DF6SJ VGR-antenn "Vertisontal"

Jahapp, då skall jag försöka sammanfatta hur jag upplevde antennen under gårdagens NAC.
Min belägenhet är i en gryta med tämligen mycket berg runtom (JO67GP), uteffekten är ca 50W, lyssnar gör jag med en IC-271E antennen är monterad 10MAGL.
Konditionerna under gårdagens NAC var väl allt annat än bra, om ingen annan protesterar och tycker de var fantastiska, för då betyder det ju att antennen är värdelös :p

Jag hörde ett antal stationer på sidan av antennen, bl a två LA och SK6IF (10 mil bort bara) de körde jag dock inte, jag hade en del annat att stå i under kvällen så jag fokuserade på att plocka stationer så långt bort som möjligt.

Inom antennens lober så dök OZ5W upp på ca 24mil avstånd, vi utbytte 55.
SK6MW är svår att inte lyckas köra, de hörs bra och de hör bra, min blygsamma effekt räckte alltså dryga 25 mil och MW läste mig 56.
Gårdagens skräll för min del blev DL0VV som fick 55 och gav mig 56 på ett avstånd av 39 mil.

För att vara en vertikal-horisontell antenn så är jag mycket positivt överraskad över prestandan, så fort jag får möjlighet så skall jag skaffa en till och prova köra de fasat.
 
Du menar SK7MW såklart, jag med den effekten och de antennerna så lär de höras och höra bra!
 
Satte upp min DF6SJ på sommar QTH på Orust och lyssnade runt lite.
Den starka fyren på Tjörn är S9 i 340 grader. Nollan känna lika djup och smal som en HB9CV.
Max signal var inte riktigt som en Vårgårda 6-el.
Det som förvånade mig var att SWR även på 70 cm var bra, 1.1:1 från 432 och går över 1,5:1 från 434.700.
Man undrar ju hur loberna ser ut på 70 cm men har ingen stark 70-fyr att testa mot.

/ Tommy
 
Den borde motsvara en 4-5el yagi i gain, eller upplever du den som betydligt svagare?

144x3=432 :) ...det hade varit kul om någon redde ut att simulera den på 70cm, misstänker att loberna fantasifullt pekar i alla möjliga riktningar.
 
Idag flyttade jag upp antennen på taknocken till ca 6m AGL/41m ASL, jag måste skaffa ett litet torn eller mast snart...

Mitt nya QTH är i Kimstad, yttersta östra kanten på JO78XN och strax sydväst om Norrköping, här hör jag fortfarande OZ7IGY :)
fast den är verkligen nere i bruset så är det ganska imponerande, jag har ingen preamp utan bara antennen med drygt 15m H2000 ner till min IC-271E, dessutom pekar antennen mer nord-syd så IGY ligger inte riktigt i loben heller.

NZB, hur går det med din antenn?
 
Till XUN
Min antenn har legat nerpackad 6 mån. Många andra projekt och inte alltid tillgång till bil...
Återkommer...
/ Tommy
 
B61F5CE9-C110-4B1E-B30C-53C9F526E984.jpeg
Körde en stund med DF6SJ på VHF testen från Skansen Kronan i Göteborg. Lyckades köra SK0EN, 469 km med 53/53 rapporter.
Klart bättre än Halon jag hade med. / SM6L
 
Back
Top