And now for something completely different...

SM0AOM

Well-Known Member
Veckan fram till trettonhelgen har bl.a. ägnats åt att göra ett nedslag i TV-historien, eftersom
DVD-boxen med "Brideshead Revisited" (En förlorad värld) kom fram ur en låda.
De anglofiliska böjelserna gick inte att kontrollera, så miljöerna och skådespelarprestationerna i alla 11 avsnitten avnjöts sittande i skinnfåtöljer tillsammans med te och scones, samt också en och annan single malt.

Dock så fångades mitt intresse även av ett par scener i sista avsnittet vilka tangerar forumets ämnesområde,
så dessa återges till allmän uppbyggelse:

1704750244891.jpeg

1704750152314.png

Den uppmärksamme kan säkert identifiera de apparater "i tidlös design och skottsäkert utförande" vilka förekommer i interiörerna.
 
Last edited:
Hmmm. Radion med "galler" tror jag mig sett, i ett vitrinskåp på ETSIs högkvarter i Sophia Antipolis.

Dåvarande chefen, en väldigt brittisk britt (icke amatör) visade entusiastiskt upp den för mig.

Möjligen kan jag gräva fram en bild.
 
Wireless Set 76, 10 W kristallstyrd sändare med frekvensområde 2-12 MHz.

1704830111127.png

De andra apparaterna?
 
Övre bilden WS19 samt National HRO. Nedre bild åtminstone en T1155, samt 3 HRO på rad.
 
Den tillhörande mottagaren, Reception Set R109.
Förekom bl.a. i luftlandsatta förband.
 
Nu har jag aldrig sett Gilligan's island, men bilder från serien flimrade förbi i flödet varvid jag fastnade för denna.
Finn ett fel :)
Screenshot_20240109-214142~2.png
 
Hej!

Värd ett särskilt omnämnande är T1154 med dess karaktäristiskt färgade rattar.
I Trollhättan finns en T1154M.
Samt en WS 19 mkIII Brittish och en TU-5B
 
Här är en välkänd KV-radio för kortvåg monterad i stridsvagnen "Gittan" av årsmodell 1942, uppkallad efter Birgitta Persson, hustru till "stridsvagns-hövding" Sven-Arne Persson. Vad har stridsvagnsradion för typbeteckning?

Djuramossa1.jpg
Sven-Arne, hans bror Stefan och deras söner Tobias, Henrik och Joakim har slitit hårt för att få stridsvagnen i ordning. Därmed blev "Gittan" det självklara namnet.

Djuramossa2.jpg
Stridsvagn m/42 Gittan

Djuramossa3.jpg
Wireless Set No 19 med WS19 ”RF-amplifier No2 ” innehållande fyra stycken 807-or som lämnar ca 50 watt ut till antennen.

Djuramossa4.jpg
ART13

(Beredskapsmuseet i Djuramossa 2014 Foto SM7EQL)
 
Last edited:
Övre bilden ; min första TRX 25 Watt modell -36 Lät som en kråka på CW. Vibratoromformare vars hölje av koppar finns kvar.
Vägde väl en 25 kg.
Kul rig !
 
En av Hilding Björklunds

1704878687124.png

1704878753435.png

tidigare konstruktioner "25 W Bl m/39".

Kunde köpas som surplus hos
Hobby-Förlaget i början av 60-talet.
 
Last edited:
En av Hilding Björklunds tidigare konstruktioner "25 W Bl m/39".
Kunde köpas som surplus hos
Hobby-Förlaget i början av 60-talet.
Jag köpte en sådan på Försvarets Överskottslager i Kävlinge (norr om Lund) i slutet av 60-talet. Apparaten som enligt Armén tydligen klassas som lätt radio var ett tungt åbäke att hantera 1 mil på cykelns pakethållare. En oerhört mekaniskt stabil konstruktion med gjutet chassie m m. De tekniska kunskaperna på den tiden räckte inte till för att få den att fungera men det finns fortfarande spridda komponenter sparade i junkboxarna efter ett antal timmars reverse engineering aktiviteter på den tiden. Ett bra sätt att lära sig hur man bygger riktig radio...

 
Jag var också starkare förr. Hade nog inte klarat av en vinglig 10 km cykeltransport av en 25 W Bl m/39 idag. Nöjer mig med att blunda och för min inre syn se hur det sett ut.
 
Så var det. Får man se det skrivet kommer minnet tebaks 25 W Bl m/39.
Släpade upp den och ett bilbatteri i övervakningstornet på Ravlunda skjutfält och hängde ner en 15 meter tråd som antenn.
Inga gröningar med AK-4or där inte.
 
Troligen helt utanför ämnet, men här är två av mina senaste inköp. Kropp och sinne får varsitt.
Tack AOM för halvledartipset.
1704917106100.png
1704917247765.png
 
Back
Top