10m Nac februari.

SA7AZQ

Well-Known Member
Ikväll var det ju nac på 28Mhz och jag brukar höra flera OZ och ibland någon finne och norrman men ikväll var det totalt lönlöst, gav upp efter 45 min pga den dåliga aktiviteten :eek: , iofs kör jag inga beamar men däremot en 5/8-vågs vertikal och ett litet pa på 150-200w så att jag kör lätt stora delar av skåne och OZ dagligen utan några konditioner. Hörde SK2 och OZ2 men mer blev det inte. Inte ett enda qso bler det i kvällens nac:rolleyes: Är det fler som upplever dålig aktivitet?
 
Tråkigt med låg aktivitet. Det var nåt år sedan jag var med några gånger. Då blev det kanske 5 qso per trafiksätt. Bara SM6, inga konds.
Förr i tiden (80-talet) när jag blev amatör så läste jag läxorna med radion på 28 MHz. Rätt som det var kunde det bli sporadiskt E-konds (?) eller Aurora, med några QSO en bit bort. Är det inte så nu, eller märks dom inte pga låg aktivitet, tro?

Jag ska försöka komma igång på 10 m NAC. Vi får se om hörs...

73 de Erik sm6rxz
 
tittar man på 28 NAC loggen från jan/feb 2011 så ser det inte så värst dåligt ut, men distrikt 7 verkar inte ha så många aktiva överhuvudtaget.

Erfarenheter från tidigare år på 28 NAC runt jul/årskskiftet är att det blir något färre aktiva, men det finns alltid aktivitet.

med 100W och vertikal blir räckvidden begränsad för markkontakter, kanske 5-10 QSO i bästa fall.
 
tittar man på 28 NAC loggen från jan/feb 2011 så ser det inte så värst dåligt ut, men distrikt 7 verkar inte ha så många aktiva överhuvudtaget.

Erfarenheter från tidigare år på 28 NAC runt jul/årskskiftet är att det blir något färre aktiva, men det finns alltid aktivitet.

med 100W och vertikal blir räckvidden begränsad för markkontakter, kanske 5-10 QSO i bästa fall.

Kommentar
Med det låga solfläckstal är vintermånader med enkel antenn besväligt . Bättre att invänta vårconditioner samma gäller 50 mhz . 73 Lennart
 
Vi tänkte köra NAC 28MHz från SK6DW i JO68FJ men det kolliderade med bygg- och tjötkväll på ett annat QTH. Vädret har ställt till det en del med testkörande då vår lokal, ett litet torp från mitten på 1800-talet, ligger uppe på ett berg dit det kan vara rätt besvärligt att ta sig vintertid. Dessutom saknar torpet all form av moderna bekvämligheter såsom rinnande vatten, toalett, 220V m.m. Det är utedass, egen brunn eller vattendunkar, vedspis, portabelt elverk och batteridrift som gäller. Men gud vad störningsfritt det är! :)
Förhoppningsvis ska vi bli mer aktiva under vår- och sommarsäsongen.
 
Back
Top