Är PL259 och UHF samma kontakt?

SA7ANJ

Active Member
Hej!

Jag har en SO-239-kontakt Hona för chassimontage på min radio och har hittills använt en
adapter UHF-hane till BNC-hona (Kjell Art. 39445) men behöver en nu kabelanslutning. Är
PL-259-kontakt Hane för RG58 (Kjell Art. Art. 39440) likvärdig anslutning?

/Anders
 
Som GLD skriver, det är samma kontakttyp.
Jag har tillfällig skrivklåda så lite kuriosa om den älskade och hatade kontakten kan jag bjuda på,

Det vi kallar hankontakten PL-259 och dess motsvarighet honkontakt SO-239 kommer sig av den amerikanska benämningen för kontaktdonen som användes på militär HF-radio något före och under WW2, kontaktdonen fanns på så mycket surplus radioutrusning efter kriget att det blev en de-facto standard i amatörradiovärlden och den klamrar sig envist fast än idag, inte bara på amatörradiostationer utan även på kommersiell utrustning för kortvåg, när det gäller militär HF-radio så vill jag nog påstå att den är i det närmaste utdöd idag.

Mekaniskt är kontaktdonens hylsa/kropp gängade 5/8" UNEF med 24tpi (fingängad med 24 gängvarv per tum) med toleransklass 1 för att kontakten skall gå att gänga på trots lite skit i gängorna och med en blandning av olika fabrikat.
Hylsans längd är oftast densamma och vållar inga problem men honan, SO-239, kan ibland vara monterad på ett sådant sätt att gängorna inte räcker till och hylsan tar i panelen, därvid kommer kontakten att vara glappig.
Det har förekommit en asiatisk modell med millimetergänga som en och annan slitit sitt hår över, den har 16mm diameter och gängstigning på 1mm, med lite envishet och lagom glappiga kontakter kan man lyckas få ihop kontakterna en bit men bra blir det inte.

Hålet i mittstiftet för mittledaren är specat till 0.125" (3,175mm) så mittledaren på RG-213 passar utmärkt medans mittledaren från RG-58 har lite väl mycket utrymme (här brukar jag stoppa in en bit koppartråd för att fylla ut utrymmet åt lödtennet)
Diametern på hanens stift är specat till 0.154-0.158" alltså någon tiondels mm under 4mm och därför passar en vanlig 4mm banankontakt utmärkt i honkontakten.
Honan mäter 0.159" i botten men har vanligtvis fyra fjädrande tungor för att kunna täcka viss variation av hankontaktens stiftdiameter.

Kontakttypen är, till skillnad mot de flesta andra koaxialkontakter, på grund av sin konstruktion inte impedansstabil hela vägen och kan därför inte användas i några krävande applikationer,
förlusterna och missanpassning i kontakten börjar bli markant på höga VHF så användning högre upp än 2m kan inte rekommenderas även om den fungerar på exempelvis 70cm.

Det finns också en mer sällan använd variant, mini-UHF, kanske mest vanlig i fasta mobiltelefoninstallationer i fordon på det glada 80- och 90-talet,
den är dock impedansstabil och kan användas upp till 2-2,5GHz

PL-259 är hankontakten, benämns ofta UHF eller PL-hane, även amerikanska flottans specifika nummer för kontakten USN49190 förekommer.
SO-239 är honkontakten, benämns även den UHF eller PL-hona, USN49194
UG-175/U är benämningen på reduceringshylsan som används för att RG-58 skall passa i PL-259 hane.
 
Last edited:
Ja bra skrivet!
Men glöm det där med katalstofen Pl och So med SI måtten, mm gängor som kom ett tag på sådana kontakter.
Jag vet att bl.a. Clas Olson sålde sådana, och med polygriptång kunde man få dit dem ( läs våld).
Med glöm menar jag att jag hopps att det aldrig mer kommer ett sådant misstag, eller vad det var.

Frågan är hur det kunde ske, någon tillverkade miljontals kontakter med helt fel gänga. De gick genom exporten till många länder, import till dito länder och såldes utan kontroll hos svenska företag.
Radioamatörer och komradiofolk förstod inte vad som hände, kontakterna spred sig över landet. Många glappa antenner orsakade fel i sändare och störningar från läckande koax som då inte blev jordad. På den tiden mest TVI.
Många använde som sagt polygripen, och chassikontakter drogs runt och tråden innanför tvinnades av.

Försökte man införa en ny standard? Eller standardisera förhistoriska tummått?
Eller tyckte den ev Kinesiska tillverkaren att det 1965 inte borde kunna existera tummått så det måtte ju vara SI. Kanske hans svarv inte gick att ställa om till 1800 tals mått.

Hoppas alla har slängt dessa kontakter. Eller ligger de kvar i den vita plastmuggen vid lödkolven?

De
Roy
 
Tyvärr skulle jag säga! - Det köps alldeles för mycket billigt skit istället för att köpa en eller några av kvalitet och som håller "for ever"..
Skaffa sig en massa glapp i antennanslutningar är det många som håller sig god för.. En pissmetall, flottig med avsaknad av grepp för fingrarna och med nån sorts pressad gänga, och i stort sett är olödbar, ska förpassas till skroten!

/Sven.
 
Jamen billigast är ju bästa köp, säger dom ju...
De
FPD

Jo, den välbekanta chimären lyder ju "billigt...och bra!"

Livet är för kort för skräp men lagom långt för surplus.
"one man's trash is another man's treasure"
 
Jo men det går att återvinna PL-259 av bättre kvalitet om man är försiktig.

Men frågan är hur det kunde ske, att nån stod och tillverkade en miljon kontakter med fel gänga.
Kanske kom de från Japan?

Med deras företagshirarki, så kunde givetvis inte gubben vid maskinen, i verkstaden ifrågasätta vad han fått order om att tillverka, chefen vet och kan ju allt, och då fick det bli fel. Detta händer än idag. att sedan lyckas sälja dem över hela klotet är en bedrift. Men de var ju billiga...... och förnicklade så att nicklet släppte efter lödning .


Som historien om gubben vid kugghjulsfräsen som fick order om att tillverka ett kugghjul. Men han tittade på ritningen och gick in till den nya ingenjören och tyckte att.....
Bry dig inte, gör som jag sagt, fräs kugghjulet bara, fick han veta.
Ja han började fräsa kugghjulet, men till slut fick han ändå gå in till nye ingenjören, med frågan: "jo sista kuggen.... vill du ha två små kuggar eller en stor kugg????"

SM4FPD
 
Hoppas alla har slängt dessa kontakter. Eller ligger de kvar i den vita plastmuggen vid lödkolven?
Klart den ligger kvar i plastmuggen:D....som referens.
Köpte en ATU för några år sedan och den var försedd med en sådan tokig UHF-kontakt, jag trodde dom var utrotade men icke!

Nu är detta inget problem för mig då jag har för vana att alltid byta till "N" överallt där det går att byta.
 
Den skulle kunna kallas för VHF-kontakt så kan man ju minska kraven
på den stackars kontakten. Man behöver ju inte använda den om man inte vill. ;)
 
Jag hade en Osker effekt- och SWR-meter, den hade chassikontakter av den felaktiga sorten (japanska?). Att byta chassikontakter upplevde jag som ett rätt stort ingrepp då hela riktkopplarenheten (eller vad det nu var) hängde på chassikontakterna. Den enkla lösningen blev att kapa "muttern" på två vinkel-UHF, den gick att gänga på några gängor innan det blev stopp men det räckte. En annan fördel blev att anslutningarna pekade bakåt.
 
Back
Top