160m tuner

SM5XUN

░░░░░░░
Jag skulle behöva meka ihop en tuner för 160m,
koaxmatat, portabelt och för max 50W input tänkte jag mig för att hålla nere storlek/plattavstånd, efter nån timmes googlande gav jag upp, kikat lite i ARRL handbook men inte heller där fick jag någon inspiration..

Har du byggt något fungerande eller hittat något bra på internet?
 
Last edited:
Om man kikar inuti en MFJ avstämmare, ex 901, 949 etc.
Så är de T-kopplade.
En vridkonding in i serie med inkommande koax spole till jord och en konding ut mot antenn.
Vridkondinagrna är c:a 150 pF, vilket kanske låter lite.
Axlarna blir heta och måste isoleras med plastrattar.
Och 1,8 MHz kan vara på gränsen för dessa avstämmare.
Spolen omkring 30 uH. Med uttag.
I MFJ brukar den vara omkring 50 mm dimameter, lika lång och med 1 mm tråd lindad med 1 mm stigning. Men en på järnpulverkärna blir kompaktare.
Får man tag i vridkondingar från äldre transistorradio är de ju på dubbla sektioner, och omkring 2 x 250 pF. Med en liten knapp skulle man kunna parallellkoppla varje och få 10 - 250 respektive 20 - 500 pF på varje.

Det gäller således att smyga omkring eleketronikkontainern och hugga äldre transistorradio, och beröva dem på vridkondingen. Bör räcka till 50 till 100 Watt.

För lägre effekt finns, eller fanns ju små sockerbitstora folievridkondingar i japanska mindre transistorradio.

Hittar du bara en vridkonding gör man så att den går att flytta från inkommande eller till utgående, dvs ett inv. L filter framåt eller bakåt. Man kan vända hela bygget beroende på vad man vill uppnå. De allra minsta MFJ avstämmaren var så. Två kranar, en vridkond och en spoling.

Lite experiment med vad man kan hitta för delar är aldrig fel.

de
ÄssÄmFyrFotPedahl
 
Jag har provat med två olika MFJ men haft lite svårt att stämma av vissa antennkonstellationer, sen har jag inte heller nått över 50W innan det börjat arca i spolen eller kondingarna då jag kört förkortade portabelantenner av olika slag.
Jag hade hoppats kunna komma undan med en kraftig LC/CL koppling för ett brett impedansspann, en stor 500pF konding och en lämplig spole, luftlindad med lackad 1mm tråd, frågan är hur stor den bör vara, diameter, n och så vidare.. helt enkelt anpassad för enbart topband 1700/1800kc :)
 
160 m tuner

XUN de APQ
Jag skulle behöva meka ihop en tuner för 160m,
koaxmatat, portabelt och för max 50W input tänkte jag mig för att hålla nere storlek/plattavstånd, efter nån timmes googlande gav jag upp, kikat lite i ARRL handbook men inte heller där fick jag någon inspiration..

Har du byggt något fungerande eller hittat något bra på internet?

Hej. Du vill ha en tuner för 160 m. Du skriver ingenting om vad för slags antenn du skall stämma av. Är det; en fullsize dipol, en kort dipol med förlängningsspolar, en longwire (ändmatad), en godtycklig trådstump (kortare en 1/4 våglängd), en förkortad vertikal, o s v?
Denna ofullständiga frågeställning är tyvärr mycket vanlig här på forumet.
ARRLs antennbok innehåller massor med olika antennanpassningsenheter. Oftast anger man inte frekvensband men vilka impedansområden som kan omvandlas till 50 ohm. Det är ju detta som är viktigt.
Beträffande att hitta beskrivningar på Internet och Google. Vem som helst kan ju skriva vad som helst utan att bli granskad på Internet. Jag finner att c:a 25% av allt som skrivs om antenner, matarledningar och baluner på Internet är direkt felaktigt. Jag framförde denna åsikt till en känd proffs-antennfabrikant norr om Stockholm. Han ville justera mina 25% till 40%!

