Arduino sequencer klar.

SM0RCL

Well-Known Member
Så nu kan du gå till lämplig butik och handla på dig en Arduino UNO och få till en egen sequencer för att kontrollera rig, pre-amp och slutsteg med en PTT. Perfekt för den som vill få till något trevligt vårprojekt.

Sequencer programvaran klar. « SM0RCL:s blogg

Tack till SM0RVV som har bidragit jättemycket till projektet.

73 de Kai
 
Hej Kai,
Är Arduino lämplig för att t.ex. bygga remote-styrda konfigurerbara antennreläer?

/Micke
 
Oj, det var en svår fråga. Det finns ethernet-shields och stöd för web-server, så varför inte. Realtid lär man nog få låta bli dock. Men annars ser jag nog inga problem för att välja antenner. För HF och normala effekter (100W) så lär till och med Biltemas reläer fungera bra upp till 30MHz enligt vissa.

För högre frekvenser skulle jag nog rekommendera riktiga koaxialreäer. Sen gäller det logiken osv. Varför inte en Arduino med en display/tangentbord i schacket och sen via ethernet/internet kommunikation till en Arduino som kopplar rätt. BCD kod borde duga för ganska mycket.

Den största fördelen med Arduino är just att det finns ganska mycket att tillgå på nätet, så man får många fördelar om man inte har hållit på så mycket med programmering.

Mitt tips är att fundera på exakt vilka funktioner du vill ha och sen gör en bra systemdesign. Självklart kan jag hjälpa till med det lilla jag kan.

Funderar faktiskt på om inte en Arduino UNO räcker för enklare remote-installationer. Sen finns ju Arduino MEGA, som klarar jättemycket avseende både in och utgångar...

Hoppas att det var till någon hjälp.

mvh
Kai


Hej Kai,
Är Arduino lämplig för att t.ex. bygga remote-styrda konfigurerbara antennreläer?

/Micke
 
Jag vill få till en "controller" med display där jag kan tilldela ett relä en viss funktion och ge den funktionen ett namn t.ex "öst-väst"
Sedan vill jag "prata" 2-tråd till enheten som sitter i reläboxen.

Då kan jag t.ex välja funktionen "öst-väst" och då kopplas den dipolen in.
I funktionen "öst-väst" kan flera reläer vara styrda för att utföra en inkoppling och samtidigt kanske en jordning av en annan antenn.

Väljer jag att kanske installera en 4-square så kan jag konfigurera inkoppling av lämpliga längder koax för att justera fasläget.

Det finns massor med tillfällen som kräver omkopplingar "där ute" t.ex när man vill jämföra olika antenner.

Om en sådan produkt finns att köpa så är den förmodligen aldeles för dyr så man måste nog tillverka den själv.

/Micke
 
Det låter inte för svårt.

Du bör fundera på MMI (Man Machine Interface) lite grand. Ska det vara knappar eller vred eller dylikt. Sen kan ju texten i displayen bli vad som helst.

Internkommunikationen mellan lokal/remote har ingen koppling till ditt MMI. Här skulle du faktiskt kunna köra remote som webfönster, om du har en ethernet shield i remoten, dvs. bara en vanlig webläsare i lokaldelen.

Vi får väl ta det där fikat vid tillfälle efter lite borrjobb och sen snacka Arduinoprojekt.

Ha're gött.

Kai


Jag vill få till en "controller" med display där jag kan tilldela ett relä en viss funktion och ge den funktionen ett namn t.ex "öst-väst"
Sedan vill jag "prata" 2-tråd till enheten som sitter i reläboxen.

Då kan jag t.ex välja funktionen "öst-väst" och då kopplas den dipolen in.
I funktionen "öst-väst" kan flera reläer vara styrda för att utföra en inkoppling och samtidigt kanske en jordning av en annan antenn.

Väljer jag att kanske installera en 4-square så kan jag konfigurera inkoppling av lämpliga längder koax för att justera fasläget.

Det finns massor med tillfällen som kräver omkopplingar "där ute" t.ex när man vill jämföra olika antenner.

Om en sådan produkt finns att köpa så är den förmodligen aldeles för dyr så man måste nog tillverka den själv.

/Micke
 
Idé: Koppla paddlar som input och en liten högtalare istället för "display". Kör sedan allt med morse. :)
Kommandona kan vara ett eller två tecken. Sedan kan den ju svara hur utförligt man vill: "RIKTNING ÖST", "ÖST" eller bara "Ö".

Fördelen skulle kunna vara att lådan kan vara helt gömd.

73 de SM0RVV
 
Back
Top