12v stabiliserad spänning!

sm7uuy

New Member
Hej! Hade tänkt bygga någon spännings-stabilisator på 12v till min ic-E91
när jag använder den i bilen! Spänningen i bilen kan ju variera up till 15-16v
beroende på batteriet o generatorns kondition! Enl instruktionsboken så får ej spänningen till radion överstiga 14v! Är det någon som vet var man hittar en byggbeskrivning till detta! Eftersom jag själv ej är något snille på konstruera elektronik! Kanske det går att använda 7812 spänningsregulator???
mvh Göran L sm7uuy
 
ic-E91 drar enl uppgift upp till 2,2A och en 7812 kan bara leverera max 1A så det är inget bra val.
Jag skulle välja en justerbar 3A regulator och välja en utspänning på 10V (enl manualen)

/Micke
 
>Spänningen i bilen kan ju variera up till 15-16v

Och transienterna kan tydligen vara upp till 200 V eller så. Här finns en variant med både hängslen och livrem för 5 V.
 
IC-E91 är specad för 10 - 16 V yttre strömförsörjning, för laddning och drift.
För att inte överstiga spänningen finns CR-19R en cigsladd för bil som lämnar 11 V. denna säljs inte mera.
Kör man IC-E91 med över 14 V ställer den automaitkst ner till 0,5 W.
Det kan duga att sätta två Si dioder i serie med matningspänningen och kanske en rejäl kondensator.
Men ett stabilisatorbygge är ju i sig ett intressant projekt.

Normalt laddar man mest en handapprat från bilbatteriet oxch då duger säkert en rak sladd.

de
Roy
 
En regulator med 10V ut skulle kunna se ut så här.

bilreg.jpg

Dioden D1 skyddar för negativ "load dump" transient.
R3(5W) och D2 (transorb typ 1,5KE25 e.dyl) skyddar för positiva transienter.
L1 är en ferrite bead på utgående kabel som skydd mot HF baklänges in i regulatorn.
LT1085 bör kylas.


/Micke
 
3-terminal regulatorer är oftast ingen "hit" att använda som huvudregulator för radioapparater. Bla. eftersom den interna spänningsreferensen inte kan avkopplas på ett effektivt sätt (brusreducering). LT skriver en del om ripple regulation och anger att man kan koppla av reglerpinnen med ~10uF vilket dock ökar kravet på utgångsavkoppling. (detta är ingen RF-avkoppling) Dessutom ser man gärna att det sätts en diod i backriktningen ut -> in ifall matningsspänningen försvinner samtidigt som det finns spänning lagrat i någon konding i lasten. L1 filtrerar nog bort en del RF om man valt ett bra material, men för att bryta av den bör man paralellkoppla C3 med .. sisådär...100pF // 1nF (NP0)

(Även ingången bör avkopplas på detta sätt)

När bygget är klart ansluter man sin traskesnakker och petar med antennen på regulatorn och dess kringkomponenter samtidigt som man sänder och övervakar utgångsspänningen. Är den stabil runt 10V har man gjort ett bra jobb.
 
Last edited:
UJ! Kanske lite modigt att testa på det viset, GXV. Om stabben får spunk av hf'en och släpper regleringen så har man råspänning ut till (den dyra) riggen. Man bör nog se till att råspänningen inte är högre än maxdata för förbrukaren.
 
AKU de CZR

Vad jag förstod så skulle man endast kontrollmäta spänningen på utgången samtidigt som man petade med HF på stabkrets och komponenter med en batteridriven TX.
 
CZR de AKU
Ah! Jag tolkade det som att mata traskesnackern från den nya fina stabkopplingen under provet.

/Janne
 
>Spänningen i bilen kan ju variera up till 15-16v

Och transienterna kan tydligen vara upp till 200 V eller så. Här finns en variant med både hängslen och livrem för 5 V.

Transienter på 200 volt lär nog vara ganska ovanligt, och om det nu förekommer, lär de väl ändå vara så kortvariga att de knappast orsakar några problem.

Ser man till vanliga laddkablar för mobiler, och GPS:er m.m som är relativt vanligt förekommande så innehåller de inte mycket mer än en stabb.. Brukar ju fungera felfritt.
 
Back
Top