Brusbrygga

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Ska bygga denna enkla brusbrygga och undrar varför man vill använda silvermica kondensatorer (markerade med rött) och inte polyester eller keramiska?

Har alla komponenter utom de markerade och R1
 

Attachments

  • noisebridge.jpg
    noisebridge.jpg
    68,3 KB · Views: 202
Ok Ulf. Alla andra är keramiska, hade faktiskt 10pF kondingar av sm typ, så C2 blir 2 parallellkopplade. Provar nog med keramiska på C4 och C3.
 
Mest för att bygga något enkelt som kan mäta impedanser (antenner) och lära mig något på resans gång och för att jag har tid till det. Bilden kommer från ARRL's handbok år 1995 22:a utgåvan sid 26,34.

Den här typen av mätbrygga är tydligen mer användbar och enklare att bygga än man tror, enligt texten. Eftersom jag hade de flesta komponenterna redan så känns det inte så svårt heller.

Brusgeneratorn som jag visade i en annan tråd är exakt samma som den här.
 
Last edited:
Bryggans C3 och C4 som i kopplingen används dels för att bestämma reaktansvredets mittpunkt (dvs vilket läge på C1 som motsvarar X=0) samt för att välja "range" behöver vara temperaturstabila om syftet är att mäta lika även vid olika användningstemperaturer.
Kalibrerat nollställe på skalan för XL/XC ändras om C2/3/4 driver med tempen.

Lite förbryllad över att S2 påverkar "range"?
Att koppla in/ur C4 kommer ju att rucka balansen och därmed VAR på skalan C1 ger X=0 för det ju är en bryggkoppling där bryggans båda sidor ska vara i balans för min utsignal till nivåindikatorn/mottagaren.
Någon? Vad är vitsen med den kopplingen?:confused:
 
Lite förbryllad över att S2 påverkar "range"?
Att koppla in/ur C4 kommer ju att rucka balansen och därmed VAR på skalan C1 ger X=0 för det ju är en bryggkoppling där bryggans båda sidor ska vara i balans för min utsignal till nivåindikatorn/mottagaren.
Någon? Vad är vitsen med den kopplingen?:confused:


Jag tror man kan säga att man "flyttar" mätområdet genom att koppla in mer eller mindre C. På det viset får man totalt ett större mätområde.

/Micke
 
Det står faktiskt range vid omkopplaren S2......det är beskrivet i texten (som inte finns med i inlägget)
 
Jag tror man kan säga att man "flyttar" mätområdet genom att koppla in mer eller mindre C. På det viset får man totalt ett större mätområde.

/Micke
Jo visst, men det kräver att man har 2 skalor på den ratten med olika 0-punkt.
Eller hur?
 
Jo visst, men det kräver att man har 2 skalor på den ratten med olika 0-punkt.
Eller hur?

Jo så blir det förmodligen.
Kunde vara kul och se hur man löst det hela i orginalartikeln.
Kanske finns där en "overlay" till skalan.

/Micke
 
GLD DE FBJ

Nej, det finns faktiskt inte, men en passus i texten antyder att värdet ska dubblas på skalan. Understruket med rött.
 

Attachments

  • C.jpg
    C.jpg
    102,3 KB · Views: 95
Last edited:
Back
Top