200 Watt PEP.

SA7ASX

Well-Known Member
Nu skiljer det bara 2 S-enheter mellan amatörradio och privatradio.

Vad tycker ni om det?
 
Hej!
En inte alltför järv gissning är att trådskaparen syftar på förslaget på nya amatörradioföreskrifter från PTS.
Läs på esr.se finns även en tråd på ssa.se

Eftersom jag inte sett förslaget i sin helhet, så väntar jag med några djupare kommentarer.
Men, i huvuddrag verkar det sunt.
 
Tack för referensen till ESR då informationen på SSA är knapphändiga.

Håller med låt oss invänta förslaget innan det är dags att gå i taket, än så länge ser jag inget att invända mot.
 
Makalöst, vem av de som har slutsteg kommer frivilligt att anmäla detta och låta sig faktureras....
Och varför 200 W då alla radiostationer, förmodligen 99 procent, lämnar 100 W.
Och varför anpassa sig till vissa andra länder? Vad har de med svenska radioamatörers effekt att göra?

Just argumentet att anpassa sig till andra länder förekommer då och då, inte bra inom amatörradion. Vad har andra med saken att göra? Förmodligen är argumenten någon form av att försök dölja ett verkligt skäl. Varför inte kräva att andra länder anpassar sig till oss. Såna krav framförs ibland när det gäller exvis mänskliga rättigheter, men de kraven är väl mest plattityder för att få sympati...

200 W eller 1000 W är så liten skillnad att det knappast borde behöva uppmärksammas.

Man tycker att PTS borde jobba med EMC istället och göra radiovärlden störningsfri.
Men det är väl ett omöjligt jobb......


Vilka effekter komradio har, eller får ha, är ingen fråga för amatörradion.



de
SM4FPD som ej har extra slutsteg.
 
Det är betänkligt att en liten sektliknande grupp som ESR kan utöva
sådan makt över en statlig myndighet.

Det är helt enkelt inte sunt.
 
Och varför 200 W då alla radiostationer, förmodligen 99 procent, lämnar 100 W.
Kan det vara så att PTS ansett att det är en lämplig gräns för att praktiskt undanta flertalet från tillståndskravet?
Vi får väl se när remissen kommer ut.
 
Det är betänkligt att en liten sektliknande grupp som ESR kan utöva
sådan makt över en statlig myndighet.

Det är helt enkelt inte sunt.
Något som inte är sunt är din befängda kommentar om hur du tror att en statlig myndighet låter sig påverkas. Det är en befängd tanke i sig.
Precis som ditt uttalande om att föreningen ESR är en sekt.

ALLA kommer att ha möjlighet att påverka i senare skede när PTS ändringstext kommer ut på remiss.
 
Låter som PTS river av ett 1 april skämt lite tidigt, och hur skulle det kontrolleras vem som har slutsteg eller inte ?
Tror att inte nån kommer att anmäla slutstegs innehav utan köra på som vanligt, helt riskfritt.
 
Varför är det så svårt att fatta att vi radioamatörer har ett väldigt stort privilegium, varför då förstöra detta genom att bryta mot de få och enkla regler som vi har att följa. Om detta förslag går igenom så kommer en "begränsning", jag kommer utan att tveka betala avgiften för tillståndet. Men sedan är det tyvärr bara att vänta tills PTS kan påvisa att någon/några radioamatörer kör med mer än 200 W p.e.p fast de inte har tillstånd, då är risken stor att regelverket kommer att dras åt rejält och då är det stor risk att det bara är att säga adjö till denna trevliga hobby.
 
"Nu skiljer det bara 2 S-enheter mellan amatörradio och privatradio."
Om man bortser från att amatörradio har ett annat syfte, att amatörradio är till för de med radiotekniskt intresse och inte för de som enbart vill "prata i radion", så har du nästan rätt, SA7AZX! ;-)

Min åsikt är att PTS lägger fram ett ganska rimligt förslag. De förändringar som gällde en uppgradering av provfrågebanken, och kraven för certifikat var också bra. Att låta nästan vem som helst hantera en radiosändare, med en livsfarlig uteffekt, är verkligen inte rimligt. Jag skulle gärna se att tillstånden för högre effekt kopplades till en högre nivå på kunskaper och ett tuffare prov.

SM0AOM gjorde en bra och korrekt utredning kring amatörradiostationer och antennanläggningar och riskerna det skulle kunna medföra, och fick en del okunnig och omotiverad kritik i det sammanhanget. Nu misstänkliggörs återigen han (och SM7EQL) på hamnews. Trist!

