sm5phu
Well-Known Member
LEK ger PTS ett mycket stort tolkningsutrymme över vad som är "radiokommunikationstjänster" eller inte.
Ja, den där domen är intressant läsning.
I propositionen som ligger till grund för LEK har lagstiftaren hänvisat till radioreglementets definition av begreppet skadlig störning, som i sin tur bygger på definitionen av vad som är en radiokommunikationstjänst. Där framgår att amatörradio är en sådan tjänst.
Och EU-kommissionen påtalar särskilt att radiokommunikationstjänster som de definieras i radioreglementet har företräde framför kortdistansutrustning, och att kortdistansutrustning inte kan ställa några anspråk på skydd från skadlig störning från radiokommunikationstjänster.
Ändå har tolkningsutrymmet varit såpass stort att myndigheterna kunnat komma fram till att det förhåller sig tvärtom.
Man måste ödmjukt acceptera att samhällsnyttans vågskålar här kraftigt väger över till amatörradions nackdel. Jag tror inte ens att det ligger i betraktarens öga, alla är nog överens om saken.
Men det handlar inte om att amatörradio skulle tränga undan samhällsnyttig wifi. I alla andra länder går det tydligen utmärkt att samexistera, som jag påtalade i mitt förra inlägg.
Det borde rimligen gå här också.
Rent allmänt har det dessutom varit ganska korkat att göra sig till ovän med en myndighet
Myndigheter kan inte ha ovänner. Jag brukar säga att var och en som arbetar på en förvaltningsmyndighet bör ägna första anställningsdagen åt att brodera en bonad med texten om grunderna för god förvaltning ur förvaltningslagens femte paragraf:
"I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk."