"599"- rapporter

Jag minns en kille från Mariestad som blev heligt förbannad om han inte fick fem nio i rapport. Det var på 80 m SSB någon gång i mitten av 70-talet. Han var superaktiv varje dag och det hände att någon sa - Du är 57 till 8 här - varpå denne ärlige stackare med kalibrerad S-meter fick sig en rejäl åtutning. -Jag är 59 jag vet att jag är 59 när jag ser på min S-meter att motstationerna är starka. Du har fel på din mottagare etc. Fler som minns? :D

/Bengt
 
Nej det var en annan på västkusten du tänkte på, han som pratade extremt långa pass. Alltid superstark 59 plus med sin effektiva antenn. ??
 
"-Tre gröna varelser c:a 1,20 m hoppade ur farkosten och man såg värmestrålningen i luften. Farkosten mätte 6,5 meter i diameter och stod på tre teleskopiska ben vinklade i 20 grader" Tydligen byggde berättelserna på intervjuer med folk långt ute i skogsbygden. Redovisningen var ofta mycket detaljerad och inlevelsefull. Jag lyssnade ibland och det var underhållande. Ack ja, det var bättre förr. Nu är det mesta man hör på 80 m SSB innehållslöst.

/Bengt
 
Karl-Arnes Wittgensteincitat är alltså avslutningen av Wittgensteins logiskt-filosofiska avhandling. Han (Wittgenstein alltså, inte Karl-Arne) var ju rätt stöddig och säker på sin sak på den tiden, men så kom han ju också från ingenjörskonsten och matematiken. Ju mer han grävde i frågor som rörde säker kunskap och språk, desto mer tvivlade han på den tidigare egna uppfattningen.

När man kollar på RBN anges signalstyrkan SNR i dB. Hur mäts det och hur ska man uppfatta det? Fortfarande måste det väl vara mycket "det beror på" var man hamnar med det värdet?

Sture
 
Det finns visst mycket att läsa på nätet om detta...

"Svensson, Henry (1921-) Redan på 1950-talet blev Henry Svensson intresserad av ufofrågan. 1962 började han intervjua observatörer och på 70-talet inledde han en utåtriktad verksamhet med hundratals föredrag inför fullsatta aulor, bibliotek och samlingslokaler varvade med studiecirklar. Svensson undersökte på 60- och 70-talet flera av de klassiska svenska ufofallen. Under flera år sände han regelbundet återkommande informationer om sina undersökningar på amatörradions 80-metersband. Svensson är fortfarande aktiv ufolog och har det så kallade UFO-Institutet i Mariestad."

/Bengt
 
"Was sich überhaupt sagen lässt, lässt sich klar sagen;
und wovon man nicht reden kann, darüber muss man schweigen"


73/
Karl-Arne
SM0AOM

För oss som inte kan tyska, kommer här en textad repris på svenska:
"Vad som alls låter sig sägas, kan sägas klart; och vad man icke kan tala om, därom måste man tiga."
 
Karl-Arnes Wittgensteincitat är alltså avslutningen av Wittgensteins logiskt-filosofiska avhandling. Han (Wittgenstein alltså, inte Karl-Arne) var ju rätt stöddig
Wittgenstein var mekanist :)
När man kollar på RBN anges signalstyrkan SNR i dB. Hur mäts det och hur ska man uppfatta det?
Jag är rätt säker på att det är ett normerat värde, sannolikt
till 100 Hz bandbredd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Amatören i Mariestad på 3,7 MHz, mitten av 70-talet:

Och så har vi lantbrukare Andersson XX-torp. Sitter vid frukostbordet och tittar ut över sina ägor. Andersson är en plikttrogen man. Har alltid betalat sin skatt - har aldrig kört berusad. Skulle denne Andersson ljuga? Nej och åter nej. Vad ser Andersson 30 meter från fönstret? Jo, ett föremål som plöjer upp en cirkel i åkern på 30,4 meter i diameter. Har Andersson sett fel? Nej! Han har nyligen kontrollerat sin syn hos en optiker i XX-köping...

73
Bengt
SM6APQ
 
Precis den retoriken och tonen var det i dessa monolog-QSO'n, APQ! :) Kunde faktiskt vara riktigt underhållande!

(får be TS om ursäkt för bränsle till OT...)

73/Lasse
 
Men precis som vi ibland vill ha riktiga RST-värden så kan vi i verkliga livet ibland vilja veta hur en (oftast nära) vän mår på riktigt. Vi tycks ju kunna skilja på de två olika betydelserna i vardagen, vi borde kunna skilja dessa även via radio.

73 de SM0RVV


Man brukar väl prata om kontexter och vi brukar, som du skriver, vara bra att uppfatta vilken som råder för tillfället. Ett problem är att vi vid ett QSO i t.ex SSB får så lite information om den andra stationen, än värre för CW. I normala sociala sammanhang får man så mycket mer information genom synintryck med mera. Tycker att det för det mesta går ganska bra trots det.

När jag körde lite SMFF, QRP, så märkte jag att en del amatörer blev störda av att de gav en till två S-enheter lägre i rapport än vad jag gav dem och de lät i det närmaste lättade när jag talade om min effekt bara var runt 5W.

Att de trots allt gav mig en rimlig rapport trots att de kände sig oartiga är väl ett gott tecken på att RST systemet fortfarande är OK.
 
Last edited:
Hörde nyss en fransman (F8DGY) ge en italienare(IZ0WKV) "RST 219 219 not very strong hi op Chris". Jag har aldrig hört en nordeurope ge så ärliga rapporter! :)
Sture
 
Back
Top