Jag lägger till att jag i nästan 40 år har kört med max 100W, och det mesta går att köra med denna effekt. Det har blivit lite inflation i detta att man ska ha slutsteg. Det finns vissa kommunikationsformer och vågutbredningsutmaningar där högre effekt behövs, men för de flesta och i de flesta sammanhang behövs det inte 1000W.

mvh Sture
 
Låter som PTS river av ett 1 april skämt lite tidigt, och hur skulle det kontrolleras vem som har slutsteg eller inte ?
Tror att inte nån kommer att anmäla slutstegs innehav utan köra på som vanligt, helt riskfritt.

Måhända är det den symtomatiska motviljan bland radioamatörer att följa regler och förordningar är själva orsaken till PTS förslag?

Sedan tror jag inte att någon föreställer sig att PTS skall göra hembesök och kontrollera vad just du eller jag har för effektsteg i radiohörnan,
det kan dock bli lite jobbigare om man nu råkar orsaka ett störningsärende med sina 2500W på 24MHz om man inte innehar ett tillstånd för effektsteg.
 
Den som "varit med" (sedan 1975) och har hyfsat gott minne
vet att det varit ganska många konflikter mellan Televerket/PTS
och SSA under årens lopp.

Minns för några år sedan då det på detta
forum länkades till PTS diarium...

Det är ju själva f-n att varje gång man överväger att gå med
i "facket" så skär det sig i kontakterna. Inte undra på
att PTS håller amatörradion på armlängds avstånd.

Jag satt där framför skärmen, läste, funderade...

Emedan våra grannar under åren generöst fått
tillstånd att använda 1.8 MHz, 5MHz, 50 MHz, 70 MHz, 2300 MHz
3400 MHz på NIB (Non-Interference-Basis) med välsignelse
från sina respektive telemyndigheter har SSA under åren
lyckats reta upp myndigheten så att den numera
hanterar oss endast strikt juridiskt.

Det hade varit enkelt för PTS att trycka ner effektgränserna
ordentligt.

Således skall vi nog vara tacksamma för att det
inte föreslås.

Jag hade gärna betalat en årsavgift på några
hundralappar för ett riktigt tillstånd
oavsett 200W eller mer och varit registrad hos
en riktig myndighet.

Litet synd är det att det framför allt är "amatör"
som märks när det handlar om vår hobby...

Suck...
 
Men titta!

5MHz som amatörband!

8.5 Amatörradio i frekvensområdet 5,3515–5,3665 MHz, 3 kap. 28 §

PTS föreslår att ett nytt undantag för användning av radiosändare för
amatörradio i frekvensbandet 5,3515–5,3665 MHz som beslutades av
Världsradiokonferensen (WRC) år 2015, fotnot 5.133B i artikel 5 i ITU-RR.
PTS föreslår att det nya undantaget förenas med villkor om högsta utstrålad
effekt uppgående till 15 W e.i.r.p. i enlighet med ITU-RR.


73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det är ju själva f-n att varje gång man överväger att gå med
i "facket" så skär det sig i kontakterna. Inte undra på
att PTS håller amatörradion på armlängds avstånd.
Med förhoppning om att diskussionen inte spårar ur fullständigt skulle det vara intressant att veta vad du anser att SSA gjort för fel den här gången.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Att bygga förtroenden tar åratal.
Att förstöra dom går betydligt snabbare.

Om förtroendekrediten uttömts som jag påstår
gäller det att göra regelbundna insättningar
tills dess att balansen återuprättats
och kontot ligger på plus.

Det som skett senare än det (riktigt) stora
debaklet för några år sedan är exvis frågor
om provförrättares hantering av provsvar.

Varje gång man ser ordet "Tillsynsärende"
inses att ytterligare uttag skett även om
beloppet kanske inte varit så stort.

Daniel Goleman ("Känslans Intelligens")
skriver att: "Man kan inte inte kommunicera".

I allt man gör meddelar man något.

För ett tag sedan anmäldes SSM-ärendet i tråden.
till förvaltningsrätten. Frågan är om SSA
har till SSM eller PTS kommunicerat huruvida
man står bakom anmälaren, om man
meddelat avvikande åsikt eller förbigått saken med tystnad.

Även om anmälaren inte har någon ställning inom
SSA är frågan hur PTS betraktar saken.

Har SSA tagit skriftligt avstånd från denna
anmälan skulle jag se det som en insättning.
 
Jag delar GXVs syn på saken. Alldeles särskilt nu efter de osakliga påhoppen på andra radioamatörer utförda av föreningsmedlem. När reagerar och agerar SSA?
 
Ulf, ditt resonemang om förtroendekredit är intressant och det är svårt att inte hålla med.

