DIY-hörna

Här är min mekarhörna.
Jag städar ibland, men just den ytan i huset används även som buffertutrymme vid renovering och plötsliga besök.

Det finns även en kombinerad instrument och junkbox-källare.
 

Attachments

  • bild-2.JPG
    bild-2.JPG
    91,5 KB · Views: 127
kan inte låta bli, bild 1 är för ca 2.5 år sedan, och bild 2 är från idag, 2år efter att certet landade, undrar vad det slutar :)
 

Attachments

  • 1_rsz.jpg
    1_rsz.jpg
    91,5 KB · Views: 103
  • 2_rsz.jpg
    2_rsz.jpg
    97,5 KB · Views: 153
Jag gillar att du kör hela din rigg på 2 st stickproppar:) Vem klarar det idag:D

Ha-ha!
Det är en gammal bild. Katten finns inte mer, (oj, så stor han ser ut) men det är mera grejor på bordet numera. :)
För mycket skräp också, annars skulle jag tagit en ny bild.
 
Last edited:
Eller är det dina apparater som är små :p Katten måste ha mått bra omgiven av Icom och Drake, Jo jag antog bilden inte var speciellt ny:)
 
Mina prylar: KW 1000 700w och Kenwood TS 450s och en Ten-tech tuner för max 200w som sitter mellan steget och radion (bypassar den för det mesta)
Finns också en Icom 729 på ett sidebord (inte med på bild)
 

Attachments

  • shack.jpg
    shack.jpg
    35,4 KB · Views: 104
Hittade en annan bild, riktigt gammal. Troligen från 1962.
Ett inramat certifikat på väggen. Undertecknad med Hallicrafter SX-111 mottagare och en hembyggd AM-sändare för 144 MHz ovanpå mottagaren.
En hembyggd CW-sändare med Geloso-VFO till höger.
Tänk, vad produktiv man var på den tiden...:)
 

Attachments

  • SM7CZR-1962.jpg
    SM7CZR-1962.jpg
    43,8 KB · Views: 115
Last edited:
Roligt med gamla bilder på ditt shack. Var det mkt stationer att köra på 144 på den tiden? Nu hör man ju inte mkt där.
 
På AM-tiden körde alla kristallstyrt. Man hade en VHF- konverter till sin ordinarie mottagare. När man hade ropat allmänt anrop lyssnade man över hela bandet. Den man hörde först blev det QSO med. Låg man i fel ände av bandet med sin kristall kunde man ha otur att någon annan fick QSO istället. :D
Men mycket aktivitet på den tiden jag var igång på AM. Lokala amatörer och och rätt många danskar var igång. Det var långt innan taxistationerna och repeatrarna blev aktuella.
 
Det var en mycket stor aktivitet på 2 m på den tiden. När jag kom igång 1971 kunde man köra 15 - 20 stationer på AM/CW under en vanlig vardagskväll, även i en "avkrok" som Örebro.

Aktionsradien sträckte sig grovt mellan Stockholm i öster, Ludvika i norr, Grums i väster och Jönköping i söder med en "rigg" som jag hade; 10 W och 10element.
När det blev bara lite "konditioner" gick det att köra Göteborg och Småland utan större problem.
SSB gjorde ens aktionsradie på telefoni c:a 30% större.
FM och repeatrarnas intåg lite senare gjorde att det blev "snabbtelefon" över hela trafiken, och många tappade intresset.

"Det var bättre förr"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Säg det.

Kan ha sammanfallit med en generationsväxling,
men jag slogs av hur lite aktivitet på "låga delen"
det var 10 år senare i Örebro-området jämfört med 1972.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Så här stökigt kan det vara då det är byggprojekt på gång! :)
Sture
 

Attachments

  • lekrummet1.jpg
    lekrummet1.jpg
    95,1 KB · Views: 112
Stökigt?!?!

Bordet är ju helt rensat Sture! Jag ser bara en gammal PR-radio med spiralsladd i mitten och en dator till höger!

/Bengt
 
Ähh, du är bara avis på oss i 2000(x) klubben! :)))

Förövrigt håller jag med, finns inga tecken på att "genuint" radiointresse har utövats på platsen!
 
Äsch, PR-radio .... det är ju min ganska nya TS-590! Syns inte alla mätinstrument ... den "radiostyrda" klockan och skjutmåttet?
 
Var är alla kladdpapper?
Mina konstruktioner brukar uppstå ur kludd, som tillkommit under långa perioder med oräkneliga "projekt" som dör och återuppstår under korta uppblossande hjärnstormar.
 
Back
Top