Bredbandiga störningar

sm6vpu

Well-Known Member
Jag har haft sedan flera år en mer eller mindre bredbandig störning från 150KHz upp till en bit in på mellanvågsbandet. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är så finns störningen där. Jag har provat att rycka ut allt som har med el att göra utom kyl och frys. Störningen finns där ändå.

Den ligger på omkring S8-S9.

Själva störningen dök upp i min förra lägenhet omkring 2005/2006 och den fanns kvar när jag flyttade till en större lägenhet tvärs över gården.

Vill ni höra hur det låter, kan jag ladda upp ljudklipp.
 
Jag vet att detta är väldigt "Off Topic" men jag har väldigt svårt för sidor där man måste anmäla sig eller göra dit eller datt för att kunna ladda ner gratis.
OM jag vill dela med mig av något så vill jag göra det så smidigt som möjligt, så jag har valt:

Dropbox - Home - Online backup, file sync, and sharing made easy.

både för jobbet, plugget, och privat, delar en mapp med föräldrar, en annan med vänner, och en tredje för plugget. Och så finns det en offentlig mapp där jag kan lägga saker som sedan kan laddas ner av alla som får "länken" av mig.

Annars hade jag gärna lyssnat jag oxå, jag har en matta på alla SW band på mellan S8 - +S9, kunde vara intressant att se om vi has liknande problem... Men jag har blivit lite överallergisk mot alla typer av fria konton man måste skaffa nu för tiden.

Mvh.


Christopher - SM7WYG
 
Jag kunde lyssna utan att anmäla mig någonstans ?????????
dock känner jag inte igen störningen.........
 
Jag reagerade exakt som 7WYG men sansade mig lite och hittade filen för direkt nerladdning.

Väldigt olika ljud på filerna.
En av dom hade ett periodiskt klingande ljud överlagrat på bruset...mycket märkligt!
Varierar störningen så mycket eller beror det på var på bandet du lyssnar?

/Micke
 
Det "blippande" ljudet tror jag kom från min laptop. Det var något med klockfrekvensen som interfererade. Störningen går lite upp och ned beroende var jag är men signalstyrkan är ungefär den samma.

1308 har jag smal bandbredd och 1309 något bredare bandbredd.

Det är just det där smattrande ljudet och ibland ylande i kombination med smattrande som dränker hela långvågsbandet. Det är knappt jag hör NDB-fyrar.

Radion är en Mt600 och antennen en bit koppartråd förankrad i balkongräcket.

Det gör ingen skillnad om jag lossar koppartråden från balkongräcket (i lättmetall).

Huset är byggt tidigt 1950-tal men rotrenoverat för omkring 20 år sen.

Jag har för mig att störningarna uppkom i samband med att fjärravlästa elmätare installerades i området.
 
Fjärravlästa elmätare använder antingen GSM900 eller ca 130kHz för kommunikation.
Kanske finns det fler varianter.
Med min SDR-mottagare kan jag se breda störspektrum på dessa låga frekvenser.
Störningar är mindre än ett år gamla hos mig och det är även de nya elmätarna.
Det låter precis som ett kraftigt brusmodulerat brum.

Inte helt otroligt att det är elmätare.

/Micke
 
Verkar ju vara en 50Hz störning med övertoner av något slag. Detta är spektrum av den första filen.
 

Attachments

  • Störningar 150 KHz---.doc
    98 KB · Views: 415
Back
Top