Contesteländet!

Anders Eriksson

Active Member
Nu ska vi se om det finns någon som har samma åsikt som mig:

Just nu, från fredagkväll till söndag natt mot måndag så är varenda kilohertz på alla frekvensband
förutom 30, 17 och 12 meter upptagna av tävling i att köra radio världen över.

Är detta vettigt?

Att under mer än 2 dygn ska detta contestande bre ut sig på varenda kilohertz på hela kortvågen.

Om man inte vill delta i detta tävlande finns ju bara off-knappen att använda.

Hade det inte varit ett vettig idé att SSA i internationella förhandlingar skulle kunna lobba för en segmentering av detta hysteriska tävlande, att på en del av banden försöka ena IARU:s medlemstater att
inte köra contest kanske enligt följande tankegång :
3775-3800, 7175-7200, 14325-14350, 21400-21450 och 28900-29000 khz skulle kunna vara contestfritt.

För det nuvarande upplägget påminner om att hela världen under en weekend skulle förbjuda all bilkörning
på motorvägar, landsvägar, städer i hela världen förutom på vägar som är på 4000 meters höjd och uppåt.

Det finns ju faktiskt radioamatörer världen över som vill utöva sin hobby, men som inte vill tävla.

Finns det någon där ute som tycker att mitt tänk verkar vettigt?
 
Last edited:
"Just nu, ..... är varenda kilohertz på alla frekvensband......upptagna av tävling i att köra radio världen över."

CW-banden verkar inte fullare än vanligt.
73,
Rolf
 
Jag håller med, de är bara att stänga av radion vilket är synd. Enl SAC ska det finnas vissa luckor med det funkar inte.
 
Det finns ju "contestfria" segment på vissa band, men det bedrivs tyvärr contesttrafik även där. Ett sätt kanske vore att contestloggar som innehåller trafik i dessa segment konsekvent underkändes i sin helhet så att "fuskaren" gick miste om alla sina poäng. Men hur skulle en sådan regel kunna genomdrivas?
 
Hej igen Anders,

Jag borde kanske också försöka komma med ett seriöst svar till dig, eftersom jag förstår att du är störd och frustrerad över den test som pågår denna helg. Själv har jag mest kört tester i hela mitt liv och gillar alltså det, men jag kan förstå att tester ibland stör andra rätt ordentligt, även om jag försöker undvika detta själv så gott det går.

SSA har säkert framfört förslag om testfria segment i olika sammanhang. Se t ex http://www.sactest.net/blog/rules/, punkt 5, vilka frekvenser som gäller i SAC.

Idén är god, men jag vet inte hur det här efterlevs ens i SAC. Tyvärr fungerar inte regler av det här slaget i åtskilliga internationella tester, men SSA får gärna fortsätta att kämpa för idén. I den pågående SSB-testen iakttas ju inte ens vedertagna regler för tillåtna frekvensområden för SSB. Jag har hört många som nu kör SSB mellan 7040 och 7050 kHz. Vilket på intet sätt betyder att vi måste acceptera det där.

Vissa arrangörer krävar att exakt frekvens anges i testloggen för varje QSO. Det vore då rätt enkelt att sålla bort QSO:n på fel frekvenser ur tävlingsloggarna och även införa "penalties".

Det finns en speciell test som är Testernas test, The Mother of all Contests, och det är CQ-testen, som åtskilliga contesters nog betraktar ungefär som en kombination av VM och Olympiaden (+ US Open). SSB-delen går denna helg och CW-delen den sista, hela helgen i november. Därför är det mycket rörigt just dessa helger.

Den som vanligen kör SSB, får nog acceptera att just denna helg är som den är - och samtidigt ett utmärkt tillfälle att som ett alternativ prova på t ex PSK31, RTTY eller att damma av den gamla nyckeln. Varför inte prova att delta i det trevliga SOCWA, t ex? Se http://www.socwa.se/

Jag har även påpekat för min klubb att det inte heller är en särskilt lyckad idé att förlägga årets Prylmarknad till den helg då världens i särklass största SSB-test pågår. Tycker i a f jag, även om jag själv sällan kör SSB-tester.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Hej Rolf och tack för ett vettigt och bra svar.
Jo jag har väl vetat med mig att denna helgen skulle man lika gärna kunna knäppa av radion
om man nu inte som du och många andra gillar just det här med contest.
Vi har helt klart olika syn på det här. Det ena utesluter självklart inte det andra. Men den länken du skickade med om tänket frekvensmässigt i
SAC testen var ju klart vettig.
Tänk om resten av världen kunde tänka likadant, men det förstår jag ju att det är en orealistisk tanke.

