3 Fas HV PS

SM6FPG

Fritidskonsulent
För att inte blanda in för mycket i slutstegs tråden så dristar jag mig till en ny tråd runt nätagget till mitt 4 x 813 slutsteg på arbetsbänken.
I samband med att jag bygger om chassiet så tänker jag lära mig en del genom att helt enkelt bygga om de olika delarna.

Bifogar hur jag tror att HV PS skall kopplas för tre fas.
3 Fas HV PS.png

Har jag tänkt rätt?
Hur många dioder behövs och vilka?
Hur skall jag tänka runt kondensatorerna som värde och spänningstålighet och dessutom motståndet över varje konding.

Jag har inte mätt på transformatorerna vilken spänning de lämnar så värden får väl sättas i förhållande.


Hoppas att denna tråden kan bli en kunskapstråd i sammanhanget även för andra!
 
Hur skall jag tänka runt kondensatorerna som värde och spänningstålighet och dessutom motståndet över varje konding.

Nu är inte jag någon QRO-byggare till vardags men när det gäller högspänningskondensatorer så väljer jag alltid 105ºC typen och lägger på minst 30-40% på märkspänningen så för en B+ på 300V så väljer jag hellre en 450V kondensator framför en 375V dito.

Spänningståligheten på motstånden är lätt att glömma, ofta får man ta till seriekoppling, ett vanligt trådlindat ARCOL 10-wattare ur cs-serien "tål" runt 500V och det är ju rätt låg spänning i dessa sammanhang, det är bra att vara försiktig med vad man gräver fram ur junkboxen :)
Ju högre effekt ett trådlindat motstånd är på desto högre spänning brukar det tåla då varven hamnar längre ifrån varandra och då minskar risken för överslag.
 
Du har en 6-pulsbrygga med Y-kopplad sekundär.

RMS-värdet på utspänningen blir c:a 2,4 ggr fasspänningen på varje sekundär,
och PIV hos varje diodsträcka behöver vara minst 2,5 ggr fasspänningen.

Om den obelastade spänningen från varje transformator är 1000 V så blir utspänningen
drygt 2400 V, och det erfordras en total PIV av minst 2500 V för varje diodsträcka.

Det är klokt med en säkerhetsfaktor på 2 när det gäller dioder, så
låt varje diodsträcka bestå av ett antal seriekopplade dioder av
6 gånger transformatorspänningen i kV avrundat uppåt till närmaste heltal.
Lämpliga dioder är 1N5408.

Rippelfrekvensen är så hög att det går bra även med ganska små kondensatorer.

10 st seriekopplade 220 uF 450 V ger en fullt tillräcklig filtrering, och om varje sådan kondensator har ett utjämningsmotstånd
av 22 kohm blir bleedertidskonstanten c:a 5 sekunder. Kanske lite i längsta laget men man ska ändå aldrig förlita sig på att en bleeder
laddar ur filterkondensatorn.

Sätt en voltmeter över utgången och ta för vana att se till att den går ner till 0 innan utgången kortsluts före arbete med antingen PA eller kraftaggregat.

Går det att hitta en filterdrossel med runt 5 H induktans som klarar minst 1 A DC och som har tillräcklig isolation kan man ytterligare minska kondensatorvärdet. Är man osäker om isolationen går det bra att sätta drosseln i den negativa branschen från likriktaren.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A, du är banne mig värd din vikt i guld, för att du alltid ställer upp med din kunskap för oss som vill men inte kan.

Dristar mig till ytterligare en fråga.

Vad är det på bilden?
Sitter på primärsidan av transformatorerna. Mittpunkten är kopplad till fasen på transingen och vidare till ett relä. Båda ändarna är jordade.

https://www.dropbox.com/s/j4rpfhdod6kvs3g/2014-08-02 10.45.26.jpg
 
Hej Bosse!
Jag förstår inte din beskrivning riktigt, men kanske det är en "mjukstartanordning".

