38 mm rostfria avgasklämmor

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har några 38 mm avgasklämmor som jag tänkte använda till några hembyggda yagis av
dk7zb design för 2m och 70 cm bandet men jag tycker att dom håller dålig kvallitet så jag skulle
vilja byta ut dom mot rostfria men jag hittar inte rätt dimension 38 mm.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jo jag har tittat på Biltema Ferrita och Nuxcom Nuxcom har en som går upp till 40 mm men jag måste ha 38 mm eftersom jag
har tillverkat en vinkelprofil av aluminium för att sätta fast antennen på mot röret och borrat cc 38 för klämman.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jo det skulle man kunna göra men jag vet inte det stod på Nuxcomshemsida att det bara fanns en 40 mm klämma på lagret men
det kanske är andra företag som har flera på lagret kanske.

mvh Lasse sm0ydo
 
Det skiljer endast 2mm totalt, det gör 1mm per hål i sidled.
Klamrarna har en viss tolerans, din borrning har viss tolerans, till och med dina borrar har en viss tolerans på måtten
och du måste ha borrat hål med en något större diameter än gängornas diameter (annars skulle dessa inte komma igenom hålen).
Det finns redan inbyggt en viss tolerans mellan den rekommenderade hålstorleken och diametern på gängorna så dessa skall löpa fritt.
Den mellanskillnaden är väl tilltagen.

Båda klamrar (38 resp. 40mm klammer) har samma gängstorlek.

Risken är mycket stor att du inte behöver göra någonting och att en 40mm klamma passar rakt på utan problem, möjligen
kan det krävas att ta i lite för att trycka gängan genom alu-profilen. Det gör inget då gängorna är av stål och inte kommer
skadas av aluminiumet hur än du gör.

Lycka till !
 
Hej efter en del letandes på endel olika websidor på internet så hittade jag tillslut 38 mm rostfriaklämmor på Rakarör i
Mölndal då det bara såg ut att vara en 40 mm klämma kvar på Nuxcoms hemsida 40 mmstorleken
hittar jag bara på nuxcomshemsida nästa storlek på rakarör är 42 mm



Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top