Bygga om klockradio till fm-sändare

eso

Member
Hej!

Hittade dessa videos på youtube YouTube - How to Build An FM TXmitter Out of a Clock Radio: PART 1


Är relativt oinsatt på detta område men är oerhört intresserad av att lära mig om radiokommunikation och tänkte att detta skulle vara ett riktigt kul projekt.

Tänkte bara kolla ifall det är någon som kan komma med lite tips på hur jag ska lyckas med detta projekt och kanske försöka förklara lite mer grundligt hur man går till väga för jag tycker att karln i videon mest pratar om annat så man förstår inte riktigt hur man ska göra :confused:


All hjälp uppskattas något enormt :)

Ska i alla fall knata iväg till ett loppis imorrn och införskaffa lite radioapparater att experimentera med, så får vi se om jag kanske lyckas :)
 
Jag ser frågan som tvådelad (min egen tolkning).

Om du vill lära dig mer om radioteknik, kontakta närmaste amatörradioklubb. Du kan hitta klubbar via Sveriges sändareamatörers hemsida: Föreningen Sveriges Sändareamatörer
Eller kontakta SSA direkt så kan de hjälpa dig att hitta en klubb.

Om du vill sända på FM bandet så är det betydligt lättare och biilligare att köpa en vanlig FM modulator från t ex Teknikmagasinet: Om iZound FM-sändare FMT-750 från Teknikmagasinet
Den är dessutom laglig att använda.

73 SM0RVV
 
Kan bara hålla med RVV. Det finns dessutom enkla oscillator kopplingar att hitta på nätet - som förmodligen är enklare att bygga. Vet inte vad som gäller längre i.o.m att t.ex iZound med flera FM-sändare är tillåtna idag?

För jag antar att han är på youtube är på väg att modulera lokaloscillatorn på radiodelen?

mvh
bengt / KBW
 
Last edited:
Vet inte vad som gäller längre i.o.m att t.ex iZound med flera FM-sändare är tillåtna idag?

Det förvånar mej lite att de skriver i annonsen att den har lång räckvidd.

Kravet som myndigheterna ställer är väl just den korta räckvidden. :rolleyes:

/Ingvar
 
Det förvånar mej lite att de skriver i annonsen att den har lång räckvidd.

Kravet som myndigheterna ställer är väl just den korta räckvidden. :rolleyes:

/Ingvar

Varken "lång" eller "kort" är mätbara, så det är ju helt OK att skriva så.

73 SM0RVV
 
Kan bara hålla med RVV. Det finns dessutom enkla oscillator kopplingar att hitta på nätet - som förmodligen är enklare att bygga. Vet inte vad som gäller längre i.o.m att t.ex iZound med flera FM-sändare är tillåtna idag?

För jag antar att han är på youtube är på väg att modulera lokaloscillatorn på radiodelen?

mvh
bengt / KBW

tack för alla svar!

Vill inte köpa någon färdig grej, skulle väll kanske kunna sträcka mig till en byggsats som inte är allt för kompliserad.
Vet om att det är olagligt att sända på fm bandet så har inte tänkt använda min skapelse till några olagligheter mer än kanske en minut (Vilket jag anser acceptabelt :p ) så att jag ser att den fungerar.

Tyckte just bygga om en klockradioprojektet verkade extremt kul dels för att det är lite udda och för att man kommer undan rejält billigt :)

Mvh
 
Jag kan bara hålla med om att är du det minsta intresserad av radioteknik och kunna bygga egna sändare så är det radioamatör du ska bli först och främst. Det är inte så svårt. Sedan kan du, lagligt, experimentera hur mycket du vill. Jag är ganska så färsk som radioamatör och jag har precis byggt en testoscillator som jag kan använda för att testa av mina mottagare.
 
Last edited:
Lokaloscillatorn i vilken tranistoradio som helst har längren räckvidd än de FM sändare som säljs.
Ta en transistorradio och vrid på den samtidigt som du lyssnar på en annan.
Vid 10,7 MHz skillnad kan du höra den du vrider på.
Hitta en tyst frekvens, exvis 103,5 MHz och vrid den andra omkring 92,8 MHz.
Räckvidden kan, särksilt om det är en äldre radio, vara flera hundra meter.
Experimentet är nu klart och vi inser att vi runt omkring oss har hundratals små sändare.