För som jag skrev, tänk om 90 % av allt vägnät stängdes av därför att det skall bedrivas tävlingskörning, och det får alla andra bara finna sig i.
Lite så är det ju nu, vi som inte finner någon mening i att sitta och rabbla fifty nine number bla bla får vackert finna oss i vad som pågår.

Lite bättre styrning på det här eländet som jag ser det hade varit önskvärt.
Men jag inser också att detta aldrig kommer att ske, för det skulle ju minska chansen
i hela tävlingen för alla berörda, inkl. tävlingsledning själva!

Har också haft ett öga på 7040-7050 kHz, där jag hört folk från framför allt Balkan och SydEuropa som har utnyttjat detta frekvensutrymme.

PSK är någonting som jag har funderat på helt klart, kom nog ett steg närmare efter denna helgen..!

Tur att jag har mina beveargeantenner för långdistansdx på mellanvågen. Där är det lite mer ordning..!
Det får det bli om vädret tillåter i morgon, mer antennprojektering för en tredje bäver.

73
Anders
 
Jag instämmer till fullo med Anders. Men en del contests har regler för frekvenser och deltagare utanför dessa gränser blir diskade, enligt deras regelverk.
Men att hålla igång en del ringar kan vara svårt i helgerna.
Som tur är har vi contestfria band och jag är just nu igång med att utöka min tvåbandsdipole met ytterligare tre trådar, då en del CW utövare även gnäller på intrång i de segmenten.
Vi får se vad framtiden har i sitt sköte vad anbelangar internationella regelverket.
 
En testhelg är utmärkt för att reparera och kontrollyssna en radiostation. Det finns alltid trafik att lyssna på och därmed kontroller mottagaren man jobbar med.
En vanlig helg eller kväll är det ofta stendött just när man vill prova en mottagare....
Är då detta en fördel då, något bra? För min del vore mer "normal" amatörradiotrafik trevligare.
Jag försökte att lyssna på de högre HF frekvenserna, 21 24 och 28 MHz banden, men där var det tyst. Vid en test kan man höra stationer där just för att det är så hög aktivitet. Och därmed lära sig en del om vågutbredningen.
Vi kanske måste förstå att de som kör test tycker det är lika konstigt att meka med en radioapparat, eller kallprata om väder vind och barometerstånd, som vi som mekar tycker det är att köra tävlingar med radio.
Även om det kan förstöra en helg man ville köra vanlig radio....
Ödmjukhet kanske behövs.
Men visst kunde man dela upp banden lite som föreslagits här.
Annars finns trevliga piratband att köra på, där förekommer inga tävlingar. 6400 - 6600 kHz LSB var förr rätt aktivt, liksom 3400 - 3500 kHz LSB.
5 MHz bandet för de som har tillstånd kanske är ett sätt att utforska den frekvensen.
Sen är det ju inga tävlingar på 1900 - 2000 kHz så vitt jag förstår, och där går att kör långa trevliga vanliga radiokontakter. Ja ja visst, en lång antenn krävs, men det går att göra förlängningspolar. För övrigt en utmärkt utmaning, vem kör bäst med kortast möjliga antenn på 1900 - 2000 kHz.
Den extremt hänsynslösa verksamheten som många tävlande bedriver är lite främmande inom hobbyn annars tycker jag.
Varför måste tävlande få köra med obegränsat sändareffekt???? 1, 10 och 100 W är väl helt ok kan man tycka.

SM4FPD
 
God morgon Anders,

Om du kan sätta upp Bävrar, bör du trots eländet ändå se dig som rätt lyckligt lottad, säger en som bor i ett villaområde i Tyresö! :)

Jo, jag blev faktiskt rätt imponerad av PSK31, trots att jag gillar CW bäst. Prova på, så får du se! Ganska enkelt att få till, dessutom. Det finns även åtskilligt annat spännande.