Roys förslag med en T-tuner är en vettig lösning. En spole på c:a 40 uH med många tappar (uttag) och två 3 gangade BC-kondingar från en slaktad mottagare kanske löser ditt portabla antennproblem.
Var nu snäll och kom in med en beskrivning på din 160 m antenn så kanske jag kan bidra med ett förslag till en anpassningsenhet.

73
Bengt SM6APQ
 
Varför inte ett Pi-filter?

En sån här modell anpassar nästan allt som man hänger upp. :)
/Ingvar
 

Attachments

  • Pi-filter.JPG
    Pi-filter.JPG
    16,1 KB · Views: 261
  • Pifilter2.JPG
    Pifilter2.JPG
    95,6 KB · Views: 298
Last edited:
CZR de APQ.
Hej. Jo det går nog bra med ett pi-filter också, men med samma komponenter erhåller man bättre dynamik (variation) med ett T-filter.
En fördel med T-filtret är att transceivern är skyddad från statiska uppladdningar i antennen.

73
Bengt SM6APQ
 
Får nog hålla med Bengt/APQ att det aldrig cirkulerat så mycket felaktig antenninformation någonsin.
Många tror att Google är någon sorts ersättning för grundläggande ingenjörskunskaper.
Så är det inte.

73/Karl-Arne
SM0AOM
 
Att insinuera att man är okunnig och att internet är fullt av skit var ju en intressant morot till fortsatt utveckling av den här tråden... :rolleyes: Tur ändå att man sållar bort skitinformationen och vänder sig till de kunniga på ham.se!


Jag glömde mycket riktigt att beskriva antennen jag tänkte använda, det är förstås en LW och längden är 36m så det är en högimpendiv liten tråd!

Det jag kört med hitintills är förkortade dipoler på 80, 40, 20 och 17m samt en drygt 36 m LW matad med en 6:1/9:1 och 11:1 unun på T130-2 kärna, inget av detta är ju inte särskilt lämpligt för 160m.

Jag hittade som jag skrev ingen inspiration via google och eftersom jag inte har någon ingenjörsexamen så tog jag inte fram miniräknaren utan vände mig till google för att hitta inspiration och läsa om erfarenheter från andra radioamatörer som byggt tuners för portabelantenner för topband, tyvärr var skörden obefintlig.

Innan någon får för sig att säga att jag kör med skitantenner och lika gärna kan stämma av en rostig järnsäng eller köpa en EH så försvarar jag mig med att jag vill inte spendera en halv dag att få upp antennerna i 40m höga tallar och lägga ut en kilometer motviktstråd utan det skall gå snabbt att sätta upp och plocka ner härket samtidigt som det skall fungera hjälpligt och att jag framförallt har kul när jag kör NVIS mer än jag kör DX, sen hur du vill ha dina portabelantenner skiter JAG i... :)


Är det någon av er som byggt en topbandtuner, valde ni kärna eller luftlindat, räckte det med en 500pF konding och hur tätt är det mellan plattorna, är det någon som testat en 16:1 unun för 1/4 LW på 160m?
 
Last edited:
SM6XUN, gå till G4FGQ minneshemsida och ladda ner ett program för att beräkna spolar.
Välj solenoid3.exe eller coil.exe
Detta är ett litet dos program som gör att du kan beräkna spolar utan mattekunskaper och ens räknedosa.
Välj exvis 50 mm VP rör som spolstomme, 1 mm lacktråd, och 1 mm stigning. Dvs du lindar dubbla trådar för att få stigbingen lika med trådtjockleken, tar sedan bort den ena och fixerar med smältlim.
I programmet använder du det material du har liggande.
Lite klurigt är kanske att göra uttag på spolen om den är lindad på VP rör, men man kan borra hål här och där som plats för att löda uttag.
Gör exvis 30, 40, 50 och 60 uH. om du skall labba på 1810 -2000 kHz.
Det kan behövas en dator som kan köra DOS, det kan XP, men inte den MAC jag har hemma.
Med programmet kan du "köra" valda parametrar och få den spole du vill ha med ditt material.
Att göra flera spolar är en bra ide, dvs att ha liggande för andra experiment.
Mycket enkla och praktiska program som verkligen rekommenderas!!

