Diy stående våg meter

Den modellen funkar bra även på 144 MHz och hjälpligt på 432. På kortvåg klarar den kW, på 144 blir det svårt att justera fullt utslag. Den mäter inte effekt. Känsligheten är frekvensberoende, jag gissar proportionellt mot frekvensen. Dvs 100 W på 14 MHz ger ungefär samma utslag som 10 W på 144.
/Jan
 
Det stämmer precis som Janne HFI skriver. Den såldes av Clas O på 70-talet. Bifogar instruktion / schema om någon behöver.
 

Attachments

  • swr meter swb-2.pdf
    939,1 KB · Views: 29
Den fanns med många olika namn och typnummer.
Till vissa fanns det med en kalibreringslista var ratten skulle stå för att mäta effekt på olika frekvenser.
Jag skall kika i mina gamla pärmar om jag har ngn kvar.
Det är annars lätt att göra en lista själv om man har ett instrument att kalibrera mot och en 50 ohm's konstlast.
 
Och som Roy skrev tidigare kollar man den genom att vända på den. Dvs justera in fullt utslag på PWR. Byt plats på kablarna till SWR-mätaren utan att ändra potentiometern. Sänd igen och då ska SWR-instrumentet visa fullt utslag, varken mer eller mindre. Just modellen med 2 gangade potentiometrar kan ju ha skillnad på banorna, så de inte följs åt perfekt. På det viset är modellen med endast en mätare bättre för att mäta för där är det samma pot både fram och tillbaks, men dubbla instrumenten är ju bättre för att övervaka.
/Jan
 
image.jpg Tack för hjälpen jag har åxå en Drake konstlast som kommer till pass 300 W modellen här
Ihopskruvad med SWR mätaren för att se hur det kan se ut på bordet så kanske man skulle
Kunna få ordning på den millitära SWR mätaren som jag har skrivit om i en annan tråd med
Att kalibrera upp den och så att omkopplaren står åt rätt håll med hjälp av det här instrumentet
 
Last edited:
image.jpg Såhär långt har jag kommit med den millitära mätaren jag hittade C Vinklar och C
Hanar som passar till RG 58 så är jag snart i land med bygget så man kan kalibrera upp den
 
Har också en SWB-2 som jag inte kalibrerat ännu. Här är manualinfo jag fick tag på när jag letade för ett tag sedan:
another_manual_page.jpg manual_page_1.jpg manual_page_2.jpgLite översättning till engelska:
Can be used with 52-75 ohm coaxial circuits Can be used with full-band 3.5-144 MC Transmitter output power and antenna reflected power can be measured individually with 2 meters When measuring SWR, the minimum power is: 3.5-28 MC - around 10 W, 50-144 MC - around 1 W Measurable power is 100 mW - 1 kW Even if SWB-2 is connected, the transmitter circuit is not affected in any way, such as loss etc. Since SWB-2 is small and lightweight it can be used in any location.
 
Back
Top