5 kHz mottagare?

SM0RVV

Well-Known Member
Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Jag vill bygga en mottagare för 5 kHz CW.

Helt riktigt, det är inte ett amatörradioband. :)
Det handlar om en pulsklocka. Den visar pulsen på klockdisplayen med hjälp av ett band runt bröstet. Överföringen är trådlös.

Med oscilloskopets hjälp kunde jag se frekvensen på bärvågen, den är ca 5 kHz. Pulsbandet sänder en kort burst (CW) vid varje pulsslag mitt hjärta slår.

Nu tänkte jag bygga en egen mottagare.

Någon som har erfarenhet av VLF, QRPppp och mycket korta avstånd. Avståndet pulsband <-> klocka är ju vanligtvis max 1 meter. Är det ens elektriska fältet jag ska plocka upp? Eller det magnetiska?

Direkta tips och/eller länkar till lästips tas tacksamt emot.

73 de SM0RVV
 
Om dator duger som mottagare, så bör ett vanligt ljudkort funka. Jag har sett en del instruktioner för mottagning av SAQ / Grimeton, så det kan du utgå ifrån.

Eric SA5BKE
 
Tack för tips om SAQ, nu googlade jag mig fram till denna:
SAQrx VLF Receiver - SM6LKM
Det verkade vara läsvärt.

Edit: Intressant, men för komplext för mig att implementera i en liten bärbar CPU...

Fler tips?

73 de SM0RVV
 
Last edited:
Bygg ett bandpass filter med en eller flera OP förstärkare som bara förstärker 5kHz. sätt förstärkningen till lagom värde, kan tänka mig du behöver förstärka 100-1000000ggr så kanske två OP steg behövs.
Som antenn bör du kunna använda en spole med så många varv du orkar med att linda eller kanske en gammal ferit antenn finns i gömmorna iså fall kan du nog använda den.
När du får det här att fungera och din mottagare kan plocka upp och förstärka signalen så kan du bara likrikta den med en diod för att få en DC signal som ger pulserna ut.

Alternativt om du har en gammal NE567:a kvar liggande så kan den fungera som både förstärkare och detektor.
Har för mig den var rätt känslig på ingången. (Det är en tondetektor vilket i stor sätt är vad du vill bygga)

Lycka till med experimenterandet!
//Harry
 
Hej!

Det finns en mottagare för pulsband på Electrokit.se - art nr 41003281. Vet inte om den fungerar för ditt projekt, men den kanske går att ta isär och studera.

73 de SA6BJU
 
Tack för tipset.
Den är bara för Polar-klockor, jag har ett annat märke.

Projektet har legat helt nere under semestern, får se om jag tar tag i det igen. Eller om något annat roligt dyker upp... Det finns ju så otroligt mycket roligt att bygga och experimentera med. :)

73 SM0RVV
 
Back
Top