DATOR för utomhusbruk

igge

Well-Known Member
Jag har en ASUS LapTop med Win 10 som är helt urusel utomhus i starkt solljus. Ja, inte direkt riktad mot solen men ändå.
Vilket typ av skärm skall man välja för att kunna ha med sig datorn ut i fält utan massa solskydd, tält, etc?
 
Vet inte om detta kan vara till någon hjälp för just solljus men har för mig att
TN-paneler har något lägre färgåtervinning och är känsligare beroende på betraktningsvinkel. Bilden ser bra ut så länge du tittar på skärmen rakt framifrån men står du upp tex och tittar ner på skärmen så blir bilden grynig/gråaktig.

VA-paneler har något bättre färgåtervinning med något bättre betraktningsvinklar än TN-panelen

IPS-panel har bättre färgåtervinning än både TN och VA-panel och är inte alls lika känslig beroende på betraktningsvinkel. Du kan titta uppifrån eller ifrån sidan utan att bilden förändras nämnvärt.

Är absolut ingen expert så någon mer kunnig får gärna flika in å rätta mig om mitt minne sviker allt för mycket..

Hoppas det var till någon hjälp iaf!:)

// Embuza
 
Jag tackar dig Embuza.
Jag skall kolla vad för LapToppar som går att få tag på med VA
 
Mexihatt är ingen dum ide. Men jag kom på att det står ett golf-paraply i ngn garderob. Det skulle duga gott och så spar jag dom pengarna på en ny LapTop.
Tack för visat intresse, som dom brukar säga. Ibland behöver man en knuff i rätt riktning för att lösa ett problem.
Ha en trevlig sommar.
 
Jag tackar dig Embuza.
Jag skall kolla vad för LapToppar som går att få tag på med VA

Det var så lite!
Fick precis mail om att Komplett.se har sin ”Green Weekend” rea, med lite tur så kan du hitta något där för bra pris. Lycka till:)
 
Back
Top