813 slutstegs bygge

APQ de FCU

Huga, det blir rejäl area på spolen! Har nog inte riktigt plats för det. Dessutom har jag lagt till induktans i form av toroid för att täcka 160m. Men förvisso behöver ju högspänningen inte gå hela vägen, räcker med "grundspolen".
Nå, nu funkar det, får vara så. Kan faktiskt köra alla banden utan större problem. Det går att få igång en svängning när 18 MHz är invalt men då står C1 i ett extremläge, så det är egentligen ingen risk i praktiken. Det händer inte med alla antenner heller, utan bara på min 80m "sky loop".
Det är naturligtvis en svaghet i anode choken, men jag låter det bero då det egentligen inte är ett problem.

Inte desto mindre är din lösning absolut lysande!

Kan nämna att jag inte alls använder parasitdrosslar i anodtilledningarna. Detta var en förutsättning för att det skall fungera så bra på 28MHz.
Jag tycker det är lite märkligt , för lite extra induktans borde jämna ut de stora interna kapacitanserna i rören, men så upplevde jag inte att det fungerade. Nu har jag inte alls det problemet med sådana högfrekventa svängningar. Jag tror att tetroder har så bra isolering med sina två galler mellan katod och anod samt min avstämda katodkrets så att dylika svängningar har svårt att uppträda.

På 160 låter jag glöddrosseln ingå i en svängningskrets. Behöver därför inte ha en jättestor glöddrossel.
 
AnraX de SM6APQ

Jag har nu hittat den den kondensator du behöver mellan rörens anoder och Pi-filtret. 0.002 uF vid 5 kV. Uppgiv den adress du vill att jag skall skicka kondensatorn. Bra om jag också kan få ditt telefonnummer. Du kan alltid ringa mig på 0340-652111 eller mobil 070.512 10 30.
Har också högfrekvensdrosslar - RFC - lämpliga för ditt byggprojekt. Den C1 som jag sett i ditt projekt verkar i (fysiska) minsta laget! Har även sådana lämpliga för ditt bygge.





Har just fyllt 80 år och då har man samlat på sig "en hel del" sedan man började med hobbyn vid 13 års ålder!

73
Bengt/SM6APQ

jag ringer dig vid lunch tid i morron om det går bra ?
 
bygget har avstanat pga svåreheter med att hitta anod och glödströms transformatorer ,,,,
 
Glödströmstrafo lindade jag på svebrys 150va trafo. Är nog ännu enklare att linda på en toroid. När det kommer till anodtrafon så skaffa en större än 1000va. Det är storleken jag har och det begränsar uteffekten till ca 700w. (Nog för att det räcker gott och väl :) )
 
Hej Ask Jan First i Tyskland lindar ringkärnetransformatorer på beställning dom har lindat en trafo med åtta sekundärlindningar
till min audio dac.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej igen jag vakna till igen Tramo ETV har lindat nättransformatorer till mina två Edison 12 kloner med originaldata och man får ringa
dit och prata med dom om vad man söker och sen så får man förskottsbetala också och så får man trafon CE märkt och impregnerad
Också.


mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top