CobWebb antenn

APQ de GLD,
Javisst kan man simulera impedansen i vikt utförande.

14MHz_cw_swr_folded.jpg


Ca 41ohm blev det.
Den flyttade sig något i frekvens.
Anståndet mellan trådarna är 3cm.

/Micke
 
APQ GLD DE EQL

För ett band går det nog "lätt" att få till 50 ohm genom att justera avståndet mellan trådarna i den omvikta dipolen. Kanske 300 eller 450 ohms bandkabel blir tillräckligt nära för att göra konstruktionen mekaniskt enkel och robust.

Men det jag ser som mer besvärligt är att få matningsimpedansen att hamna i samma härad på alla band när flera dipoler av enkeltråd kopplas samman. Dock finns möjligheten att justera det inbördes avståndet mellan resp enkeltrådsdipoler men som säkerligen också återverkar på ett ganska komplext sätt. Både när det gäller impedans och exakta längder på trådarna (resonansfrekvens). Men det är kanske det som G3:an pysslat med och nått fram till en bästa kompromiss med enkeltråddipoler som låter sig realiseras?

När omvikta dipoler används på alla banden så borde det gå att komma närmare 50 ohm på alla band om trådavståndet i var och en av dipolerna justeras individuellt liksom avståndet mellan dipolerna. Ett jättejobb i simulatorn så klart men omöjligt med cut and try metoden.

Kommentarer på detta?

/Bengt
 
När omvikta dipoler används på alla banden så borde det gå att komma närmare 50 ohm på alla band om trådavståndet i var och en av dipolerna justeras individuellt liksom avståndet mellan dipolerna. Ett jättejobb i simulatorn så klart men omöjligt med cut and try metoden.

Kommentarer på detta?

/Bengt

Han, G3TPW/Steve Webb, använder grov högtalarkabel av tvåledartyp.
Med denna kabel får han till något som liknar en vikt dipol men endast en del av totallängden.

G3TXQ använder sig av enkeltråd och en 1:4 balun.

Jag får en känsla av att Steve Webb har bättre möjlighet att komma närmare 50ohm då han kan justera vikningslängden på dipolerna.

------------------

Har i dag varit på Rusta och köpt metspön till antennbygget.

metspön_5m_s.jpg
29:50 för ett 5m metspö...!!
Jag köpte alla dom hade:D

/Micke
 
Här har jag nu den vikta dipolen i sin rätta miljö.

14MHz_cw_swr_folded_nested.jpg

Från 41,5ohm för ett fristående element till 24,5ohm när den omvikta dipolen sattes i sin rätta miljö.
dvs tillsammans med alla övriga elementen i antennen.

Hur ska man få ordning på detta?

/Micke
 
>>>>Hur ska man få ordning på detta?

Du får höja impedansen i de omvikta dipolerna ännu mer så trillar nog allt på plats. Har du matat in alla elementen som omvikta dipoler nu och kopplat ihop dom i matningspunkten?

Beträffande högtalarkabel så labbade jag en gång med olika typer av tvåledare för att undersöka om de dög som matarledningar till en portabelantenn. Ringledningstråd, högtalarkabel, nätkabel av några olika sorter mättes igenom. Impedanser kring 100 ohm om jag inte missminner mig. Höga förluster när de mättes upp under kontrollerade former och i praktiken värdelösa jämfört med billig 300 ohm bandkabel.

Om nu högtalarkabel används i antennen så borde nämnda förluster även få inflytande här eller hur?

/Bengt
 
Har själv dåliga erfarenheter av rustas metspön. Verkade i inte vara av glasfiberväv utan något som liknade epoxibehandlad papp. Höll bara en månad när de utsattes för fukt och lite vibrationer. Extra avlastning/förstyvning vid skruvar rekommenderas!
 
Har själv dåliga erfarenheter av rustas metspön. Verkade i inte vara av glasfiberväv utan något som liknade epoxibehandlad papp. Höll bara en månad när de utsattes för fukt och lite vibrationer. Extra avlastning/förstyvning vid skruvar rekommenderas!

Bra input.
Ska hålla koll på dom "billiga" metspöna.

/Micke
 
Last edited:
Här har jag nu den vikta dipolen i sin rätta miljö.

View attachment 1608

Från 41,5ohm för ett fristående element till 24,5ohm när den omvikta dipolen sattes i sin rätta miljö.
dvs tillsammans med alla övriga elementen i antennen.

Hur ska man få ordning på detta?

/Micke

Jag skulle nog inte lägga för stor vikt vid impedanserna som simuleringen ger. Nec2 är kinkig när det gäller parallella ledare på nära avstånd. Bla rekomenderas att segmenten är av samma längd och att noderna är mitt för varandra. Att mata flera trådar från samma källa är också knixigt.

Tips finns här, om du inte redan läst dem: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNEHOki4IL6wVmJ41N4NX1v6Me1a2w&cad=rja

/Arne
 
Tack Arne,
Ibland vet man inte om Eznec har problem.

Har tidigare simulerat en Fan-dipole och sett bevis på problemen som du hänvisar till.

Därför ska jag trots allt försöka sno ihop en "fysisk" antenn.

/Micke
 
För några år sedan hade jag ett QSO med nämnde Mr Webb. Han körde ett hembygge till slutsteg på 400 W och naturligtvis sin cobwebb-antenn. Antar att det var en del av marknadsföringen. Signalstyrkan var det inget fel på, stark som tusan, så någon effektivitet har antennen. Jag har för mig att han hade den rätt högt upp men kommer tyvärr inte ihåg detaljerna.
Han menade att den var väldigt populär i UK inte minst pga de regler om osynlighet som finns och trängseln i deras små bakgårdar. Det kan vara praktiskt med rundstrålningen och om den tar liten plats passar den säkert hos fler amatörer.
 
