144 Mhz yagi stackning.

756pro

Member
Har 2 st 144 Mhz yagi som jag vill stacka. Ska jag stacka antennerna ovanför varandra eller
sidan om varandra, Antennerna är på 8 element vardera & vilket är bäst stackningskablage
eller powerdivider ??? Kanske någon antennguro här på forumet har förslag. Antennerna ska ha
horisontel polarisation..

SM7WEJ Rolf
 
Hej har du sett den här sidan ? Home of yagi antennas dk7zb det finns lite matnyttigt att
Läsa där om strålnings resistanser etc.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Beror på om du vill ha en smalare antennlob framåt eller inte. Välj isåfall för smalare lob sida-vid sida.
Vad ska du köra?

Stackningskablage kan du knåpa ihop själv av vanlig koax och löda ihop. Blir billigt och lika bra som divider.

73 /Lars
 
Har 2 st 144 Mhz yagi som jag vill stacka. Ska jag stacka antennerna ovanför varandra eller
sidan om varandra, Antennerna är på 8 element vardera & vilket är bäst stackningskablage
eller powerdivider ??? Kanske någon antennguro här på forumet har förslag. Antennerna ska ha
horisontel polarisation..

SM7WEJ Rolf

Hej Rolf!

Jag förmodar att du kommer köra främst tropo och tester?
Då skulle jag valt att sätta antennerna på höjden.
Men vad är det för design/fabrikat på antennerna? (för att enkelt googla fram rekommenderat stackningsavstånd)
Om ditt QTH är i en miljö med risk för QRM från grannar etc. rekommenderar jag att minska avståndet något.
Det gör att looben ändras och du får lite mindre gain framåt, men du undertrycker även looben neråt.

När man tillverkar kablage för stackning är det viktigt att kablaget är exakt lika långt.
Det blir annars fasfel. (looberna ändras), dock är det inte lika känsligt på 144 som på 432 MHz och uppåt.

Lycka till!

73 de VTZ/Kricke
 
Hej jag har för mig att det ska vara ojämna multiplar av våglängden på stackningskablaget dvs 3/4 då
Kan visst impedansen vara vad som helst eller hur man nu gör och vad det är för strålnings impedans
På yagi antennen.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Rolf.
Den riktning du stackar trycker ihop strålningsloben. Dvs sida vid sida ser mindre del av horisonten, över varandra ser mindre av himlen och marken under. Avståndet mellan antennera väljs så att lob-bredden blir ca hälften jämfört med ensam antenn, men är inte kritiskt. Mindre avstånd ger lägre gain och lägre första sidolober. Större avstånd ger endast starkare sidolober, gain stannar på 3 dB över en ensam antenn. En tumregel säger stackningsavstånd 2/3 av bomlängden, för korta och väldigt långa antenner stämmer inte det.
Bor du i tätort med mycket brus i omgivningen kan det för mottagningen vara en fördel att stacka sida vid sida. Det bruset finns strax under horisonten och minskar man hur mycket man ser av det minskar också bruset in i mottagaren. Då hör du en station i den riktning du pekar bättre. Utanför tätorter är brus från mark och himmel i samma storleksodning, då är över varandra att föredra, det ändrar inte brusnivån in i mottagaren. De flesta motstationer finns vid eller bortanför horisonten, så du hittar fler på det viset.
Är de flesta störkällor i din närhet, dvs en bit under horisonten, kan det vara fördel att elevera en aning, t ex så gain mot horisonten är ½ dB under max. Bruskällorna hamnar då i en brantare del av strålningsdiagrammet och signal/störning ökar. Med antennerna över varandra ca 4°, bredvid varandra kanske dubbelt så mycket.
Hur man ordnar ihopkoppling och impedansmatchning spelar som KYH skrev ingen roll. Coaxkabel med lödskarvar funkar utmärkt! Förslagsvis 50 ohm coax från antennerna så signalen från en källa mitt i antennloben kommer i fas eller vriden hela varv i T-skarven. Sen 1/4 vågstrafo från 25 till 50 ohm av 35 ohm coax, 2 st 75 ohm coax i paralell duger bra.
Tänkesättet med källa som ska summeras i fas gör att du kan elevera och fortfarande ha antennerna rakt över varandra. Du får tillämpa lite trigonometri från grundskolan och ta med relativa kabelhastigheter för kabeln du använder.

Lycka till med antennerna. Det viktigaste är att de kommer upp!

/Jan
 
Back
Top