Antenn för liten tomt

nikgus

Active Member
Hej!

Jag har en väldigt liten tomt, och har inte plats för någon dipolsantenn. Därför har jag monterat upp en vertikal antenn som fungerar bra på 20m. Jag skulle gärna vilja använda denna antenn på 40m också, men har inte möjlighet att sätta upp en antennmast som är tillräckligt hög.

Ska jag använda en antenntuner, eller sätta en spole i botten på antennen för att "förlänga" antennen? Vad är bäst om man tänker på förlusterna. Jag har cirka 5m till antennen från radion.

SWR på antennen är väldigt bra på 20m, men skyhögt på 40m. Jag har 4st markradialer, som är nedgrävda någon centimeter i jorden. Koaxialkabeln är lindad ett antal varv runt en FT-240-43 vid delningen mellan ledare och radialer.

Untitled.jpg


//Niklas
 
Last edited:
Om du sätter en spole i botten kan du inte använda den på 20m. Men en tuner funkar.
Försök få tag på en flerbandsvertikal med traps.
Du får säkert fler förslag.

Själv har jag en 6 meter lång vertikal med Pi-filter i basen. Funkar från 10 till 80 meter.
Inte så effektiv på 80m. Dock har jag lyckats med några DX där. ;)
Är inaktiv p.g.a. störningar från omgivningen. :(
https://www.ham.se/threads/kort-hf-vertikal-foer-sma-tomter.4365/
 
Last edited:
På något sätt gillar jag enkelheten med denna: http://k6mhe.com/files/DualBandVert.pdf , om man nöjer sig med att köra två band. Fast min omedelbara tanke var förstås att styra vridkondingen med valfri motor från eBay eller liknande nätmarknad och på så sätt få en fjärrstyrd antenntuner. Med några reläer kan man också variera induktansen.
 
Om du har en lämplig fästpunkt lite drygt 5 meter från antennen kan du ju ansluta en tråd för 40 m parallellt med din vertikal. Du hänger den (tråden alltså) en liten bit från vertikalen och vinklar den ut åt sidan från toppen av denna, ut mot fästpunkten. Du får då en ”inverterat L-antenn”.
Då får du också med 15 m på köpet.
Kompletterar du med en spole på 120 mikrohenry, så som GLD beskriver i tråden ”Traps för W3DZZ”, så får du också med 80-metersbandet.
Jag har själv provat denna antenn uppsatt som inverterat L.
Proportionerna var ungefär 6m vertikalt, och 4 m horisontellt. Den fungerade bra på 40 m, och någorlunda på 80 m.
Tyvärr är bandbredden på 80 begränsad, vill minnas att det var någonstans mellan 75 och 100 KHz.
Har du möjlighet tycker jag att du borde gräva ner lite fler radikaler. Fyra på/i marken är tyvärr inte särskilt effektivt. Jag hade 8 med längden 7,5 m och även det är lite. Åker min antenn upp igen blir det fler.
 
Intressant att antalet radialer var så viktigt för verkningsgraden! Ska ut i trädgården och försöka gräva ner fler.

Jag har ungefär 10m RG58 till min antenn, så vid SWR 1:1 är förlusterna väldigt låga. Om jag stämmer av antennen på 40m med en tuner(SWR är nu ca 20:1) så blir förlusterna skyhöga enligt http://www.qsl.net/co8tw/Coax_Calculator.htm Ungefär 50% :(

Om jag monterar en spole i botten på antennen, och kopplar in den antingen manuellt, eller med ett relä, så får jag SWR 1:1 mot antennen. Däremot så blir det värmeförluster i spolen, men är dessa mindre än kabelförlusterna vid dåligt SWR? Och hur effektiv blir antennen om jag har 5-6m lång ledare och jord-radialer som bara är 4m långa(1/10 av våglängden)?
 
Om vi utgår i från en tänkt antenn bestående av en vertikal radiator om 6-7 m med matningspunkten ca 1-2 m över marken försedd med fyra upphöjda radialer om 5-6 m så har du en effektiv antenn på alla KV band över 7 MHz.

Lägst förluster får du om antennen matas med öppen högohmig matarledning och du använder en väldimensionerad ATU vid radion.

Om nu inte radialerna kan hängas i luften så kan du gräva ner dom. Det du gör är populärt uttryckt att gräva ner halva antennen vilket naturligtvis ökar förlusterna dramatiskt. Antenner skall inte grävas ner.

Men genom att öka antalet nedgrävda radialer till i storleksordningen 20 st kommer förlusterna att minska och effektiviteten närma sig versionen med bara fyra upphöjda radialer.

Om du fortsätter att gräva ner ännu fler radialer så minskar förlusterna lite till men skillnaden blir allt mindre och mindre. När du grävt ner 60-70 st är du så nära gränsen att det inte lönar sig att fortsätta.

Kan du inte använda öppen matarledning så får du välja koaxialkabel och placera någon form av ATU vid antennens matningspunkt så som CZR har gjort. En LC-krets klarar alla band men det blir snabbt invecklat om många band skall täckas in. Omkopplingar med reläer och kanske någon form av motordriven vridkondensator. Resultatet kan dock bli mycket bra.

Alla parametrar i en antenn kan optimeras men INTE samtidigt. Det gäller att finna en bästa kompromiss som är tillräckligt bra för ändamålet.
 
