Digitalradio i Sverige?

Inte tror jag att analoga nätet släcks de närmaste decennierna, såsom DAB-förespråkarna och radiohandlarna hoppades när det (nu vilande) DAB-nätet byggdes upp. Distribution till konsument via IP-teknik var då nästan okänt.

Analog FM innebär säker och enkel teknik där det finns miljontals mottagare.
Jag tror att FM/fast&mobil IP kommer att samexistera och kommersiella aktörer flyttar sig mellan dessa beroende på kostnad/kundunderlag. Om DAB+ och mobil-TV verkligen kan bära sina egna kostnader är väl inte alldeles givet.
 
Är det inte den ökande konsumtionen, dvs att alla måste köpa nya grejer som är det verkliga skälet till systembyte.
Det skulle ju skapa jobb, skatteintäckter, etc.

DAB försäökte man få igenom på frivillig väg, men folk nappade inte.
Jag vet jag fick en CD där man demonstrerade DAB jämfört med FM, den gav mig inget. Dvs reklamen för nya media var på den tiden tafatt. Skulle folk köpa DAB om det försvann en enda störning på väg till jobbet i bilen.
Idag krävs argument som självändamål. Dvs det skall vara digitalt vare sig det behövs eller ej. Då hugger fiskarna och köper nya mottagare.

Digital TV drevs igenom utan något val, några enstaka protesterade och sade sig inte ha råd. Idag gnäller ingen och jobben, skattepengarna etc har flutit in och något nytt behövs igen. Tänk hur många miljoner bilradiomottagare som måste bytas ut, om man fick igenom DAB inom några år.

Funktionen, egenskaperna, lätt eller svårt, vad det heter, FM, AM eller DAB är helt ointressant bara det blir något nytt och att allt gammalt slängs.

Vi ser ju hur TV bildens format gjort allt detta helt av sig själv.
Tusentals fungerande bildradiomottagare slängs dagligen.
Bara för att få ett nytt format.

Kanske kommer några få entusiaster, radiosamlare och nostalgiker att spara FM mottagaren några år, sen är det kört.

Politikerna väntar bara på rätt tillfälle att slå till. Det gäller dock att befolkningen glömmer det som var, dvs det tafatta försöket med DAB, och då är tiden mogen. Kanske behövs ett nytt namn oxo. Bara att vänta tills lobbygrupperna säger till regeringen att det är dags.

Rent praktiskt fungerar ju FM så bra som man kan begära. Men det är av underordnad betydelse.


Däremot har vi som radioamatörer alla möjligheter att experimentera med alla gamla och nya sätt att rynka bärvågen. WFM, FM, FMn, AM, SSB, DV, Morse, RTTY.
Varför inte köra rundradiobred FM från klubben, klubbnytt i +-50 kHz devaition, vi får ju göra så, med riktigt bred FM för att uppleva hur det "lät".
Bara att trimma om alla gamla överblivna rundradiomottagare för FM till 145 MHz.
Eller hänga på en bredbandig FM detektor på första MF i kanalstationen.
Intenet är full av scheman på FM sändare som lätt går att få till 145 MHz bredbandig lågdistorsion modulation. Frisvängande som duger fint.

Bara ett förslag till vad vi kan labba med som radioamatör, varför experimenterar ni inte? När vi får göra det.


de
-FPD
 
Artikeln i Sydsvenskan antyder att det var radiobranschen som kämpade för DAB, medan myndigheterna stretat emot och inte vill skjuta till pengar.

I min verklighet var det tvärtom - politikerna drev frågan hårt och gav Teracom i uppdrag att bygga ut för miljarder medan RU (Radio Utgivarna), reklamradions organisation vagrade vara med och leka och radiohandlarna gick fram försiktigt för att inte riskera stå med lager av floppad teknik (igen).

Politikerna hoppades nog på en uppåtgående spiral genom att initiera försökssändningar i områden med många presumtiva lyssnare, som då skulle springa och köpa slut på mottagare och handlarna beställa fler och försöket utvidgas o permanentas och sen "äntligen" få slut på analog FM.

Nu gick spiralen åt fel håll, nån miljard lade Teracom ut, tusen? DAB-radiolyssnare, lite intresse…

Hos grannarna Storbritannien och Danmark går DAB betydligt bättre. Här blev det en surdeg politikerna helst vill glömma och man gick vidare med det betydligt mer lättdrivna digital-TV.

Det verkar som att man hellre vill lösa radiofrågan med radio över DVB-T.
Men nu har tydligen "det andra radiomonopolet" (MTG) börjat provsända några kanaler på DAB så vem vet..
 
JAg vill inte ha DAB/DAB+ pga dess dåliga ljudkvalitet och begränsade räckvidd innan det blir hack och bludder. Analoga systemet är mer förlåtande. Det är likadant med analog tv. Du kunde ha en brusig bild men ändå se på sändningen. Med digital har du signal eller ingen signal alls. Räckvidden för tv-sändarna har minska avsevärt sedan man drog ned effekten i samband med dtv-övergången. Förr i tiden kunde jag ta emot Bäckefors, Uddevalla, Trollhättan och i bland Göteborg med en enkel inomhusantenn. Idag får jag knappt in Trollhättan med en enkel utomhusantenn trots 2-3km till sändarmasten.
 
Jag tror ingen politiker eller någon i branschen bryr sig om vad du tycker VPU, eller vad vi andra radioknuttar tycker.
Trots att det ju var bättre förr.

Någon skrev att "myndigheterna" inte bryr sig, kan tolkas som nej, och det betyder alltid att de bryr sig och menar JA!!!! Digital Rundradio, den skall vi ha!! Givetvis lobbas politiker kraftigt för att bestämma om detta. Genom att låtsas vara ointresserade menar man JA. En sak i spelet.
Rätt som det är får vi veta ett slutdatum för analog radio.
I demokratisk ordning beslutat utan att någon ens behövt tänka ens. Bekvämt och praktiskt. Detta sköter staten åt oss, utan tråkiga debatter.

de
SM4FPD
 
Back
Top