Comet eller Diamond..?

Torleif

Member
Står i begrepp att till våren skaffa en basantenn 2-meter/70 cm. Hos SRS hittade jag 2 fabrikat med liknande tekniska data och priser..
Om man tittar i deras lista så är t.ex. prodnr.84004 GP-9N 144/430 Mhz glasfiber 200 w 8,5/11,9 db 5,15 meter anslutning N
200 :- Dyrare än Diamond prodnr.34510, X-510 N 144/430 Mhz 200 w,8,3/11,7db,5,20 lång. Marginell skillnad alltså.

Är det någon som har erfarenhet av vad som skiljer dessa fabrikat åt, förutom priset på 200 :-, och vilken tål väder och vind bäst..?

Någon som vet?

.. SM6YOR Torleif
 
Vet inget om dessa två, men tag kontakt med SM7YGW han har en alldeles utmärkt basantenn för 2/70. vet dock ej fabrikat eller data, bara att den e kanonbra.

Good luck ..........SM7WPD.........Micke
 
Har haft en Comet antenn uppmonterad i över 10 år nu och den fungerar fortfarande perfekt (CA-2xMAX var modell-nr på den och är är 5,4 meter lång)

Det man ska tänka på att de rör sig en hel del när de blir långa eftersom de övre sektionerna är tillverkade av mjukt glasfiber rör.

Man märker att signalstyrkan kan variera en hel del när det blåser och speciallt när man lyssnar på 70 bandet o har en svag signal.

Mobinet säljer duobands antenner av fabrikatet Nagoya och de kan ju vara värda att kolla upp.

ECO antenner avråder jag någon att köpa , de verkar ha usel passform på de mekaniska detaljerna man behöver använda när man ska montera upp antennen

73 / SM2TEO
 
Hej.
Det verkar vara ungefär samma kvalitet på Diamond och Comet.
Diamond hade jag en uppe i 6-7 år, enda problemet var att skruven som låser fästet oxiderade mot aluminiumen så hålet blev för stort och
skruven låste inte.

Nagoya har jag provat. Efter att ha suttit uppe ca 5-6 månader var
de förkromade metalldelarna bruna av rost.

Genomgående verkar det också vara ett fenomen att jordplans-spröten
vill lossna (låsmuttrar).
Man får väl vad man betalar för, Nagoia är billiga...likaså Echo..

//Peter

ps. Ett tips: Vulktejp kring anslutningar och någon form av konsistensfett (vaselin) för att motverka korrosion. Har funkat bra för mig. ds.












SM5TAF said:
Jag har haft min Dimond X-300 i många år nu,och är bara nöjd med den.
Anders
 
Hej killar och tack för alla råd jag fått! Nu väntar jag bara på lite varmare väder...
Utomhusjobb med antenner nu är ingen höjdare...//Torleif
 
Vadå lite dåligt väder är väl inget,det är ju då som man håller på med annten jobb hi hi.
Anders
 
Jag har inte jämfört Comet och Diamond, men har erfarenhet av Diamond.
Har 2st X-500 och en X-300 i drift, plockade ner häromåret en X-500 som suttit uppe i 11år. Den såg helt helt fräsch inuti möjligen lite vittrad utanpå i glasfibern, förmodligen av UV-strålningen. Har inget negativt att tillägga om dessa antenner, 2 av dom sitter på master/byggnader ca 40-60m AGL och har klarat blåsten UA. Vill minnas att jag för några år sedan på internet såg en "ombyggnadsbeskivning" på internet på dessa collinjära antenner, där man istället för den vanliga luftlindade spolen mellan de fasade elementen lagt en "loop" upp och ner (fram & tillbaka) och vunnit några dB.
Jag reflekterade inte över detta då, men är det ngn som känner igen det och har testat ? vore intressant att veta.
 
Alltid glömmer man ngn ting.. åldersrelaterat förmodligen..

Naturligtvis är LOCTITE obligatoriskt om man vill ha jordplansspröten kvar.
 
Back
Top