Antennförstärkare för FM-bandet

Sven O Aldrin

New Member
Hej , jag har köpt en FM-radio, men har för svag antennsignal där jag bor. Jag önskar förslag på en antennförstärkare för FM-bandet (87-105 MHz). Den bör ge minst 10 dB förstärkning och kunna drivas av ett (ev. två) 1,2 V batteri och dra litet ström, säg 1 mA. Tacksam för förslag. //Sven O
 
Hej!

Här har du ett tips.
En effektiv antenn är förstås det första man ska testa med.
/ Ingvar

http://www.es.lth.se/ugradcourses/eti041/VT2005/01a_antamp.pdf

Tack SM7CZR/Ingvar för din info. Ja, jag hade det förslag som du hänvisar till i tankarna när jag önskade förslag för en antennförstärkare för enbart FM-bandet (för att inte få in övrigt brus och signaler). Man kan utgå från LTH:s antennförstärkare men göra den för mindre ström så den kan få stå på alltid. Det kanske blir svårt att hitta en strömstyrd arbetspunkt/biaseringsnät för en så låg spänning som jag tänkt mig. Kanske med en småsignal germaniumtransistor, om man hittar någon för denna frekvens. Man får recognosera litet. //Tack Sven O
 
Hej!
Kommer ihåg en konstruktion i Radio & Television i början av 70-talet.
Köpte själv en medioker bilstereo som visade sina negativa egenskaper vid Kronprinsen med alla dess radiomaster i Malmö.
Efter bygge av antennförstärkaren försvann allt skräp. Jag har för mig att den byggde på en mosfet, 40673. Den var dessvärre alltför smalbandig för att vara praktisk användbar.
Någon som har kvar artikeln?
 
Hej alla som svarat. Det visade sig möjligt att hitta en bra plast för en fungerande inomhus dipol 1½ m lång. Och det var ju enklast. Tack för kunniga förslag till lösning. //Sven O
 
Back
Top