"Osynliga" antenner

Hej,
Så här gömmer man en mag.loop!
Monterad på en sten i trädgården och användes till "lokala" kontakter med bl a SM6BGP, SA6AJN, SM6ENG m fl på 29,130 MHz. Längsta avståndet (SM6ENG) c:a 30 km!

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • Loop.Antenna2.jpg
    Loop.Antenna2.jpg
    100,9 KB · Views: 77
  • LoopAntenna.1.jpg
    LoopAntenna.1.jpg
    100,6 KB · Views: 86
  • Loop.Antenna3.jpg
    Loop.Antenna3.jpg
    101,7 KB · Views: 94
Last edited:
de SM6APQ.
Jag gjorde en krans av Vildkaprifol. Plockad i skogen utanför tomten. För en mer permanent lösning kan man odla denna slingerväxt i en kruka brevid loopen och låta växten slingra sig runt cu-röret. Trimmas så att växten ej "omfamnar" kondensatorn. Jag kan tänka mig att Murgröna blir ännu mera dekorativt.

Fantasin är det viktigaste vapen vi amatörer förfogar över!
 
APQ de GLD,
Visst är det tråkigt att man måste gömma sina antenner.
Jag tycker att antenner ska synas, dom är vackra:D

/Micke
 
GLD de NFT,

Har du lust att jämföra den bifogade modellen av en "HF skeleton slot" med resultatet från din analys av CobWeb:en?

Antennen är G3VCG:s (G3VCG) minivariant av en antenn ursprungligen beskriven av G3JYP i RadCom 1996 ( http://techdoc.kvindesland.no/radio/antennas/20061010171033648.pdf). Den skall fungera från 20m till 10m (matad med bandkabel), och är liksom CobWeb:en väldigt kompakt antenn.

/Arne
 

Attachments

  • HF skeleton slot 20120813.zip
    451 bytes · Views: 32
Hej !

Någon som har provat eller har erfarenheter av cobwebb antenn ?
Är det något att lägga ned energi på ?

Jag undrar just om trådskaparen har fått svar på sin fråga?
Han har inte hört av sig sen vi andra "tog över" tråden:eek:


NFT de GLD,
Kanske ska vi starta en ny tråd för Skeleton slot-antennen

/Micke
 
Jag undrar just om trådskaparen har fått svar på sin fråga?
Han har inte hört av sig sen vi andra "tog över" tråden:eek:]

ALL DE FPR

Hej !

Ursäkta att jag inte hör av mig, har varit varit ute på havet några dagar..:eek:

Jag är tacksam för den intressanta dialogen som uppstod.. (samtidigt förvånad över det stora responsen, skit kul)
Har fått svar på mina funderingar (några av den som är ligger över min förmåga:confused:), tänker testa bygga en iallfall och se vad det ger praktiskt, kanske försöker inkludera 30m !

Stort tack så länge...
Jag återkommer med erfarenheter ...
 
Nu har jag gjort lite praktiska prov.

Skruvade ihop en liten ram att fästa trådarna på.
frame.jpg

För att snabbt kunna fästa och flytta trådarna valde jag att köra med klammerpistol, tråden är vanlig FK1,5.
fast_wire.jpg

Första provet för att kolla resonansfrekvensen utfördes med en enkel 1:1 choke. Denna tråd blev tunad till 28,5MHz.
Rl_no balun.jpg

Return loss var då knappt -4dB vilket skulle motsvara 11,36ohm.
Simulerat har antennen en impedans på 12ohm vid resonans.
Jag hamnade ganska nära trots den usla placeringen och all metall i omgivningen.

En 1:4 balun kopplades in.
Balun1.jpg

Provade flera olika baluner, t.ex en vanlig 4:1 Guanella vänd bak-och-fram.
Balun2.jpg


/Micke
 
Last edited:
Den första bredbandstransformatorn fungerade bäst.
Return loss blev ca -11dB
Rl_W balun.jpg

När jag sedan monterade upp ytterligare en tråd för 12m blev anpassningen bättre! Mycket märkligt då Eznec indikerade kraftigt minskad impedans.
Return loss var då ca -16dB vilket skulle motsvara 36ohm.
Rl_two wires.jpg

När jag sedan klippte och trimmade frekvensen fick jag som bäst ett Return loss på -26dB.
Här en bild på antennen med trådar för två band, 10m och 12m.
CW_10_12.jpg

Eznec indikerade en kraftig minskning av impedansen då flera trådar monteras tätt intill varandra.
Detta prov visar att anpassningen inte alls blir så dålig, utan tvärt om.
Jag drar slutsatsen att Eznec inte kan korrekt simulera trådar som ligger nära intill varandra, detta är för övrigt ett kännt fenomen.

Vid tuning av flera intill varandra liggande trådar påverkas frekvensen även på "nästa band"

Jag skulle försöka montera alla trådarna så att man får större avstånd mellan trådarna i den öppna änden.

Vad tror ni om detta?:confused:

/Micke
 
Last edited:
@GLD.

Suveränt experiment med de begränsningar som du har. Har du kört något med antennen, eller leker du bara med mätinstrumenten? Inget fel med lek iofs ;)

73 de Kai
 
Kai,
Bara lek med instrumenten och en kort bärvåg på 10m för att mäta VSWR.
Jag ville ju ta reda på om det överhuvudtaget var möjligt att få till en acceptabel anpassning och det går ju.
Nu kan jag fortsätta med själva antennbygget.

/Micke
 
Back
Top