144MHz Slutsteg 100W+

SA0AZT

Well-Known Member
Tjenare!

Jag är extremt sugen på ett slutsteg för 144MHz då jag börjat att köra på låga 2m delen :D
De radioamatörer jag pratat med om det tycker att jag ska bygga ett eget slutsteg, och minst 100W är väl bra att börja med.

Jag har kollat runt på nätet lite och märkt att de flesta slutstegen lämnar otroligt mkt mer en 100W! Bra tänkte jag.. Fast sen kommer man till schemorna och fattar NADA! Jag har ingen koll på just VARFÖR ska den komponenten sitta där och hur fungerar det där?!

Så frågan är: Hur får man reda på allt detta? Finns det böcker att läsa? Internet är för stort för att bara hitta på en gång. Vart har alla ni som bygger slutsteg lärt er ifrån? Detta är nog en fråga många undrar och är intresserade av!?
 
Det finns två riktigt bra böcker i ämnet;

"The Radio Amateur's VHF Manual" från ARRL (gärna utgåvorna från 70-talet som innehåller en systematisk genomgång av hur slutsteg med elektronrör fungerar och är uppbyggda)
samt "VHF/UHF Manual" frän RSGB, som har motsvarande för transistoriserade slutsteg.

För transistoriserade slutsteg utgör Philips och Motorolas applikationsnoter och handböcker också en bra vägledning.

Sedan skadar inte ett visst tekniskt intresse och dito utbildning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om du vill gå direkt till bygget av ett 150W 144Mhz PA kan du kan läsa YU1AW's publikation, den finns på hans websida och i boken RSGB VHF UHF Communicatoins handbook, där finns enkla singel och dubbeltransistorsteg baserat på bipolära transistorer. Där finns också alternativa komponentvärden beroende på vilken av de listade transistorerna man får tag på.
Använder man helt andra transistorer bör du gå igenom de böcker som AOM nämner.

Att ge sig på MOSFET och experimentera sig fram kräver att man har ett antal MOSFET eftersom dom går sönder vid minsta misstag

jag bygger VHF PAn med 2st bipoära transistorer och dom ger 130-150W och är likt det YU1AW visar, trots det provar mig fram med komponentvärden och justeringar av komponenter för att få ut tillräckligt med effekt.

Det finns MOSFET ritningar på slutsteg hos varje transistorleverantör, kolla i deras application notes, men mosfet är som sagt lite knepiga som förstagångsprojekt.

Det går ju att titta på rörslutsteg, de minsta stegen med keramiska rör ger ett par hundra watt, men även rörsteg har sina baksidor med fläktar, högspänning och tillgång på material till anodkretsen.
Ett QQE06-40 glasrör är kanske ett litet lagom 100-130W första rörbygge...
 
Last edited:
Den som läst och förstått alla 41 sidorna i ON4KHG:s beskrivning har en utmärkt grund att stå på.
Dock är sådant fortfarande inget för nybörjare.
Skulle rekommendera att man som första projekt bygger något med bipolära transistorer i effektklassen 80 - 150W.

Har för mig att SM7UYJ säljer klassikern CME50-12 vilken är en ganska oöm PA-transistor som egentligen är avsedd för 450 MHz. Den har intern matchning för detta frekvensområde vilket kan medföra att matchningsnäten för 144 MHz kan bli lite annorlunda jämfört med transistorer som är avsedda för dessa band.

Som alltid när man använder transistorer avsedda för höga frekvenser på lägre måste man se upp för självsvängningar vilka riskerar att förstöra transistorerna innan man hinner blinka. Risken för sådana ökar när man förspänner transistorerna för linjärdrift.

Ett annat sätt är att försöka hitta "inälvor" från Magnetic/Radiosystems Minicallsändare 8172 (se t.ex. Magnetic surplus VHF/UHF amplifiers och Magnetic utstyr til 2m 150W forsterkere mv.) som kan ge minst 100 - 150W.
Då är mycket av det besvärliga redan gjort.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
använder själv cme50-12 på 50Mhz, 144Mhz och 432Mhz i hembyggda PAn - tänkte prova den på HF wideband PA.

har även surplus MOSFET PA på 144 och 432, men som sagt dom är kinkiga.
 
Tack för alla beskrivningar och info =) Jag har fått lite tips av kompisar runt om mig också, så nu är det bara att läsa på och samla komponenter!

Ska möjligtvis öppna någon slags wordpress sida med alla projekt bilder så man kan följa med på vägen mot mitt slutliga mål.
 
Jag skulle nog föredra att använda rör. Dels för att dom tål mer misshandel än transistorer och dels för att konstruktionen inte blir lika känslig.
Mycket mer mekanik och mycket mindre elektronik....

Jag har byggt YU1AW:s steg med 2 st GI7b. Det funkade klockrent direkt.
Med ett GI7b så kan man nog plocka ut ca. 400W, vilket är ganska lagom för "normal" användning på 144MHz.
Lyckas man sedan hitta grejor till nätdelen på skroten så kan man komma riktigt billigt undan ;)
 
Att använda rör känns lite farligt att börja med. Ett transistorerat slutsteg kanske är bäst att börja med!?
Har läst på lite och har lärt mig lite om de olika delarna i ett slutsteg, fick det mesta från EDGAR Audio PDFen. Fick ett till tips om att läsa om slutsteg i ARRL Antenna book, så ska kika i den senare!
 
Jag rekommenderar verkligen att använda en layout som någon annan har fått att fungera.
Vid denna typ av bygge är kretskortet, chassit, ledningsdragningen den komponent som kanske är viktigare, elleri alla fall lika viktig som de transistorer man använder.
Störinduktanser, med självsvängning som följd etc kan förstöra de dyraste sluttransistorer.
Kunskap finns att läsa vad gäller anpassning, in och ut från transistorn, bias, effekt, impedans omvandlingen. Men krestkortets utseende finns inte att läsa sig till någonstans.
I tillverkares applikationer, (transistortillv) kan man bland se sådant, i vissa fall lite klumpiga och schematiska, men ideen är att det skall funka.
Att kopiera slutstegskort från en kommersiellt tillverkad radiostation kan ibland vara en bra ide.

Det är väldigt lätt gjort att en tänkt förstärkare blir en effektoschillator....

Det har här rekommenderats biplolära transistorer, verkligheten är att dessa snart inte tillverkas mera, utan ersätts av MOS FET för höga effekter.

De
SM4FPD
Roy
 
mosfet för höga effekter som ersätter keramiska rör ligger prismässigt långt över vad man kan göra med surplus och rör.
 
Back
Top