Drake L4

100mA per rör.
Angående L4 och Ua så kör jag 3800 V utan några som helst problem sedan många år.
 
Ställt på 130 totalt nu.hur påverkas allt med för lite och med för mycket viloström?
 
Vilopunkten på överföringskurvan för en förstärkare väljer man så att det inte ska klippa av den utgående förstärkta signalen samtidigt som man vill ha så låg förbrukning av tomgångseffekt som möjligt. Om man väljer att köra helt olinjärt i CW-läge får man högre verkningsgrad och mycket liten, eller ingen, viloström.
När steget ska gå helt linjärt bör man välja VP på kurvan så att den utgående signalen ligger inom det linjära området dvs där kurvan är som mest rak.
Om du har for låg tomgångsström i VP kommer den "nedre" delen att eventuellt kunna klippas eller deformeras så att signalen ut inte kommer att vara en korrekt sinuskurva. Undvik det. Kör med 200-210 mA i två stycken 3-500Z.

Förlåt alla mina redigeringar;
Tänk på att kylningen av rörsocklarna är viktig! Ingen kylning där och lödningarna på glödstiften (inte motorer nu) kan släppa. Därför lägger man gärna glöden så att de båda rören är seriekopplade. Det sparar en del om det blir avbrott i ett av rören under full drift.
I till exempel Kenwood TL-922 finns inte den kylningen. Inte heller på en del andra förhållandevis kända fabrikat. Drake L4 är ett mycket bra konstruerat steg.
 
Last edited:
Kylning till rören är extremt överdriven nu.körde ett 10 talet dx på 20 m nyss o ingen klagade på min kvalite med 130 mn i viloström.. Men skall dra upp till 200 mn i morgon..
 
Back
Top