813 slutstegs bygge

Jag köpte min från Nordtrafo (Sundsvall?)
Visserligen inte helt gratis, dock inte heller avskräckande dyr. Tycker själv det var värt de pengarna för den kvaliteten.
Snabb och bra service samt kunnigt folk att prata med.
//Tommy, SA2CLC

Ps. låg ute en identisk trafo som min på dx-radio för två veckor sedan i Umeå för det facila priset av 400kr. Sekundärspänning 1000v@1A så nu har jag 2st ifall strömmen inte räcker till i mitt egna bygge :)
 
Last edited:
Två i serie kan kanske vara OK, men om HS-jord förbinds med chassiejord skall man nog tänka på att den heta änden av seriekopplade sekundärer kommer ligga långt över konstruktionsspänning i förhållande till primär och kärna.
 
View attachment 4008

så här är grund tanken , iaf

Om du gör detta med "mikrovågsugnstrafar" så blir tomgångsspänningen dryga 3 kV,
vilket är i mesta laget för hela konstruktionen.
Omodifierade transformatorer har dessutom en extremt dålig spänningsreglering.

Avråder bestämt från sådana "övningar".


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
jag tänker inte mata med 230 volt utan köra via en vridtrafo i väntan på en bättre lösing . och mest för at expremtera och se om facktist bygget fungerar i praktiken men senhar jag en fundering runt mitt ide om spännings mäting har ett instrumet som visar 0-15kv vid 30volt dc , runt 1mA imp 30kohm så jag räknat fram att 14,7M ohm + ett 270kohms moststånds så ska skalan stämma mot sp . men .... frågan är är detta "säkert" ?
 
jag tänker inte mata med 230 volt utan köra via en vridtrafo i väntan på en bättre lösing . och mest för at expremtera och se om facktist bygget fungerar i praktiken men senhar jag en fundering runt mitt ide om spännings mäting har ett instrumet som visar 0-15kv vid 30volt dc , runt 1mA imp 30kohm så jag räknat fram att 14,7M ohm + ett 270kohms moststånds så ska skalan stämma mot sp . men .... frågan är är detta "säkert" ?


Bara om motstånden tål den höga spänningen.
 
En rekommendation från tillverkarna av "vanliga" motstånd är att inte ha mer än 500-750 V toppspänning över varje motstånd.

Ett fullskaleutslag av 15 kV (!) kräver ett förkopplingsmotstånd av totalt 15 Mohm vid ett instrumentutslag av 1 mA.
Man bör seriekoppla minst 20 motstånd för att inte överskrida tillverkarens data, alltså 20 motstånd á 750 kohm styck.
Monterade på ett bra isolerande underlag. Om man nöjer sig med säg 5 kV spänningstålighet men samma fullskaleutslag så kan man gå ner till 8 st på 1,87 Mohm styck.

En "genväg" är att använda utjämningsmotstånden över filterkondensatorerna som spänningsdelare och mäta över den lägsta grenen.

Gör man det så blir det nödvändigt att ha en separat "bleeder" eller urladdningsmotstånd, och man får heller aldrig lita på att 0-utslag på
voltmetern också indikerar spänningslöshet från likriktaren.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ett 16mm långt 1W motstånd klarar 500V
Ett 10mm långt 1/2W dito ca 350V

Detta gäller vanliga runda ytskiktsmotstånd.

Bara att seriekoppla lämpligt antal så att du klarar din tilltänkta spänning.

/Micke
 
Last edited:
I rörsammanhang använder jag allt som oftast Vishay serie PR02 och PR03, 2 respektive 3W
de är av metallfilmstyp och tål 500V respektive 750V.

tips 1. använd keramiska distanser för att få ut motstånden så långt från kretskortet som möjligt och förhindrar de att falla in mot kortet om det blir så varmt att tennet smälter (ja, i det läget finns det ju andra problem förstås...)
keramiska pärlor kan man hitta i gamla el-element, gärna de små elementen (fanns bl.a i husvagnar?).

tips 2. låt benen vara så långa som möjligt, klipp helst inte alls, det hjälper kylningen avsevärt, använder du keramiska distanser underlättar det att benen inte kommer i kontakt med varandra.
 
Lund
2 834 inlägg

Här kommer en bild på uppdrag av APQ.

APQ001.jpg

Får se om det blir en "riktig bild" eller bara en bildlänk denna gången.

Tack EQL!
Som framgår av bilden matas 4,5 kV anodspänning först in på den "kalla" och avkopplade ändan av RF-drosseln. Den går sedan vidare genom tankspolen, L1, som består av ett cu-rör stort tillräckligt för att en tändkabel skall få rum. Tändkabeln träs in i cu-röret innan den formas som en spole.

Cu-röret, spolen, matas från rörets anod via en 1000-pf 6 kV kondensator. Spolen är av säkerhetsskäl DC-jordad med RFC-2.