Med ett uppslitsat VP rör, som hålls ut av en kärna, en bräda, och med papper på röret, kan du sedan du fixerat spolen med smältlim, dra ut kärnan, VP röret krymper då och du får en luftlindad spole, papperet blöter man sen bort. Papperet var för att att inte smältlimmet skall limma fast spolen på VP röret. Med en luftlindad är det enklare att löda uttag.

När du sedan vet vilken induktans du behöver, kan du skapa mindre spolar, eller lindade på toroider, som du beräknar med Win programmet "mini ring core calculator", som går att hitta via sökmaskin.


De ÄffPeDe
 
Tack Roy, den sidan har jag nog varit inne på förr när jag byggde ett slutsteg, den innehåller många bra småprogram, här är länken dit:
Download from here.

Jag skall göra ett test med T-kopplingen först sen kanske jag testar varianten som CZR lade upp en bild på.

Jag börjar med en 500pF vridkonding jag har liggandes och en spole med uttag, jag hade visst en keramisk stomme som jag får plats med en spole försedd med uttag mellan 40 och 80µH så får vi se om det funkar eller arcar :D

Jag har nu precis lindat klart en 16:1 unun som också skall luftas i sommar..
 
Det behövs varken ingenjörsexamen eller miniräknare för att dimensionera anpassningsenheter för 160 m.

Med någon erfarenhet av antenner vet man att man har c:a 37 ohm realdel i matningsänden av en 1/4 våglängds tråd, och att realdelen sedan minskar som våglängden i kvadrat när tråden blir kortare.

När tråden kortas ner från 1/4 våglängd lång tillkommer en kapacitiv del som för normaltjocka trådar motsvarar c:a 3 pF per m längd. Som en första approximation för trådar c:a 1/8 våglängd långa kan man göra en seriespole som har en induktans stor nog att ge resonans på arbetsfrekvensen med längden * 3 pF.

Sedan kommer förlusterna från omgivningen att sätta sig i serie med matningsimpedansen, och dessa blir dominerande så att matningsimpedansen hamnar nära 50 ohm resistivt.

Ett av G4FGQ-programmen, "vertload.exe" ger en bra vägledning för dimensioneringen av anpassningsnät för vertikala trådar kortare än 1/4 våglängd. "Program notes" till detta är klart läsvärda.

Ett annat problem är att "korta" trådar på 160 m (kortare än 1/4 våglängd), oavsett hur "tunern" ser ut, utan rejält tilltagna jordplan blir ganska dåliga antenner. Jordresistansen kommer att absorbera den absoluta merparten av den inmatade effekten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Vridkondingar är som många erfarit en brist i dagens samhälle.
Om man nu inte som "vissa" har en rejäl junk box, med bl.a. sådana.
Men jag har planer på att bygga en variometer, en sådan är utmärkt på de lägre frekvenserna, under 10 MHz, en variabel spole kan i många fall ersätta vridkondingar.
Man kan tänka sig 100 mm plaströr som ytterspole och en vridbar invändigt på 75 mm rör.
För övrigt kan en avstämmare för portabelbruk vara en bunt spolar och kondingar med polskruvar, vilka man kopplar samman med testsladdar, till den koppling som behövs. Pi, T inv L etc. och helt enkelt lägger upp på bordet. Dvs man måste ju inte bygga ihop det i en plåtlåda, eller träram.

De
SM4FPD
 
Löst byggd ATU

Den här fungerade fint, just här var den på 80m, en LC-match
 
Last edited:
Back
Top