Antenn till mobilt bredband, stationärt!

SM6USS

Active Member
Nu är det snart min tur, att bli av med min säkra internetuppkoppling via ADSL. För att byta till ett "ostabilt" mobilt bredband, mobilmasten står så att jag får en radioskugga, och därmed får jag upp till "hela" 0,09 Mbit i nedladdnings hastighet, svarstiden är över 177 msek på 2G.
3, 4G fungerar inte alls. Felanmälan är gjord hos Telia, åtskilliga gånger. Deras täckning kartor är ju generösa med att påstå att vi kan ha snabbt bredband via både 2,3,4 och sedermera 5G.

Detta är alltså med Telia, inga andra operatörer fungerar här på landet hos oss, så som vi bor fungerar i praktiken enbart Telia, dock inte deras lösning på extern antenn. Den skall sättas upp på fasad och den har SIM kortet monterat inne i antennlådan, det är en vit antennlåda med två utgående koax kablar som går igenom vägg in till modemet.

Har kollat runt lite på olika antenner för mobil bredbands användning. Vad har ni andra för tankar om detta, eller helst lösningar på densamma, vilken antenn är att rekommendera?

Ser att flera rekommenderar MIMO antenner (ett annat ord gör rundstrålande antenn) själv är jag mer inne på en maströrsmonterad riktantenn. Det finns varianter som skall klara av både 2G,3G,4G och sedermera 5G.

I dagsläget har vi som sagt en knapp täckning med enbart 2G (GSM eller Edge, kärt barn har många namn) och får max 0,09 Mbit vid test mot bredbandskollen.

För tydligheten skull vill jag säga att vi alltså provat "framtidens bredband" dvs mobilt bredband och blev snart varse om att enbart modem inomhus gav inget, och vid senare test inte heller med deras externa antenn. Så mina funderingar blir ju då en skorstensuppsatt maströr med antenn på. Ju högre upp desto bättre. Någon som har erfarenhet?
 
Om huvudproblemet är svag signal ("radioskugga") är maximalt hög antenn nog det som sannolikhet skulle hjälpa. Vet du vilken basstation som är bäst kan en korrekt riktad riktantenn hjälpa.

MIMO är inte detsamma som rundstrålande. MIMO handlar om att på samma frekvens få flera "stråk" mellan sändare och mottagare. Tänk dig stadsmiljö och att basstationen hörs från flera håll via reflektioner via husfasader. MIMO innebär att varje sådant stråk skickar var sin ström av data. Typ: Åt vänster tar mottagaren emot 50Mb/s, åt höger är det svagare signal så bara 20Mb/s. Tillsammans 70Mb/s.

Jag är tveksam till om MIMO skulle hjälpa dig.

OCI
 
Känns ju som om en rikt hade varit bäst, jag kan se masten bakom berget. Så jag tänker nog rätt från början. Antenner med MIMO funktion beskrivs som rundstrålande, men då förstår jag hur de funkar. Tack för svaret.
 
Exempel på antenn för "alla" banden kan vara en Logperiodare typ denna. Monteras två st både H och V polarisation till ditt inomhusmodem (som då INTE ska störa ut sig själv som WIFI accesspunkt) kanske du får fart på det.
 
Känns ju som om en rikt hade varit bäst, jag kan se masten bakom berget. Så jag tänker nog rätt från början. Antenner med MIMO funktion beskrivs som rundstrålande, men då förstår jag hur de funkar. Tack för svaret.
Nja masten i nordöst (om det är den du syftar på att ligga bakom berget) ska du nog inte rikta mot då den inte är aktuell för dig.

Är du lite kreativ med inställningarna i din operatörs täckningskarta och väljer att bara se 4G+ täckning så kan du nog komma till slutsatsen att det kan vara mycket mer gynnsamt att rikta en antenn mot dubbelmasterna drygt 2km söder om ditt QTH.:)

Det är för övrigt ganska länge sedan H och V polarisation övergavs på mobilbaserna till förmån för X- polariserade antenner där antennerna innanför kåpan sitter lutade 45° åt varsitt håll.

Köper du en MIMO-antenn med två utgående kablar så är antennerna i den monterade på detta sätt.
Detta syns till exempel väldigt tydligt om du kikar på de här antennerna.

Antennen är lite öppen för vädrets makter men det finns även mer inkapslade antenner, men tänk då på att montera dom i X-form för bästa resultat.

Ja, det fungerar att montera H eller V med det går lite sämre om signalstyrkan är låg.

Om du vill koppla in vanliga telefoner i ditt system så säljer din operatör en router med ingångar för yttre antenner och port för vanlig telefon. Du får kanske stå på dig lite då routern inte är den första de rekommenderar.
(Jag kommer troligen att behöva köpa en sådan när de släcker ner 3G här på orten och den gamla routern inte klarar VoLTE)
 
Du kan få ” låna” en sådan här antenn.
Tar med till Orust om du vill hämta..
/ Tommy NZB
1682261025398.jpeg
 
Back
Top