Balanced Antenna Tuner with Link

SM6APQ

Well-Known Member
KBW de APQbalanced tuner wirh link (2).jpg

På din begäran för en tid sedan skickar jag över en enkel beskrivning på en "riktig" antenntuner!

Det finns två huvudmöjligheter att bygga tunern.

1. Utbytbara spolar för varje frekvensband av intresse monterade i rörsocklar där ev. uttag går till separata stift. Detta innebär att spolen pluggas in i den fasta rörhållaren och anpassning sker genom att ratta de två kondensatorerna för min. SVF. Om en "fusklapp" finns uppgjord på kondensatorernas inställning är enheten klar att användas på några sekunder.

2. Fast spole. Med keramiska omkopplare kortslutes de två spolarna för att erhålla optimalt L/C-förhållande. Även här är en fusklapp till stor hjälp.

Fantasin är en viktig komponent när man konstruerar och bygger radioutrustning. Schemat måste därför betraktas som ett "grundkoncept"!

När feederns matarända presenterar extremt låga impedanser användes seriekoppling genom att kondensatorn närmast feedern kopplas mellan de två spolarna. Se Alt.2.

Observera att kondensatorn i "link-kedjan" är "lyft" från chassie (jord). Detta innebär att såväl link som faradayskärm är direktanslutna till chassie.
Normalt brukar denna kondensatorn vara kopplad mellan link och chassie men detta omöjliggör skärmad link.

I stora drag anser jag denna version av antenntuner överlägsen andra kopplingar.

a) möjliggör anpassning till både höga och låga feederimpedanser genom att växla från Alt.1 till Alt.2

b) genom att link och faradayskärm befinner sig på "chassiepotential" är såväl sändar- och mottagautrustning skyddad mot statisk elektricitet och obalanserad ströströrningar, som feedern ev. kan plocka, upp kan inte "ta sig över" kapacitivt till linken. RX och TX utrustning är m a o helt galvaniskt avskild från feeder och antenn.

Synpunkter och kritik emotses med tacksamhet!

P.S. Den faradayskärmade linken tillverkas lämpligen av RG-58.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Bengt,

Jag körde mycket med denna variant av avstämmare på 60-talet, innan alla märkliga varianter med 1:4-baluner o dyl gjorde sitt intåg, dock med en konventionell link av samma tråd som spolen utanpå denna. Modellen var standard i ARRL:s handböcker på den tiden.

Fråga: vet du om det går att åstadkomma en Faraday-skärmad link på t ex 160 och 80 meter i din koppling? Inte för att det normalt behövs, men ändå kul att fråga.

73,
Rolf
SM5MX

P.S. När jag ställde min fråga, saknades din text efter det inledande "På".... Jag undrar då istället om man verkligen kan göra linken av RG-58 för de lägsta banden.
 
Last edited:
MX de APQ.
Ja det bör gå att göra en skärmad version på 1,8 och 3,5 MHz med motsvarande flera varv i linken.
Jag har sett en intressant lösning där man hade två separata bredvid varandra separata linkar. På låga frekvensband seriekopplades linkarna och på högre band parallellkopplades linkarna.

73
Bengt
SM6APQ
 
Tack för infot och ritning Bengt!

Har börjat samla på mig material för att bygga. Hittade 2,5mm hårddragen koppartråd på slöjd-detaljer, en butik värd att besöka. Fortsättning följer.
 
Tack för info, Bengt.

Jag undrar dock över likheter och skillnader mellan den link-kopplade tunern och s-matchen. Titta på den mittersta kopplingen i figuren i länken nedan. Jag tycker det ser ut som snarlika kopplingar. Men s-matchen har
induktans på toroid istället för luftlindad spole. Man kan inte styra kopplingsgraden mellan linken och resonanskretsen på linksidan, men däremot finns en kondensator mitt på "andra sidan"". Styr man inte kopplingsgraden med den, samtidigt som man anpassar med hjälp av spolen och kondensatorn?

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ATU/Smatch/develops.gif

Sture
 
Last edited:
Jag funderar på att bygga mig en balanserad antenntuner men har en sak jag inte begriper mig på.
En del bilder visar att linken ligger utanpå den stora spolen, en del har delat den spolen med linken imellan.
Vad för skillnad gör det?
 
Om link-spolen ligger mellan huvudspolens två halvor så kan man mycket lättare justera kopplingsgraden genom att förflytta linken in/ut ur spolen.
Ligger linken utanpå så kan du inte flytta linken.
 
Oj Ulf, det blev mycket att läsa så här till helgen.
Jag tackar iallafall för länken och skall kolla in den närmare i kommande vecka när barnbarn har åkt hem för den här helgen.
 
Back
Top