bänken så börjar jag alltid med att koppla upp den mot en konstlast och sedan göra en fabriksåerställning så är man säker på att det inte är antennen eller kanske ett mjukvarofel som ställer till det.
Att den fungerar när den är kall skvallrar ändå om att det är ett problem i stationen så att koppla den mot kostlast och återställa den gissar jag inte hjälper men gör det ändå innan vi går vidare.
Vi felsöker i rätt ordning.
 
* Det är fel på 2m TX, RX funkar, 70cm och HF funkar. Dessutom vill det glappa i DC-kontakten bak på riggen, som är ett annat problem. Defaultreset är utfört. Antennkontakter, antennkabel och antenn är ok - funkar mot annan radio. Det är just 2m TX som är problem.

/Sven.
 
Man behöver gå systematiskt tillväga.

En bra början är att studera blockschemat, men tyvärr har jag inte hittat någon FT-818 servicemanual som pdf.
Får då nöja sig med FT-817.

Eftersom problemet är begränsat till 144 MHz så räcker det med att titta på den signalvägen;

1714549787563.png

Felindikeringen för "SWR" tyder på att felet ligger efter riktkopplaren, och då är det antingen i VHF HPF eller i LPF-blocken.

Tittar vi nu noga på schemat så finner man att det finns två summationspunkter i filterkedjan, en vid L3081/C3260 där HF+50 MHz summeras
med 144 MHz, och en vid L3082/C3267 där 432 MHz summeras med de tidigare.

1714550102796.png

Eftersom felet bara uppträder på 144 MHz så begränsar sig möjligheterna i första hand till
C3234,C3243,C3252 och C3260. Man kan också tänka sig en kortslutning i L3071, L3075 eller L3079
men sådant är ganska ovanligt.

Ett temperaturberoende intermittent fel är svårt att hitta, och vanligen använder man lätta knackningar, kylspray och varmluft för att kunna provocera fram felet och lokalisera det till en viss komponent eller lödning.

Samma signalväg används för både sändning och mottagning, så genom att ta in en svag 144 MHz signal från antennen
och knacka försiktigt på eller runt de misstänkta komponenterna bör det gå att hitta glappkontakten.
 
Jag hittade inte heller någon servicemanual till FT-818, frågan är om de är i det närmaste identiska med FT-817 så man förväntas använda den manualen?
FT-817 har jag haft på bänken, aldrig en FT-818 men tittar man på bilder så der de väldigt lika ut inuti men inte exakt ändå.
 
Back
Top