När jag lyssnade som hastigast igår, var det väl främst några stationer i Slovenien som tyckte sig ha upptäckt en mer ostörd del av bandet att köra SSB-contest på. Än värre var det på den tiden vi bara hade 7000-7100. Då togs även CW-delen i anspråk av "SSB-entusiaster" i CQ-testen.

Din liknelse är klart pedagogisk. Själv tänkte jag igår så här: att anordna en loppis samtidigt som en CQ-test pågår är ungefär som att endast hålla svenska vallokaler öppna när finalen i Eurovisionsschlagern går i TV; det skulle förmodligen ställa människor inför ett svårt val.

73,
Rolf
SM5MX
 
Roy,

Du skrev "Varför måste tävlande få köra med obegränsat sändareffekt????"

Det där forstod jag inte riktigt, för det är inte tillåtet någonstans. För några år sedan skrev någon oväntat på ham.se att "det är ingen jävel som bryr sig om effektgränser".

Jag svarade då, "Det är fullt möjligt att ingen jävel gör det, men jag kan försäkra dig om att vi andra faktiskt gör det".

Annars instämmer jag gärna i mycket av det du skriver. Det som också stör mig - som contestare - är främst hänsynslösheten på en del håll.

73,
Rolf
SM5MX
 
Numera är sändareffekten oreglerad enl. PTS anvisningar. Istället gäller
tillförd effekt till antennsystemet. Har man t.ex -3 dB loss i tuner och
matarledning får sändaren lämna 2 kW.
 
En förlorad helg igen. De finns inte en enda frekvens ledig utan de enda man hör: CQ CONTEST. Skjukt skulle ja vilja kalla det för. Undrar vad dom strävar efter, ett diplom???
Ja ju mer dom gapar, desto större antanner, ju högra effekt kanske den får ett diplom att skryta över, då växer "snoppen".
Detta är en avart av amatörradiohobbyn.
 
Last edited by a moderator:
QRP, det är inte konstigt att en debatt om saker och ting kommer upp när det man debatterar händer.
Att jag skrev att man tyx köra obegränsad effekt, är lite av in ironi, men man kan ju oxo se på signalstyrkorna att det måste krävas hög effekt för att bli så stark. Dessutom förekommer och säljs slutsteg med mycket hög effekt. Visst finns de tävlingsradioamatörer som kör måttligt. Men visst var ordet obegränsad kanske starkt. Men jag skrev inte oändlig i alla fall.
Vi måste nog vara ödmjuka för att det finns olika intressen, vissa är tävlingsmännskor andra inte. Men at tävla i just amatörradio verkar ändå enligt mig vara lite egendomligt. Just med tanke på att de radiokontakter man kör inte är att betrakta som riktiga, då de felrapporterade, five nine till allt, oavsett signalstyrka och läsbarhet. Dvs förmodligen 90 procent oanvändbara radiokontakter.
Ja vad som "växer" av ett diplom är en bra fråga.... för min del är sådana dokument totalt ointressanta...

SM4FPD
 
"Numera är sändareffekten oreglerad enl. PTS anvisningar. Istället gäller
tillförd effekt till antennsystemet. Har man t.ex -3 dB loss i tuner och
matarledning får sändaren lämna 2 kW."

Så vitt jag förstår så ingår tuner och matarledning i begreppet "antennsystemet".

73 Leif SM5KNV
 
Man kan se hur en tung aktör som Strålsäkerhetsmyndigheten mäter
amatörradioanläggningar. Vid mätningar har man då normaliserat
effekten till 1 kW, högsta tillåtna effekt, just till antennens anslutnings-
punkt.

Jag har svårt att förlika mig med att kalla en matarledning ansluten till
en konstlast för antennanläggning.
 
Den gängse definitionen på begreppet antennsystem inkluderar förutom själva antennen även matarledning och andra inkopplade anpassningsdon.
 
Ja, så tolkar jag det också. Om det bara vore själva antennen som utgjorde antennsystemet skulle det ju inte finnas någon anledning att skriva just "antennsystemet".
 
Last edited:
Jag har svårt att förlika mig med att kalla en matarledning ansluten till
en konstlast för antennanläggning.
Nej, naturligtvis är en matarledning till en konstlast inte en del av ett antennsystem, eftersom den inte matar någon antenn.
 
Back
Top