Tyvärr går det inte att komplettera ett gammalt inlägg efter en viss tid så jag laddar upp mitt hembygge här.
Med tre kontroller kan du trimma in SWR 1:1 på samtliga frekvenser mellan 3,5 och 30 MHz.
Man gör en tabell för samtliga band, antecknar rattarnas läge t.ex.
3550 82-4-0
3650 85-4-5
3750 80-4-10 osv.
Det är endast 80m som kräver 3 olika inställningar för godkänt SWR.
På övriga band räcker det med en inställning (mitt på bandet) t.ex.
7100 66-8-42
Sedan ställer du bara in de olika siffervärdena på rattarna när du byter band och slipper justera varje gång.

Pi-filter bild.JPG Pi-filter schema.JPG
Det finns naturligtvis lock på Pi-filtret också! :D ha-ha
 

Attachments

  • Min vertikal.pdf
    838 KB · Views: 30
Last edited:
Skaffade ett metspö på biltema, 6m långt, och tillverkade ett par egna hållare till detta(med rörhållare från biltema). Sätter jag det på en staketstolpe i min trädgård så blir antennen ca 7m hög.

Min partner uppskattar inte att jag gräver ned radialer, nu när det är så torrt så "läker" inte jorden efteråt utan det blir stora sprickor i gräsmattan. Jag tänkte försöka vattna ner gräsmattan för att kunna skära ned fler radialer utan att det blir vanprydande.

Om jag kortar ned koaxialkabeln till kortast möjliga längd, så blir det 3m RG58 från antenn till radio. Med så kort coaxialkabel så blir koaxialförlusterna "bara" ca 10% vid SWR 10:1. För sändning är det inte några problem, jag har tillgång till 100w. På mottagningen är det svårare att "vräka på"... Jag har en MFJ Portabel tuner som nog skulle passa i en brevlåda bredvid antennen, får fundera lite!

fast.jpg
 
Du förlorar några dB men inget som märks för vanlig vardagstrafik. Variationerna för vågutbredning och konditioner är ju många tiotals dB.

Vanliga mobilantenner och små magnetiska loopar där man fuskat med konstruktionen har verkningsgrad i häradet 8-10%. Ändå går det fint att få kontakt även med så låg utstrålad effekt som några watt. Med andra ord är marginalerna jättestora.

Gör som du tänkt med 3 m koax. Blir tillräckligt bra och sen kan du alltid optimera antennsystemet senare t ex med en ATU i en box vid matningspunkten.

Även med några jordspett istället för radialer kommer du att nå ut med dina 100 w i sändaren. Det räcker att några watt strålar ut.
 
Fästena är mycket riktigt små plattjärnsbitar med borrade hål, och M10x20 skruv fastsvetsade. Därefter har jag gängat på biltemas rörhållare och säkrat med en loppa. Jag använde MIG-svets för att sätta ihop delarna(det finns fördelar med att hålla sig väl med killarna och tjejerna i verkstaden på jobbet). Det funkade bra tillsammans med Biltemas fiskespö. Nästa steg blir fler radialer!

image.png

faste.jpg
 
Hur långt staket har du? Du kan ju faktisk hänga eleverade radialer längs detta, två för varje band. Två eleverade radialer lär vara effektivare än 120 på marken.
 
Staketet är inte särskilt långt, och ena "kvadranten" av området runt antennen utgörs av en plattläggning som försvårar radialarbetet. Däremot är 2st av radialerna upphöjda, och ligger ett par decimeter över marken längs med staketet.

Idag grävde jag ner ytterliggare 4st radialer, men det var inte lätt. Marken är snustorr och inte alls lättarbetad.

Infästningen av antennen käns väldigt stabil, fästena sitter i början och slutet på första segmentet, och jag tror att antennen faktiskt skulle kunna överleva normaldåligt väder under en tid.

image.jpg


För ett tag sedan bytte jag ut alla mina kontakter från PL-259 till BNC, för enkelhetens skull. Köpte ett fint verktyg som fungerar bra, det är smidigt att krimpa kontakterna istället för att behöva ta med sig lödkolven ut med förlängingssladdar och sådant. Kontakterna tog slut idag när jag skulle förkorta coaxialkabeln, så jag åkte till Kjell o CO och köpte ett par, dessa var totalt oanvändbara.
 
Last edited:
Hej har du sett sidan Ecotec-online.se där finns det Ampenol BNC kontakter för 9 kr styck
För crimpnimg bara man har verktyget

Sm0ydo
 
CJB skrev; "Två eleverade radialer lär vara effektivare än 120 på marken."
----

Nej det påståendet stämmer tyvärr inte.
 
Följer tråden med intresse då även mina ägor är små
vilket förhindrar uppsättandet av större antenner.
Har funderat och bläddrat i olika antennböcker för att finna
en diskret lösning. En bekant har en VertiDip (Lannabo - Staffan/DOI)
som fungerar excellent men antennen är aningen "iögonenfallande"
så just nu lutar det åt en vertikal 8-meters pinne med
antingen en autotuner i botten (om man är lat) eller att bygga
något manuellt switchat mha reläer. Dom "köpespröt" jag träffat
på är alla smalbandiga och dyra.

Jag har under några år lyckats samla på mig en liten mängd
spolstommar och vridkondensatorer så nu är det "bara" en näve
Högspännings- och RF-kapabla reläer som saknas. Frågan är hur långt i från
huset man skall försöka få antennen för att undvika
onödig koppling in/ut av RFI från elnätet och diverse
dataprylar.

Taket på garaget några meter från huset är en kandidat. Tunern
på insidan väl dold från väder samt radialer uppe på taket
en möjlighet. Får hoppas att inte billarmet börjar tjuta
i takt med cw'n bara...
 
Back
Top