Avstöra bredbandsmodem?

Skalmannen

Well-Known Member
Jag fjärrkör en SDR-mottagare via mobilt bredband från ett hyfsat störningsfritt QTH. Har dock noterat att S-mätaren kliver upp några steg (ca 2-3 S-enheter) när jag slår igång modemet (avstängt = ingen störning). Jag har provat att sätta ett par klämferriter på sladden vid nätaggregatet och dragit den några varv igenom, men om det gjorde skillnad så var det marginellt.

Skulle vilja ha hjälp med tips på ytterligare åtgärder.
 
Det brukar vara brus från den switchade nätadaptern som stör och nätverkskabeln är en utmärkt antenn. Prova att byta till (tung och klumpigare) linjär nätadapter.

Är det inte denna, kan problemet vara mer svårlöst. Ken t ex vara Adsl-signalen som stör. Går dock att ställa ner fqomr som Adsl använder.
 
Last edited:
vore bra med information om vad för nätagg, sdr, trådlösbredband det rör sig om.

men generellt - om nätaggregatet är verifierat att vara störkällan och är av vanlig "konsumentswitchmode" typ med ett plasthölje - har ett par ferriter på dc-kabeln knappast någon större effekt.
 
Tyvärr stämmer nog beskrivningen av konsumentswitchat med platshölje in ganska bra. Modemet heter D-35 från Net1, matas med medföljande nätadapter. Att hitta en annan strömförsörjning kanske borde bli första åtgärd då. (Samma resultat med nätverkskabeln bortkopplad, så den tycks inte vara boven i dramat). Tack för tipsen!
 
Tyvärr stämmer nog beskrivningen av konsumentswitchat med platshölje in ganska bra. Modemet heter D-35 från Net1, matas med medföljande nätadapter. Att hitta en annan strömförsörjning kanske borde bli första åtgärd då. (Samma resultat med nätverkskabeln bortkopplad, så den tycks inte vara boven i dramat). Tack för tipsen!

d-35 verkar vara en gateway med wifi & LANswitch på ett cdma 450Mhz modem, så man kan väl anta att både LAN switch, wifi och cdma modulerna är väl skärmade för sig.
Men 12V / 2 A är inte svårt att åstadkomma med ett vanligt linjärt (trafo) nätagg.
 
Jag brukar i liknande fall tillverka en skarvsladd, t ex ett förgreningsuttag med sladd där den fasta stickproppen klipps av och ersätts av en ny som skruvas dit. Då går det att trä kabeln några varv genom en stor ferrittoroid t ex Amidon FT-240-77 (ELFA 58-743-42). Sedan ansluts allt jox (modem, router, WLAN-burk mm) i grenuttaget och avskiljes HF-mässigt på detta sätt från nätet. Det har funkat bra i ett antal fall hos mina grannar.
 
Instämmer! Samma lösning fungerade bra redan 1977-1980 hos mina grannar i en radhuslänga i Västerås.

/ Göstha
 
Back
Top