Men det är ju som andra säger här, roligare att få svar och det kan man få som radioamatör.

de
SM4FPD
Roy
 
Lokaloscillatorn i vilken tranistoradio som helst har längren räckvidd än de FM sändare som säljs.
Ta en transistorradio och vrid på den samtidigt som du lyssnar på en annan.
Vid 10,7 MHz skillnad kan du höra den du vrider på.
Hitta en tyst frekvens, exvis 103,5 MHz och vrid den andra omkring 92,8 MHz.
Räckvidden kan, särksilt om det är en äldre radio, vara flera hundra meter.
Experimentet är nu klart och vi inser att vi runt omkring oss har hundratals små sändare.

Men det är ju som andra säger här, roligare att få svar och det kan man få som radioamatör.

de
SM4FPD
Roy


Tack för svaret :)

Har just varit och inhandlat 2 st gamla klockradior på en loppis,
Vred den ena till en tom frekvens som du sa (Radio A) , och vred sedan på den andra (Radio B) tills den första radion blev tyst, hur gör jag nu för att sända något som hörs i radio B?

Ang att bli radioamatör, Har faktiskt kikat lite på den lokala klubbens hemsida och läst lite, får man lära sig att skruva ihop radioapparater osv? för som jag förstod det var det mest bara att träffas och prata radio med varrandra :p
 
Vanligen så pratar man en massa med bekanta på en radioklubbskväll,
MEN, är man intresserad av något så behöver man bara nämna detta
på en klubbkväll så kan det nästa klubbkväll komma antingen ett rakt svar
eller så blir det en grupp som intresserar sig för frågan.

ALLTSÅ: sök kontakt med en amatörradioklubb så kommer du att upptäcka
att du får mycket respons på en enkel fråga
(eller att du får veta att "sån´tär olagligt" :eek:).

Dessutom så får du hjälp att kanalisera dina intressen på en laglig väg.
Och det är int så dumt!:D
 
Pillrar på och experimenterar med mina radios men nu är det middagspaus :)

Låter faktiskt riktigt intressant att gå med i en klubb, Bor i Skellefteå för övrigt :)

Edit: Nu behöver jag hjälp med detta projekt, får det verkligen inte till att fungera :/
Ingen som kan skriva en kort guide hur jag ska göra? skulle uppskattas enormt!
 
Last edited:
Avlyssning.nu

Hej här finns det en del olagliga bygganvisningar på radiosändare

bara titta inte bygga :eek:

mvh Lasse SM0YDO


Tack för länken ska ta och kika på den nu :)

Ang mitt egna projekt så fick jag det att funka! rätt kasst ljud men helt godkänt.
Nu ska jag ge mig på att prova igen fast med den andra radion.

Kanske är okej om jag tar en lite annan fråga, när jag fixade den första radion så kunde jag ju lyssna på resultatet med radio B men nu när jag ger mig på radio B så har jag inget att kontrollera med..
Har en fin stereohylla med en fin digital fm am lw mw radio. dock så hade jag ingen antenn till fm så gjorde en fuling och använde en högtalarkabel som jag lindade på antenkontakten på stereon och det funkade rätt bra tills för nån dag sen då det helt plötsligt började brusa medans jag lyssnade på radio, förmodade att sladden lossnat och tänkte inte mer på det, men såg nu när jag tänkte använda den till att kontrollera radio B att sladden sitter som den alltid har men det är som att antenningången är helt död :confused: finns det nått jag kan göra för att rädda den mån tro?
 
Vad menar du med "kasst ljud" eso?
Att utvecklas och att lära sig mer betyder att man tar reda på varför det inte låter bra.
I detta fallet är det lätt att få för hög deviation och då låter det överstyrt.
Det kan även bli för svag deviation och då låter det svagt.
Låter det för dovt kan det bero på att du inte har någon preemhpasis i sändaren, eller en dålig mic.
Låter det allmänt kasst kan det bero på att det blir mer amplitudmodulation än frekvensmodualtion eller båda delar.
När du har svaret på detta har du kommit ett långt steg in i radioteknikens mysterier.

Så att säga "kasst ljud" duger inte. Man måste veta vad det är som inte är bra, och det kan vara mycket.

