Dåliga mikrofoner?

Så där var det i gamla Sovjetunionen också. Ju viktigare gubbe desto fler mikrofoner såklart. Folk i "stugorna" visste ändå inte hur det fungerade.
I Sovjet gällde även ju viktigare gubbe desto fler telefoner på skrivbordet (spelade ingen roll om dom funkade) alla visste hur lång kötid det var för att få en telefon inkopplad så det imponerade. För oss västerlänningar blev det bara komiskt.
 
En mick per förstärkare som orkar driva ett visst antal megafoner...
Tänk om någon gjorde samma sak på SSB på våra band..
 
Detta påminner mig om en artikel i QTC för många år sedan.
Det handle om "mulitmikrofontekniken" och hur det kunde öka mängden DX, höja läsbarheten, öka njutningsgraden hos den mottagande radioamatören, och givetvis förlänga räckvidden avsevärt.
Har för mig det var ett nummer i månad 4 men minns inte året.

Förmodligen står användandet av mulitmikrofonteknik upptaget i handboken för diktatorer, bland andra viktiga saker att tänka på.
Observera att det måste vara ett udda antal mikrofoner, 7 resp 9 st ser vi här. Ju högre udda tal av mikar ju viktigare sak skall framföras.
Ve den som visar sig med 6, 8 eller 10 st.

Tittar vi närmare på bilderna är det nåt mysko....
Exakt amma bild, samma ansiktsuttryck samma bakgrund, samma blick, samma flott i håret, men olika mikrofontal.
Har man manipulerat bilderna? och klistrat dit fler mikar? Kanske fanns inte tillräckligt många i verkligheten.


SM4FPD
 
Under den tid jag tjänstgjorde i Warszawa skämtades det friskt om Leonid Brezhnev. Typisk historia:

Q: Varför har Brezhnev alltid 3 mikrofoner framför sig?
A: En för att tala i. En för att hålla sig i. Och så en med syrgas.

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top