160m antenn för långsmal tomt?

Jag har bra erfarenheter av inverted-L byggd enligt AOM&EQLs förslag. Jag har förmånen att ha en 25m hög tall i änden av tomten, så vertikala delen är drygt 20m. Sen har jag en 80m vertikal och en 40m vertikal i samma matningspunkt. 8 nedgrävda radialer på 10-12m + en CMC 14 varv korslindad koax på en toroid och underjordisk koax till schacket. Jag har dock noterat att markfunkten är avgörande för hur mitt jordplan funkar. På vintern är min gräsmatta (på gotland) rejält blöt och då funkar antennen utmärkt och matchningen är bra (30-50 Ohm på alla 3 band) Drygt 120 länder på 160m inkl alla kontinenter har det blivit de senaste 2-3 åren, trots den enkla konstruktionen.

En viktig sak att tillägga .. på 160m är brusnivån mycket hög så det kanske allra viktigaste är inte hur mycket man skickar ut i luften, utan hur bra mottagningen fungerar. Jag hade förmånen att ha en 250m lång "bäver" ut i skogen mot JA/VK som RX-antenn under några år innan skogen bebyggdes. Att få en så lång tråd bort från alla elektriska störningar i närområdet är det som gör verklig skillnad.
 
Jag har ännu sämre förutsättningar. En frimärkstomt som mäter 15x20 meter mitt i en närförort till Stockholm. Jag har jobbat med 160M enligt förutsättningen: "det enda som är sämre är ingen antenn alls". Jag har en sladd som löper upp längs ett 12M glasfiberspröt. I botten har jag ett 30-tal radialer. De flesta är bara 5-6 meter . Några så korta som 3M och några uppåt 8-10M. Huset och tomtgränsen sätter stopp! Hela kalaset är anpassat i botten med spole, reläer och trafo. (Se Handboken "a matching unit for the 43ft vertical"). Trots detta mediokra system har jag tack vare FT8 kört JA och US. Det ligger förstås mycket tur bakom det. Men inget är omöjligt. En annan viktig del är förstås att jag lyssnar med en loop. Den gör stor skillnad som någon tidigare nämnt i tråden.
 
Jag har bra erfarenheter av inverted-L byggd enligt AOM&EQLs förslag. Jag har förmånen att ha en 25m hög tall i änden av tomten, så vertikala delen är drygt 20m. Sen har jag en 80m vertikal och en 40m vertikal i samma matningspunkt. 8 nedgrävda radialer på 10-12m + en CMC 14 varv korslindad koax på en toroid och underjordisk koax till schacket. Jag har dock noterat att markfunkten är avgörande för hur mitt jordplan funkar. På vintern är min gräsmatta (på gotland) rejält blöt och då funkar antennen utmärkt och matchningen är bra (30-50 Ohm på alla 3 band) Drygt 120 länder på 160m inkl alla kontinenter har det blivit de senaste 2-3 åren, trots den enkla konstruktionen.

En viktig sak att tillägga .. på 160m är brusnivån mycket hög så det kanske allra viktigaste är inte hur mycket man skickar ut i luften, utan hur bra mottagningen fungerar. Jag hade förmånen att ha en 250m lång "bäver" ut i skogen mot JA/VK som RX-antenn under några år innan skogen bebyggdes. Att få en så lång tråd bort från alla elektriska störningar i närområdet är det som gör verklig skillnad.
 
Jag har en långsmal tomt med bostadshuset och radiochacket på ena kortsidan av tomten. Uppskattningsvis kanske jag har har möjlighet att sätta upp runt 50 meter tråd i rak linje (kanske något längre....). Någon som har tips på en variant av antenn för att kunna köra lite 160 meter? En förkortad version av EFHW kanske?
mvh Lars SM0TGU
Om du har 50 meter till godo så kanske du kan sätta upp en något vinklad 2x20m stegmatad dipol. Jag har 20 x 33m tomt och den fick plats där. Den går "bra" från 160-10m. DX på 160 kan du kanske få svårt med men europa kan säkert funka bra.
 
Ytterligare en antennidé för 160m men den kräver flera stödpunkter.

dipol_160m.jpg

Med antennen hängd på 10m blev Impedansen 12,5 ohm. Matas på mitten med en bakvänd 4:1 balun och 50 ohm koax.
 
@SM0NOR:

Berätta gärna mer om lyssningsloopen!

Jag har en antennförstärkare från LZ1AQ med hembyggd loop enligt ritningar han länkar till. Den gör underverk både på 80 och 160. Fördelen är att den får plats på liten yta, vilket inte bogar gör.
 
Har erfarenhet av flera stegmatade loop-antenner. Då jag bodde i en förort i lägenhet satt jag upp en loop på 87m i 10-15 m höjd i träden i närområdet som fungerade kanon på alla band inkl. 160m. Mycket allround om än inte direktstrålande, men gav mig många DX barfota på långa distanser. 40m gav mig kontakter i sydatlanten ner till Antarktis, på både 40 och 160m hade jag QSO med Mongoliet, hr. Chandravaal... osv. Och förstås övriga band upp till 10m. Vad jag såg av bilden av tomten så skulle det vara möjligt att få upp tillräckligt med tråd (87m är inte kritiskt) och med stegmatning och en tuner så är hela världen öppen. Dessutom är en sådan tråd närmast osynlig och diskret. Samt enkel och billig.
 
SM4FPD har en beskrivning på en förkortad dipol... DL-1000 tråd, 32 mm VP-rör, centrumfäste och en stunds lindande av tråd...
 

Attachments

  • SM4FPD Dipol 160m, förkortad, av DL-1000.pdf
    194,5 KB · Views: 26
Back
Top