Grundforskning krävs här från din sida


För att sända åt andra hållet måste man skruva om apparaterna.
Och därför krävs att båda stationer säger sin anropsignal sakta och många gånger, och räknar till hundra och hoppas att motstationen har hittat mig.
Så kan det bli vid tvåfrekvenstrafik, (semiduplex) som ju detta blir.



Här kommer en liten bikt:
Jag gjorde detta, i miten av 60 talet, och lyckades med en transistorradio köra en bärvågstyrd repeater som ett företag i staden hade. På c:a 84 MHz -600 kHz. Ägaren blev väldigt förbannad när det kom in främmande stationer. Men funkade gjorde det.
Efter många om och men kom det fram att det var jag och jag fick ett grundmurat förtroende att för all framtid serva hans komradiostationer. De var ITT stationer med sluttrör.

de
Roy
SM4FPD
 
Vad menar du med "kasst ljud" eso?
Att utvecklas och att lära sig mer betyder att man tar reda på varför det inte låter bra.
I detta fallet är det lätt att få för hög deviation och då låter det överstyrt.
Det kan även bli för svag deviation och då låter det svagt.
Låter det för dovt kan det bero på att du inte har någon preemhpasis i sändaren, eller en dålig mic.
Låter det allmänt kasst kan det bero på att det blir mer amplitudmodulation än frekvensmodualtion eller båda delar.
När du har svaret på detta har du kommit ett långt steg in i radioteknikens mysterier.

Så att säga "kasst ljud" duger inte. Man måste veta vad det är som inte är bra, och det kan vara mycket.

Grundforskning krävs här från din sida


För att sända åt andra hållet måste man skruva om apparaterna.
Och därför krävs att båda stationer säger sin anropsignal sakta och många gånger, och räknar till hundra och hoppas att motstationen har hittat mig.
Så kan det bli vid tvåfrekvenstrafik, (semiduplex) som ju detta blir.



Här kommer en liten bikt:
Jag gjorde detta, i miten av 60 talet, och lyckades med en transistorradio köra en bärvågstyrd repeater som ett företag i staden hade. På c:a 84 MHz -600 kHz. Ägaren blev väldigt förbannad när det kom in främmande stationer. Men funkade gjorde det.
Efter många om och men kom det fram att det var jag och jag fick ett grundmurat förtroende att för all framtid serva hans komradiostationer. De var ITT stationer med sluttrör.

de
Roy
SM4FPD

Med kasst lud så menar jag att det är rätt så svagt,knastrigt och att det hela känns rätt ostabilt :)

Tack för tipsen :)
 
Hej man kan ha roligt med en Heathkit signal generator ifrån 80 talet också den har
inbyggs modulering på 1Khz det är bara att lägga sig på samma frekvens som
den som man vill störa ut.

mvh Lasse SM0YDO
 
Givetvis är en frisvängande oschillator ostabil om den skall gå på 88 - 108 MHz.
Om det låter svagt beror det på att du inte åstadkommit tillräcklig deviation.
Att mer avancerade FM mottgare har PLL för lokaloscillatorn är då inte så konstigt.

Men det var roligare förr med helt frisvängande osc och man fick lov att leta efter stationer på FM bandet. Då fanns en chans att hitta någon "ny" sändare.
Idag ställer folk in 96,5 MHz kristallstyrt via en PLL, och hör aldrig vad som för övrigt finns på FM bandet.

I de länkar som har föreslagits här i tråden finns exempel på hur man modulerar en osc.
Lokalosc i dina klockradio liknar en sådan spionsändare.
Bara att hitta den i radion, geom att fingra lite på spolar nära vridkondingen kan du hitta dess spole, som då "åker" iväg kraftigt i frekvens när du närmar ditt finger, rita av den till ett schema och koppla tills det ryker.


de
SM4FPD
 
Det finns en klubb i Skellefteå med klubbsignalen SK2AU. Det finns en hemsida och klubbstugan ligger ute vid Rönnbäcken nära golfbanan.
Hälsningar
från Tore ex SM2CBS i Skellefteå
 
Det finns en klubb i Skellefteå med klubbsignalen SK2AU. Det finns en hemsida och klubbstugan ligger ute vid Rönnbäcken nära golfbanan.
Hälsningar
från Tore ex SM2CBS i Skellefteå

Hej

Jo jag har varit inne och läst en del inne på hemsidan :)
 
Back
Top