Ballanserad matare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej hur lång dipol behöver man till antenn med med balanserad mätning jag har 45 meter spunnen kopparvire som jag kan använda ,?

Sm0ydo
 
Jag har hört att det kan bli höga spänningar i ändarna av dipolen
Så därför sätter jag dit isolatorer i
Ändarna med rostfria vajerlås15328108309392954611991586392735.jpg
 
Tumregeln för längden för en flerbandsdipol är ca en halv våglängd för lägsta frekvensband. Matar du med stege och din ATU klarar av ett stort impedansområde så blir dipollängden tämligen okritisk.

2 x 18 m blir bra om du vill ha med 3,5 MHz. Är din tomt liten som du skrev i ett annat inlägg så får du kanske förlänga tomten eller nöja dig med en kortare dipol.

Inget katastrofalt händer om du kryper ner till 2 x 15 m men mycket kortare än så ger lite sämre verkningsgrad på det lägsta bandet lite beroende på hur väl din ATU dimensioneras.

Spolen ser bra ut och vridkondensatorn har tillräcklig kapacitans. Du kan förbättra konstruktionen genom att ersätta alla tunna ledningar med t ex tillplattad skärmstrumpa från RG213 koax. Sen blir det jättebra och med olika uttag på spolen kan du nog stämma av på de flesta banden.

För de högre banden 21-28 MHz har spolen för många varv och där skulle det räcka med att använda en av de tre sektionerna i vridkondensatorn.

Bara att labba och experimentera så ser du snabbt vad som händer.
 
Last edited:
Ser obalanserad ut men med en strömdrossel på koaxen mellan ATU och sändare blir det bra nog för allt praktiskt bruk?
 
OK, ja på samma sätt som det idag finns FAKE-NEWS finns det förmodligen också FAKE-BALANCE.
 
En Z-match ser kanske inte heller helt balanserad ut, men den hindrar CM-strömmar, och låter transmissionsledningen vara transmissionsledning, enligt mina erfarenheter.
 
OK, instämmer, Sture, men bilden ovan verkar bara föreställa en spole och en konding, alltså ingen Z-match eller något balanserat, därav min undran. Peace?
 
Det ser ut som ett obalanserat L-nät som kommer att fungera alldeles utmärkt tillsammans med en stege och helst också en strömdrossel på 50 ohm sidan.

Om man verkligen behöver fullständig balans mellan ledarna kanske en äkta balanserad ATU är lämpligare.

Det skulle då främst vara för att se till att matarledningen antennverkan minimeras i det fall det finns störfält i närheten av stegen i läge mottagning.

Beträffande den utsända signalen mätt på avstånd så har det absolut ingen betydelse. Jag laborerade med precis detta för en månad sedan i samband med mätningar på en 2 x 4 m dipol matad med 300 ohm bandkabel. Två olika ATU jämfördes, balanserad på rätt sätt och en mycket enkel obalanserad krets. Skillnaden hamnade inom felmarginalen i mätuppkopplingen och mätsträckan som uppskattades till några tiondels dB baserat på uppmätt fältstyrka med kalibrerad utrustning. Den obalanserade gav något bättre värden troligen beroende på färre komponenter och mindre förluster.
 
15328868004534370728983189965784.jpg Hej jo det är en inbyggd planetväxel i rätten rätten har tumgänga och den
Balanserade tubern är efter PA0FRI
Resept på hans hemsida .

Jo tomten är stor men det finns en infart upp mellan träden där det blir svårt att dra
Ledning över och tillräckligt högt halva tomten är skog ut mot vägen så jag tänkte
Sätta antennen på ena halvan av 15328868004534370728983189965784.jpg 15328868004534370728983189965784.jpg tomten ute i skogen mot vägen
 
Det är knepigt att skriva och att ta bilder med en mobil telefon mvh Lasse sm0ydo.

Ledningen i tunern är av teflon men jag kommer inte ihåg arean på den
 
OK. Det blir nog bra så som du gjort. Håll ledningar korta där det går.

Fin trälåda du har använt som chassie!
 
Lådan är en taklampa som man kan hitta på Myrorna som brukar sitta i gillestugorna och jag tömde den så det vart en tom låda att bygga något på.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Jaha, en s-match! Den är bra, och balanserad .... , väl? Jag använder en sådan, och den fungerar alldeles utmärkt. /Sture
 
Efter mycket labbande och mätande på olika sätt att impedansanpassa hamnade jag i slutsatsen att ett kompakt byggt L-nät (obalanserat) tillsammans med en bra strömdrossel med hög common mode dämpning på 50 ohm sidan gav i särklass högst fältstyrka på den utsända signalen mätt på några våglängders avstånd.

Jag fann inget fall där en balanserad ATU gav bättre resultat på utsänd signal. L-nätet vann kampen hela tiden troligen pga av att färre komonenter behövs.

Det bör kanske tilläggas att skillnaderna var små i häradet några tiondelar av en dB för mina kopplingar så även om en S-match skulle ge o,5 dB förlust i utbyte mot bekvämligheten att stämma av antennsystemet så betyder det absolut ingenting i praktiken.

Dock kan det väl tänkas att en teoretiskt "ultravälbalanserad" ATU tillsammans med en "mönsterinstallation" av en tänkt dipol där stegen går i 90,0 grader ner till marken och där båda antennhalvorna ser exakt samma kapacitans till sin omgivning där metallobjekt och träd inte finns gör att stegen blir mindre känslig för omgivande störfält om sådana nu finns och inte kan åtgärdas vid källan.

Antennen i sig är så mycket effektivare än en halvläckande matarledning så det är nog mer en akademisk fråga det här eller vad tror du Sture?
 
Håller med, Bengt. För mig var det just vid mottagning som det blev en betydelsefull skillnad av att få tramsmissionsledninge
 
Back
Top