DIY kortvågsslutsteg

Jag har en vridtrafo där chassit är anslutet till "nollsidan" av trafon. Därmed blir hela rasket inuti den isolerande skyddskåpan spänningsförande om stickproppen vänds "fel". När jag någon gång använder den brukar jag för säkerhets skull ta hjälp av en glimlampa för att avgöra polariteten vid inkoppling. Visserligen är kåpan skyddsjordad, men ändå ...

/ Göstha
 
Hej har du glimlampan inkopplad mellan skyddsjord och fas eller nolla?

Har du en jordfelsbrytare installerad i elcentralen eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hittills har jag bara använt en testskruvmejsel med inbyggd glimlampa och seriemotstånd. Med den "petar" jag på en del av chassit som jag kommer åt genom ett litet hål i kåpan. Vid fast installation kopplar man av personsäkerhetsskäl seriemotståndet till det "heta" chassit och glimlampan till den skyddsjordade kåpan.

Där jag använde transformatorn är elcentralen av närmast antikt datum och jordfelsbrytare saknas. Det var därför jag ville förvissa mig om att stickproppen vändes rätt.

/ Göstha
 
vridtransformator

DXU & YDO de APQ.
Jag kan bara instämma med BDZs text om vridtransformatorn. Trådarna till spartransformatorns ut- och ingång skall givetvis vara "flytande". Ingen av dessa två "tampar" skall ha förbindelse med höljet! Endast den grön/gula skyddsjorden skall kopplas till höljet och sedan gå vidare till det uttag där man erhåller variabel spänning.
Medföljande skiss bör klargöra och undanröja alla missförstånd. Figur A visar ett exempel där man får ut FAS på lindningens "övre" ända och B där man vänt kontakten. I ingetdera av fallen kan man få spänningen i höljet - ej heller kan man få "reverserad" funktion så att man får max spänning när tappen står i sitt bottenläge.
I mina två skisser står tappen (som exempel) i mitten och man bör då erhålla en spänning på 115 volt.
DXU de APQ. Öppna höljet eller lådan till din vridtransformator och koppla bort den ledning (FAS eller NOLLA) som (någon klåpare) har kopplat till höljet.
Koppla en grön/gul skyddsjord till höljet och det uttag där man får ut variabel spänning enligt mina skisser.
Jag vill gärna ha en kommentar från er båda. Kanske är det något jag bortsett från? Alltför ofta upplever jag att folk på detta forum frågar efter något och begär råd. När man sedan svarar och begär kompletteringsfrågor får man aldrig något svar.

I samband med förväxling av fas och nolla beroende på hur man vänder kontakten i Sverige har jag lust att starta ett nytt forum om detta.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • VARIAC.jpg
    VARIAC.jpg
    97,8 KB · Views: 391
Last edited:
Hej jag använder rätt så ofta en vridtrafo på diskbänken när jag labbar med något
som jag har byggt och inte vet vad som händer om jag släpper full fasspänning på det
så vridtrafons plåthölje är skyddsjordat och på stickproppen till vridtrafon som jag
stoppar i när
maste vägguttag har jag satt ett märke på stickproppen för att fas
och nolla ska hamna på rätt sida på vridmotståndet även då kontrollmäter jag med min
digitalvoltmeter att det är rätt för säkerhetsskull och det är det.Det har hänt någon gång
att jag har spolat vatten i slasken och det har kommit lite stänk in i vridtrafons hölje
och då har jordfelsbrytaren löst ut och då får vridtrafon torka ur sen så är den ok igen.

mvh Lasse sm0ydo
 
.. .Det har hänt någon gång att jag har spolat vatten i slasken och det har kommit lite stänk in i vridtrafons hölje och då har jordfelsbrytaren löst ut och då får vridtrafon torka ur sen så är den ok igen.
Lasse, varför har du trafon på diskbänken? För våga hålla till där så är givetvis jordfelsbrytare ett måste. Men ena handen i byxfickan när du vrider på ratten rekommenderas också.

Jordfelsbrytaren har en återställningsknapp, det har inte hjärtat! :cool:

/ Göstha
 
Hej varför jag har vridtrafon på diskbänken jo det är för att jag har bra arbetshöjd där
och för att jag är trångbodd i min lilla lägenhet ja jag har jobbat som elektriker och är van
att hålla på och labba med olika spänningar..

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top