Beam på taket på villan (maströr)

bodd

Member
Hej !

Tänkte höra om det finns erfarenheter av att montera antenner på en normalvilla. Dvs ett maströr fäst i takstolen och genomföring genom taket med en "blyplatta" .

Min ide var att sätta min 3 elements beam ca 1 meter ovanför taket , monterat på 50 mm maströr med en rotor mellan.

När jag var hos den lokala tv handlaren sa han att man kanske skulle sätta ett maströr med mindre diameter ovanför rotorn för att minska hävstångseffekt i rotorn.? I detta fallet 50mm upp genom taket till rotorn därefter 38 mm till beamen.

Finns ju en hel del att ta hänsyn till men lite generella tips vore bra så man inte gör en tabbe.


73 /Bodd
 
Genomföringar genom tak är generellt inte en bra idé. Sen är frågan vilket frekvensband beamen är till för. En meters höjd låter som om du skulle kunna köra 70cm med acceptabelt resultat, men inte mycket annat. Vore nog bättre med en riktig mast.

Jag har faktiskt sett master som är byggda på villatak, det fungerar också ;)

Framförallt så ska man inte underskatta de mekaniska påfrestningar som en konstruktion kan få och man bör inte heller bryta takets integritet med tanke på fuktproblem osv.

Tror till och med att en "belysningsmast" är ett bättre alternativ än genom taket.

Och tro mig, jag har provat och gjort mina misstag....

mvh
Kai
 
Jag har gjort sådana montage ett par gånger men bara för mindre tv-antenner och små vertikala pinnar.
Jag skulle absolut inte rekommendera det till någon form av beam med rotor och absolut ingen tung last eller långt maströr som ruckar och vickar på takstoset.

Det blir bra och stabilt för små fjuttiga antenner under förutsättning att gör man det ordentligt utan slarv och med bra material,
jag har sett för många spruckna pannor, uppklippt tjärpapp och läckande takstos :(
 
Jag har aldrig haft någon särskild antennmast på de QTH:n jag bott. Just nu bor jag/vi i en 1,5 plans villa.

På den ena taknocken har jag ett antennfäste, typ TV-antennfäste från Biltema. Cirka två meter över taknocken sitter en Ham VI rotor på TV-maströret och ca en halv meter ovanför rotorn en 5 elements Yagi för 6 meter. Det är helt stabilt mekaniskt och funkar bra på bandet.

Vid den andra kortväggen på huset har jag en längre TV-maströr. Det går ända från marken och upp till takknocken. Jag har gjort fyra väggfästen som stöttar maströret ca 15 cm ut från väggen. Jag har gjort ett hål i taket som sticker ut invid takknocken, där maströret går igenom. Just nu sitter där en 3 element monoband yagi för 15-metersbandet. Jag har tidigare också haft en 5 el yagi för 10 meter sittande där. Det funkar också fint.

På ett hus vi bodde tidigare hade vi en rejäl och stabil skorsten, där hade jag ett skorstensfäste, ett par meter maströr, rotor, och ovanför den 5 el för 10m och 15 el för 2m.

Så visst kan man ha hyfsade antenner utan särskild antennmast. Men jag tror rekomendationerna att inte ta hål i tak innanför huskroppens väggar är viktiga att ta fasta på.

En annan erfarenhet är att jag aldrig lyckats särskilt bra med antenner för 20 metersbandet med sådana här nära-hustaks-montage. Upp till 15 metersbandet har funkat ok. Men det där kan ju förstås variera med en mängd faktorer.

mvh SM5DXV Sture
 
"Blyplatta" fungerar, men *endast* om maströret som går genom "pipen" är absolut stumt! Vickar röret det minsta med vinden spricker fogen mellan blyet och plåtkonen och vatten läcker in.

Ett sätt att få till det är att undvika TV-installatörernas rör och i stället använda VA-rör av galvat stål. De är betydligt tjockare (och tyngre!), men förankras de i takstolarna är de betydligt stabilare än ordinära maströr.
 
"Blyplatta" hör till det förgångna, idag har vi betydligt bättre genomföringar att tillgå. De är anpassade för olika taktyper och består av gummistos, över och underdel.

Så här ser en färdig genomföring ut. http://www.jet-ventilation.se/xcart/product.php?productid=4579

och här är exempel på olika genomföringar. Produktinfo

Jag har själv en 2m parabolantenn monterad på ett 76mm rör genom taket sedan 20år utan problem.

Med ett tjockväggit galvat eller rostfritt rör dia. 50 eler 60 mm så sitter beamen säkert i alla väder om maströret är ordentligt fäst inne på vinden. Använd klammor av denna typ, de finns även i höger och vänsterutförande. http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=63100
Kom ihåg att sätta en topphätta överst på röret.
 
Last edited:
Hej.
Intressanta idéer Ni har, inte helt lätt att bestämma sig för den optimala lösningen.
Av egen erfarenhet så har jag alltid valt alternativet att inte ha Rotorn högt upp.
Dels för att det är obekvämt om det händer något invändigt ,men också för att Rotorerna är rätt tunga. Därför har jag numera alltid försökt hitta en lösning som gör att
jag enkelt kommer åt Rotorn vid haveri, kan ta bort den utan att montera ner antennen.
Det innebär att jag har ett "bärrör" med stödlager där jag fäster antennröret. Sedan har jag ett spesialfäste för rotorn som gör att jag kan ta bort Rotorn utan att antennen måste tas ner. Tyvärr har jag ingen bild på de tidigare installationerna.
Har i dag ett 24 meters torn med Rotorn 1 meter ovan marken, jag har m.a.o. ett vridrör i mitten av Tornet.
Tror att just detta är något att fundera över, det skall vara bekvämt också.
Lycka till // Thord - SM4BDQ
 
Hej, lyfter denna tråd. Vi kommer att bygga ut vårt hus och lyfta halva huset en våning. Jag mister därmed möjligheten till den maströrsinstallation jag har idag. Se bifogad/länkad bild. Maströret (50 mm) har sin tyngd på taket där det står på en gummimatta. Efter montage av RAS-rotor och yagis har jag dragit åt röret i fästet. Lösningen är mekaniskt stabilt och maströrsfästet behöver inte "hålla" i hela tyngden.

Nu behöver jag en lösning för mina antenner på taket och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Skulle behöva upp ca. 2 meter från taket för att antennerna kan röra sig fritt (elevation) och att det blir en bra höjd för service och möjlighet att enkelt byta antenner (vilket jag tycker är kul och intressant).

Tar tacksamt emot tips och idéer på lösningar.
 

Attachments

  • Montering på taket.jpg
    Montering på taket.jpg
    1,2 MB · Views: 69
Som det sagts tidigare i tråden bör man undvika hål genom taket och andra permanenta ingrepp i takkonstruktionen.
Eftersom du har betongpannor tål taket iallafall lite extra vikt.
En möjlighet är då att göra en stabil ram som vilar på taket eller över taknocken för att kunna staga ett maströr. Plattformen lastas med lämpligt antal cementplattor för önskad stabilitet.
Huruvida konstruktionen blir snygg och godkänns av XYL är en helt annan fråga...
 
Lutar kanske åt att jag får ge upp tankarna på en placering högst upp på taknocken och försöka på någon liknande lösning som jag har idag. Tack i alla fall @SM1TDX
 
Back
Top