813 slutstegs bygge

AnraX

Active Member
nu efter jag tagit mitt cert så ska det byggas slutsteg , med rör . så jag har börjat i helgen men lite små pyssel .
börjat med delar runt glödström och socklar lite anod kretsar ,

under sidan på rör modulen med 2x813 bild

över sidan men vrid kondingen och tank kondingen bild

sen så söker jag efter en anod drossel som någon kanse kan tipsa om hur man bygger eller hittar någon ?

// 73 SA3RAX
 
"Save money Build your own RF Choke"
QST 1979 April sidan 30. Av nestorn själv Doug deMaw W1FB. Den bör du hitta på nätet.

Lycka till med bygget

/Göran
 
tackar sm7dlk sammt att bygga ger en endorfin kick utansdes like när det sen fungerar
 
Beskrivning av hur man kan bygga anod-drossel finns här och här (sid 33)

Om det är ditt första rör-bygge kan det vara idé att läsa lite om säkerhet, t.ex. här

/Arne
 
Glöm nu inte att använda en keramisk stomme. Se bifogad bild som ett varnande exempel på när en keramisk stomme inte var tillgänglig och någon sa att stommen var teflon. Jag har bevarat denna under många, den är vacker att titta på.
CHOKE.JPG
 
jo tack sånt har jag varit med om .
sen ska jag kontener dyka effter microvågs ugnar som jag kan ha som hv källa tänkte köra två st för att få helvåg
 
Kan man stå ut med att keramikstaven är tunn och att spolen då blir längre kan man ju alltid ta ett keramiskt knivbryne...

Jag vet inte om Keramikon säljer till privatpersoner men det är ju värt att fråga, Keramikon
 
Till mitt lågbandsslutsteg med 4 x 813 i GG-koppling har jag använt stång av 25 mm Acetalplast (Delrin) och tätlindat 0,7 mm tråd. Lindningslängden är 85 mm. Har fungerat bra från 1,8 - 21 MHz sedan det byggdes 1986. Notera, att en anoddrossel som fungerar i en konstruktion kan brinna upp i en annan och det kan bero bl a på hur drosseln avkopplats på matningssidan och inte minst hur anodimpedansen varierar under avstämningsövningarna. Det är parametrar som är oerhört svåra att förutse och till synes små förändringar i den mekaniska uppbyggnaden av utgångsfiltret kan göra att man får oönskade resonansfenomen i drosseln. Stommen i sig har ingen betydelse om den nu inte är tillverkad av ett material som har höga förluster för HF. I en del kommersiella heltäckande slutsteg för högre effekter har man delat upp anoddrosseln i flera sektioner/drosslar som kopplas om när frekvensbanden ändras.

Ungefär så här ser min anoddrossel ut men lindad på en stomme av Acetalplast; [url]http://www.rfconcepts.com/ACX-X118_300x300.jpg?resizeid=-2&resizeh=400&resizew=400 [/URL]

DC-anodspänningen är i mitt fall bara c:a 2.5 kV. Steget kan lämna c:a 1,3...1,4 kW key down vid en anodström om 1 A. Med två rör kan man räkna med ungefär halva den effekten om steget skall gå snällt och låta rimligt bra på SSB.
 
Som sagts tidigare är just anoddrosseln den svåraste komponenten när man ska bygga ett slutsteg. Jag hade tidigare ett steg med ett 813 och 2,5 kVs anodspänning. Sedemera uppgraderat till ett 4-250 när effektgränserna ändrades. Det gav 1 kW ut i klass C. Det var inga problem förrän vi fick WARC-banden. Då blev det "omöjligt" att inte få en serieresonans nära ett amatörband. Lösningen var att använda två seriekopplade drosslar, en liten och en stor. Det är viktigt att ha koll på alla serieresonanser, annars blir det fyrverkeri.

/Roland
 
Skulle dessutom bestämt avråda för att försöka köra mer än c:a 400 - 500 W bärvåg och en
anodspänning överskridande 1200 V. Spolen har för klen tråd och vridkondensatorn har för litet plattavstånd.

Det bör finnas en säkerhetsfaktor av 1,5 - 2 när det gäller plattavstånd.

Risken för att spolen blir för varm och överslag i kondensatorn är stor om detta överskrids.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej alla!

Jag har alltid varit fascinerad av slutsteg och höga effekter sedan jag "var liten" på femtiotalet. (Pengar har alltid intresserat mig, sa flickan som sökte ett jobb på banken).

RF-drosseln. Jag har upplevt några explosioner innan jag lärde mig att bemästra problemet. Jag har alltid låtit svarva drosselstommen av teflon med skilda lindningssektioner. Det hela ser då ut som ett fyrtorn. Jag har alltid varit noggrann med att med en griddipmeter konstatera att drosseln ej har serieresonans på något amatörband. Detta blev svårare när WARC.banden implementerades.

Min "slutliga lösning" på ett PA-steg byggde jag för c:a 20 år sedan. Efter en del funderingar hur jag skulle mata in högspänning till rörets (4-1000A eller 3-1000z ) anod kom jag fram till följande:
Jag matar in 4,5-kV i drosselns nederända som är avkopplad till chassie med en 1200-pF kondensator. Tråden i drosselns övre - heta - ända matar jag in i en tändkabel i anodspolen (CU-rör) "50-ohms låohmiga ända". På det viset är RF-spänningen över drosseln betydligt lägre än om den hade befunnit sig vid rörets anod. Tändkabeln övergår i spolens heta ända till en tunn cu-tråd som matar anoden.

Jag har aldrig upplevt några problem med slutsteget när jag kört alla WARC-band och en del FRO-frekvenser.

Jag skall försöka rita ett enkelt principschema hur det hela ser ut.

Återkommer.

73
Bengt/SM6APQ
 
Här kommer en bild på uppdrag av APQ.

APQ001.jpg

Får se om det blir en "riktig bild" eller bara en bildlänk denna gången.
 
bygget fort går nu är effect meter på plats i frånten nästa är två ampere metrar och en volt meter

bild på byggets front


sen kanse denna anod drossel går att andvända ? bild

sen tänkte jag fråga om någon har en ratt som denna

kommer köra med två microvågs ungs trasformartorer som hv källa med förjande dioder 8st i helvågs likriting
 
Tänk på att ena branschen på mikrovågsugnstransformatorer brukar vara jordad, så en seriekoppling blir inte så bra. Någonstans har jag också läst att de magnetiskt är konstruerade så att de blir självbegränsande och inte tål kontinuerlig drift.
 
Tänk på att ena branschen på mikrovågsugnstransformatorer brukar vara jordad, så en seriekoppling blir inte så bra. Någonstans har jag också läst att de magnetiskt är konstruerade så att de blir självbegränsande och inte tål kontinuerlig drift.

Dom är försedda med en magnetisk shunt inslagen i kärnan, den bör man ta ur.
Dessutom har dom väldigt få varv på primären så dom drar en massa magnetiseringsström.

m.a.o. inget bra val av transformator tyvärr.

/Micke
 
Dom är försedda med en magnetisk shunt inslagen i kärnan, den bör man ta ur.
Dessutom har dom väldigt få varv på primären så dom drar en massa magnetiseringsström.

m.a.o. inget bra val av transformator tyvärr.

/Micke

har du något förslag på trafo då ?
 
Back
Top