Min fråga gällde vad som SSA hade gjort fel den här gången, i ljuset av citatet ovan och diskussionstrådens rubrik. Den senare får antas syfta på den av PTS föreslagna sänkningen av högsta tillåtna effekt för tillståndsundantagen amatörradio.

Om man tycker att en sänkning är bra finns ingen anledning att klaga. Men du verkade tycka att sänkningen var ett resultat av en förment dålig relation mellan å ena sidan SSA och å andra sidan PTS och SSM. Det kanske var min övertolkning.

Hursomhelst har SSA samarbetat fullt ut med PTS och SSM i det ärende som någon sedan anmälde till JK. SSA bidrog med material som behövdes för konsultrapporten. Vi deltog och bidrog mycket aktivt i den arbetsgrupp där även ESR och FRO ingick. Detta arbete resulterade i utbildningsmaterial och nya provfrågor i provfrågebanken. SSA har uttryckt att vi anser att utförande, resultat och slutsatser i konsultrapporten håller god kvalitet. Vi har inte deltagit i någon del av den smutskastning som ni beskriver.

Men av någon anledning hävdas ändå att SSA skulle motarbeta myndigheterna och att vi skulle vara medskyldiga till eller medverka i någon sorts smutskastning.

Jag har själv fått utstå en del mindre smickrande omdömen här på ham.se. Jag kan inte påminna mig att någon här krävt att exempelvis ESR ska ta offentligt avstånd från detta, trots att både jag själv och några av mina värsta belackare är medlemmar där.

Hamnews är inget språkrör för SSA och vi står inte på något sätt bakom de skriverier som görs där. De som regelbundet läser vad som skrivs där kan enkelt gissa sig till vad som är min personliga uppfattning om denna publikation. Här är ett av flera exempel: https://www.hamnews.se/2017/02/11/ssas-vice-ordforande-angriperartikel-i-amatorradionyheterna/

Av Hamnews anklagas SSA för att lägga sig platt för SSM och PTS. På andra håll - inte minst här - anklagas vi som jag nämnde för att vara uppkäftiga mot myndigheterna.

Hamnews har en grundlagsstadgad rätt att sprida sin blandning av nyheter, vantolkningar och åsikter.
Och var och en har rätt att klaga på myndigheter till JK. Om ett sådant ärende tas upp i förvaltningsdomstolarna, så är det för att det hör hemma där. Frågan ska inte avgöras i en häxprocess på något diskussionsforum eller någon konspiratorisk blogg.

Det finns radioamatörer, kanske rent av SSA-medlemmar, som åtalas och döms för grova brott. SSA blir inte medskyldigt för att vi inte skriver till tingsrätten eller målsäganden och tar avstånd.

Vi är inte heller medskyldiga till vad enskilda myndiga personer skriver i någon blogg eller anmäler till någon rättslig instans. Var och en får ta ansvar för sitt eget agerande.

I SSA reglerar stadgarna vilka åtgärder som kan vidtas mot medlemmar som skadar föreningen eller dess syften. Men det är en intern fråga för SSA:s medlemmar att hantera. De som inte själva är medlemmar i SSA har över huvud taget inte med den saken att göra.

Vad gäller den återkommande tillsynen så får vi nog vänja oss vid den. Så länge PTS delegerar arbetsuppgifter till SSA är det rimligt att de kontrollerar hur väl vi utför arbetet.

Det har funnits och finns fortfarande brister, det kan ingen förneka. Ibland stora brister. Vi kämpar på för att göra ett allt bättre jobb. Även myndigheter kan göra fel, och ibland har det funnits tveksamheter i själva tillsynen. Den tillsyn som gjordes 2013 anser jag personligen var mindre lyckad och en del slutsatser som drogs där berodde enligt min mening på att handläggarna inte kunde läsa innantill i Artikel 19.

Jag förutsätter att våra myndigheter har en stor integritet och inte låter sig påverkas av ovidkommande saker. Att man i en ny föreskrift på något sätt skulle hämnas för att provförrättare summerat poängen fel är en horribel tanke och det håller jag för helt uteslutet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
I SSA reglerar stadgarna vilka åtgärder som kan vidtas mot medlemmar som skadar föreningen eller dess syften. Men det är en intern fråga för SSA:s medlemmar att hantera. De som inte själva är medlemmar i SSA har över huvud taget inte med den saken att göra.
I sak korrekt. Det är en fråga för SSA:s medlemmar att hantera.

Kan det då vara en det möjligen en trovärdighetsfråga ?
För mej som presumtiv medlem är det så och det är självklart att jag värderar vad du skriver där när jag överväger medlemskap igen.
 
Back
Top