3 fas HV PSU

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena!

För en tid sedan skrev jag om 3 fas-trafo. Nu har jag ritat litet på primären och vill gärna ha synpunkter. Är det hel-tokigt? T ex, är det Ok att man inte bryter neutral-ledaren? Har konstaterat att de flesta 3-fas kontakter bara bryter 3 poler, så jag antar att det måste vara OK?

Återkommer med sekundären, när det här blivit rätt :)

Se schema...
 

Attachments

  • 3-phase HVPS.png
    3-phase HVPS.png
    15 KB · Views: 218
Hej
  • Alla ledare som normalt är spänningsförande mot "jord" ska brytas vilket medför att nollan inte behöver brytas.
  • "HV on" lampan är en "remote on" indikering. Du bör ha en separat lampa som visar att huvudkontaktorn är till.
  • Manöverkretsen saknar säkring.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tjena!

För en tid sedan skrev jag om 3 fas-trafo. Nu har jag ritat litet på primären och vill gärna ha synpunkter. Är det hel-tokigt? T ex, är det Ok att man inte bryter neutral-ledaren? Har konstaterat att de flesta 3-fas kontakter bara bryter 3 poler, så jag antar att det måste vara OK?

Återkommer med sekundären, när det här blivit rätt :)

Se schema...

Kommer att fungera.

Vill dock råda dig att låta brytkedjan till PA-nycklingen gå igenom
en hjälpkontakt på stegstartskontaktorn så att det inte går att nyckla PA:t om inte seriemotstånden
i primärlindningen är kortslutna.

Det ska också vara kopplat så att glöden alltid kopplas in före anodspänningen.

Använder du rör med indirekt upphettad oxidkatod så ska även tidsfördröjningen
vara kopplad så att katoden är varm innan högspänningen kan kopplas in.

Så länge som man alltid bryter/sluter alla tre faserna samtidigt ska man inte bryta neutralledningen.
Ett rejält dimensionerat "glitch-motstånd" samt ett bra skyddat överströmsrelä för anodströmmen behövs
så att en kortslutning eller ett röröverslag inte förstör något.

Reläet ska också vara självhållande eller "latchat" så att en utlösning efter ett överströmstillstånd måste återställas manuellt.

Du ska också ha en säkring i manöverkretsen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack!

1, Bra. Då vet jag :)
2, Fixat
3, Bra. Missade det :)



Hej
  • Alla ledare som normalt är spänningsförande mot "jord" ska brytas vilket medför att nollan inte behöver brytas.
  • "HV on" lampan är en "remote on" indikering. Du bör ha en separat lampa som visar att huvudkontaktorn är till.
  • Manöverkretsen saknar säkring.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
3-phase HVPS.pngBra tips om nycklingen. Jag har en extra NO-switch på just den kontaktorn, så det är en enkel sak att lägga till.
Jag använder ofta G3SEK's styr-kort. Där finns det mesta av funktionerna för att allt skall tändas i rätt ordning. Jag undrar bara om din kommentar beträffande överströmsreläet. Räcker inte det jag har i min koppling? Om jag får en "fault" signal från PA:t, t ex pga överslag i röret, så är min tanke att styrpänningen till reläet släpps och därmed bryter också kontaktorn. Räcker inte det?

Sedan funder jag over om det finns anledning att fundera over ett EMC-filter till ingången? Till mina desktop-amps brukar jag använda de där kombinerande power-entry-modulerna, men dessa är litet för små för detta sammanhang.

Bifogar uppdaterat schema med era förslag.




Kommer att fungera.

Vill dock råda dig att låta brytkedjan till PA-nycklingen gå igenom
en hjälpkontakt på stegstartskontaktorn så att det inte går att nyckla PA:t om inte seriemotstånden
i primärlindningen är kortslutna.

Det ska också vara kopplat så att glöden alltid kopplas in före anodspänningen.

Använder du rör med indirekt upphettad oxidkatod så ska även tidsfördröjningen
vara kopplad så att katoden är varm innan högspänningen kan kopplas in.

Så länge som man alltid bryter/sluter alla tre faserna samtidigt ska man inte bryta neutralledningen.
Ett rejält dimensionerat "glitch-motstånd" samt ett bra skyddat överströmsrelä för anodströmmen behövs
så att en kortslutning eller ett röröverslag inte förstör något.

Reläet ska också vara självhållande eller "latchat" så att en utlösning efter ett överströmstillstånd måste återställas manuellt.

Du ska också ha en säkring i manöverkretsen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top