Delar av Radiobyggboken m.fl. på nätet

Circlotron - Wikipedia, the free encyclopedia
Stämmer den länken?
Trevlig helg alla.

Stämmer fint med länken,
det går utmärkt att bygga cirklotronsteg med FET-transistorer, en stor fördel är en mycket låg 3:e överton men nackdelen är en ganska hög distortion så fort man börjar ta ut lite effekt.
Det mest lyckade bygget av de få jag byggt var en hörlursförstärkare med FET, effektuttaget var förstås mycket lågt men av någon anledning trivdes jag aldrig med ljudet och skrotade bygget.

Ursäkta stickspåret...
 
Hej XUN jag gjorde en djudykning i i boken HIFI-TEKNIK av John Schröder som jag har i bokhyllan och
det finns ett kapitel om korsmatning det ser ut som ett filter som man sätter mellan
förstärkare och hörlurar och det finns byggbeskrivningar till det.

mvh Lasse sm0ydo
 
AOM skrev: John Schröder är en oerhört produktiv författare.
Skrev om radio sedan 20 talet.
Då han på sina sista år tydligen skrev om transistoriserade kopplingar får man anse att han var framåt och inte som många idag bakåt.
Jag menar att idag får vi höra att det var bättre förr, men han lärde sig nymodigheter, och till och med skrev om dem, inte illa för en gorilla...

Nå jag minns att jag byggde den transistorvoltmeter som beskrevs i en av radiobyggböckerna.
Den skulle vara känslig, (högt inre motstånd). Den hade två Ge transistorer som då skulle kompensera varandra för temperaturdrift.
Jo den funkade nog, men om jag värmde det allra minsta på transistorerna blev den galen, jag skotade bygget.......
Jag insåg senare att de skulle sitta och anta rumstemperatur och inte värmas en och en för test.
Men då var det för sent, och något köpeinstrument fanns i den tidiga verkstaden.
Nå vid 12 -13 års ålder kunde man ju inte veta allt.....

Transistorprovaren byggdes i alla fall och den är i bruk än i dag.
Men funkar bäst med Ge transistorer.
Numera går ju inte transistorer sönder så man har sällan bruk för den.
De kostar numera heller inget att byta och prova, men dåtidens OC-71:eek:r var inte billiga. de kostade åtskilliga veckopengar.
Nej nu blir vi alltför nostalgiska...

de
SM€FPD
 
SM0YDO, var inte det där med korsmatning ett sätt att minska den överdrivna stereo som man spelade in med med förr.
Lyssna på tidiga Beatles inspelningar, Spotnics, etc och trummorna långt till vänster och solot till höger. Inget direkt djup i ljudet och i lurar lät det lite ping pong.
Dagens musik är inte så inspelad, eller mixad, och kräver inget korsmatningsfilter.

"Min röst skall nu komma från höger högtalare..........."

Så fattar jag det hela i alla fall.

de
SM4FPD
 
Hej FPD jag får läsa kapitlet i boken men Holographic Audio har på sin hemsida en hörlursförstärkare
med korsmatning som dom kallar för Öhman X-feed efter upphovsmannen men det verkar som om
den går att koppla ur om man vill det.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
En urkopplad korsmatning är nog att betrakta som ingen korsmatning.
Avsikten med korsmatning vid hörtelefonlyssning är nog att få den effekt som det blir av att högtalare rent akustiskt hörs från vänster högtalare till höger öra och tvärs om.
Nå oavsett det så lyssnade jag lite på gamla musikfiler förut idag, Shadows och Stones äldre, och visst ryser det i ryggen av nostalgi när man hör stereoeffekten, soundet och....... Nja nej någon korsmatning byggde jag aldrig, och kanske inte lyssnade i lurar så mycket. det var nog mer stora högtalare och kraftig effekt som gällde.

de
FPD
 
Personligen gillade jag inte crossfeed i hörlurar alls, jag upplever det dessutom som väldigt frekvensberoende och skapade en vilja att justera varje gång det kom en ny låt med annan tonal struktur eller för den delen när man bytte till en annan skiva.
Som FPD skriver så handlar det om att försöka efterlikna vanlig högtalarlyssning med den naturliga kanalmixning som då uppstår.
 
Jag översänder gärna min stora lista på mina nostalgiböcker för upp till 100 år gamla.som nu skall säljas pga a ålder ( 87) och sviktande hälsa.

Hoppas att Clas Ohlsson fortfarande säljer nytryck av sina kataloger från 30- och 40-talet med mycket i radioväg bl.a. Som jag drägglade över när jag som 12åring började intressera mig för Radio 1939. Blev ham 1947. / de KI
 
Verkar finnas en del nytryck fortfarande, tack för tipset, jag har nog bara dom tre första, finns någon till nu.
Vore skoj med nytryck på gamla Elfa kataloger också.
 
Back
Top