/Roland
 
Det ser ut som någon form av stegstart.
Dock rekommenderar jag att du plockar bort sådant och gör följande på primärsidan:

- 3-polig automatsäkring "dvärgbrytare" på 6 AT som utgör både ledningsskydd och huvudbrytare
- NTC-motstånd Rhopoint SG160 ett i serie med varje fas
- 3-polig kontaktor som styrs via PA-stegets till/från-brytare

Av dimensionerna på transformatorerna att döma så kan du dra runt 2,5 kVA kontinuerligt ur dem.
Detta gör att om du har 6 AT säkringar finns det en marginal på c:a 80% vilket bör räcka även för startströmmarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Är på remote qth och har okulärbesiktat det befintliga nätaggregatet.

Vad jag kan utröna och förstå så är transformatorerna deltakopplade vilket då rimligen innebär att primären är på 380/400 volt.
Detta verifieras av att nollan inte är ansluten, enbart jorden till chassit.

Vad jag kunnat mäta fram så finns det ingen som helst koppling till jorden från transformatorerna.

Transformatorerna har märkning LS-1-8181.
På primärsidan finns det 4 kopplingar med PR0 på ena sidan och PR1, PR2 o PR3 tillsammans på andra sidan.
Skulle man här kunna tänka sig att PR1 = 380V, PR2 =220V och PR3 = 115V i förhållande till PR0 ?
Det är PR1 som är ansluten.

Jag har sökt på tranformatorbeteckningen på nätet men inte funnit någon information.
Någon som känner till beteckningen?
 
Skulle rekommendera att du kopplar loss varje sekundärlindning och mäter upp dess spänning separat
som sedan blir fas-spänning i en Y-koppling på sekundärsidan. Tänk bara på livsfaran med högspänning när du gör sådana mätningar.

Beteckningarna på transformatorerna passar in på de som Standard Radiofabrik använde på 50-talet.
Tjärimpregneringen och termosäkringen i primärlindningen daterar också transformatorerna till denna epok.

Att tolka märkningen beror lite på vilken praxis som använts hos en viss tillverkare.
Är transformatorerna tillverkade i Sverige verkar upplägget med P0 och uppåt logiskt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM.
 
Detta verifieras av att nollan inte är ansluten, enbart jorden till chassit.

USCH!
Är verkligen inkommande nolla ansluten till chassi? Det innebär att ev. jordfelsbrytare kommer att lösa ut om apparaten är skyddsjordad.
Varför är nollan öht ansluten till chassi? Kolla så inte något har chassi som returväg, exempelvis något relä med 230 V-spole eller trafo för lägre spänningar. Här finns en uppenbar risk för livsfara.

Det har ibland förekommit vansinnigheter där någon kopplat något som kräver 230 V mellan en fas och chassi/skyddsjord. Anledningen kan vara att matande kabel saknar nolla. Tappar man då kontakten med skyddsjorden blir apparaten spänningsförande! Ett tråkigt exempel där ett ensamt fel innebär livsfara, praxis ska vara att det ska krävas minst två fel innan något otrevligt händer. Låt bara skyddsjord vara ansluten till chassit. I husets elcentral skiljer man på nolla och skyddsjord och sedan får de absolut inte kopplas samman.
 
Var nog otydlig med nollan, den är inte alls ansluten någonstans, enbart jorden, gulgröna, är ansluten till chassit.

Gjorde en utökad okulär besiktning genom att ta loss ett relä på primärsidan och si då fick jag fram att tranformatorernas PR0 blir sammankopplade i relät....

Då blir det Y-kopplat på primärsidan, och 3 x 230 V om jag förstår rätt.
Då uppkommer frågan, borde inte nollan kopplas till transformatorernas PR0?

Då stämmer inte mitt antagande om de möjliga spänningarna på PR1 - PR3 heller .......

Sekundärsidan är kopplad som delta!

Vad gäller att mäta sekundärspänningen så får jag hoppas att APQ har någon högspänningsprob, min multi går bara till 600 V.
 
Är det Y kopplat på primären är lindningarna 220V men kopplade till en 3 fas med huvudspänning på 400 (380) V, oftast brukar man koppla in nollan i en Y koppling men med perfekt symmetri är det kanske inte nödvändigt?
Såvida inte detta är någon mera obskyr el leverans med 3x230 V och 130V lindningar, men sådant förekommer nog bara i Norge :D
 
Last edited:
Back
Top