Jag har samlat på mig några "käpphästar" när det gäller hemmagjorda (ni köper väl inte pa-steg?) slutsteg:

1. Bestäm uteffekt och välj ETT RÖR för slutsteget.

2. Om excitern - drivsändaren - avger 100.watt eller mera, välj grounded grid - katodrivet. Enklare kretslösning och fordrar ingen neutralisering. Jag har ALDRIG upplevt att denna typ av koppling självsvänger.

3. Anordna mjukstart för glödeffekten. Om t ex röret skall ha 12.6-volt låt glödtrådarna få c:a 3-volt i några sekunder och därefter via en kontaktor full spänning.
Förklaring: När röret är "kallt" har glödtråden mycket låg resistans och om full glödspänning tillförs röret blir resultatet en kraftig strömrusning som "sliter" på glödtråden. Jämför med en "gammaldags" glödlampa som ALLTID gav upp andan när man slog på spänningen med väggströmbrytaren.

4. Instrumentering. Använd separata milliamper/microamper mätare, ej en mätare med tillhörande omkopplare och shuntar som "köpe-slutstegen" ofta är utrustade med. Det krånglar förr eller senare och i värsta fall med ett utbränt instrument.
Jag använder alltid tre separata mätare; gallerström, anodström och relativt output.

5. Förse frontpanelen med ett "inspektionsfönster" täckt av ett metallgaller så att du kan iakttaga färgen på rörets anod. Färgen säger i allmänhet mera hur röret arbetar en själva anodströmmen.

6. Om omständigheterna tillåter - placera kylfläkten i ett angränsande rum och led in luften med en airconditionslang till pa-steget. På det viset blir du delvis av med oljudet från fläkten.

Till sist: fantasin är det viktigaste instrumentet som vi förfogar över. Gäller hembyggen och då speciellt slutstegskonstruktioner.

73
Bengt/SM6APQ

Det funkar inte när man klickar på "APQ001" Gå till inlägg Nr 16 och klicka!
 
Last edited:
Ja det kan nog fungera. Jag ser att du nu har rörhållare för tre rör nu. Det ger ganska hög anodkapacitans så räkna med att du inte kan täcka in de högre frekvensbanden 21-28 MHz. Det finns trix man kan göra men det är inte helt enkelt.

Beträffande förkopplingsmotståndet till voltmetern så använder jag 18 st seriekopplade högvoltsmotstånd i nätdelen till mitt PA. Tilledningarna har virats ihop och sedan lödats. Hela motståndssträckan har sedan stoppats in i ett plaströr som beröringsskydd och där ligger de fint.

En annan sak som många hembyggare glömmer bort är att dimensionera kopplingskondensatorn mellan anoden och Pi-filtret med väl tilltagen marginal både när det gäller att tåla höga spänningar och RF-ström. Jag har sett folk bygga med pyttesmå keramiska skivkondensatorer om 2-3 kV. Satsa på en riktig sändarkondensator här även om den kostar en slant. Nästa grej som många glömmer bort är skyddsdrosseln mellan antennkontaktens mittpinne till jord. Den skall dimensioneras så att säkringen i nätdelen brinner av före drosseln i det fall det skulle bli kortslutning i anodkopplingskondensatorn. Sådan kan hända. I annat fall får du ut full högspänning på antennkontaktens mittpinne och även om PA-steget tycks fungera bra rent radiomässigt så är det ohälsosamt att ha det så. Tänk på vad som händer om du skruvar av/på en kabel med ena handen och med andra handen håller i PA-stegets plåthölje - om du har några kilovolt där.

När du sedan kommer så långt att du skall välja rätt uttag på spolen m m så kan du göra hela detta jobbet utan att ha högspänningen påslagen. Du kan räkna ut den ekvivalenta belastningsimpedansen som rören ger och temporärt ansluta ett motstånd mellan anod och jord. Låt rören sitta kvar så du får med anodkapacitanserna.

Därefter ansluter du en vanlig antennanalysator och justerar in spolar och vridkondensatorer till lägsta möjliga SVF precis på resp band som om Pi-filtret skulle varit en antenn. Med den mätmetoden kommer du mycket nära rätt värden på inställningarna.

Byggen av det här slaget är oerhört farliga saker så utmana inte ödet i onödan!
 
IMG_20150215_233258_500.jpg

har högsp didar son står pall för iaf +10kv 0,3A men iaf saker börjar komma på plats nu
 
har nu pratat med keramikon om rör till spol stomar :) kanse blir så att jag gör ett par chockar och säjler på tradera :
 
rör modulen snar klar , kvar är infästing för anod krestsen och kyl fläktar




sen är frågon hur varmt det kommer bli ...
IMG_20150217_203021_500.jpg
 

Attachments

  • IMG_20150217_203021_500.jpg
    IMG_20150217_203021_500.jpg
    22,3 KB · Views: 52
Back
Top