Dubbelt sidband

SM6APQ

Well-Known Member
Här kommer ett enkelt schema på en DSB-sändare med två trioder. Man kan kanske tänka sig en 6J6:a?

L och C (splittstator) stämmes av till önskvärd frekvens - i detta fall 3,7 MHz.
Pi-filtret på utgången likaså.

EQL.
Nu får du en månad på dig att bygga en sådan här tingest! Meddela mig när du är QRV och vi kör ett SSB/DSB QSO på 80 meters fonidel.

73
Bengt
SM6APQ
 

Attachments

  • DSB-TX.jpg
    DSB-TX.jpg
    65,2 KB · Views: 102
Last edited:
Det låter kul. Fler som hänger på?

Jag har en kristall på 3750 kHz som kanske kan passa. Du får ladda upp schemat här.

/Bengt
 
OID de APQ.
Bra att du sa till. Jag kämpar för att få med den bifogade filen men jag misslyckas tydligen. Ge mig ett tips!

73
 
Last edited:
GLD de APQ.
Jag har skickat ett mail med bilden till EQL och bett honom lägga in schemat på HAM.SE

73
APQ
 
Last edited:
APQ DE EQL

Här kommer ditt schema. Mycket enklare kan det nog inte bli. Ja, det kör vi på. :)

6J6 passar bra och kanske en 6C4 som Pierce-oscillator. Den bör ge tillräcklig LO-nivå.

/Bengt


attachment.php
 

Attachments

  • SM6APQ-1.jpg
    SM6APQ-1.jpg
    37,9 KB · Views: 495
Nu kom jag på hur man får in bilden.

Sorry att det dröjde.

73
SM6APQ
 

Attachments

  • DSB-TX.jpg
    DSB-TX.jpg
    65,2 KB · Views: 82
Last edited:
Måste ställa en fråga ang bifogade bilder trots att det blir "off topic"

När jag bifogar en bild blir det BARA en(1) bild.
Nu när APQ bifogade bild blev det en "tumb nail"
När EQL bifogar bilder blir det alltid både bild och "tumb nail" (onödigt med två bilder tycker jag)

Varför blir det olika?

/Micke
 
I 6J6 har trioderna gemensam katod så det blir att fibbla lite med det schmat ...

/Janne
 
I 6J6 har trioderna gemensam katod så det blir att fibbla lite med det schmat ...

/Janne

Ja det är riktigt. Katoderna måste ju vara separata för att man skall kunna balansera med potentiometern. Glöm 6J6, sorry.
Varför inte två 811?

73
SM6APQ
 
Last edited:
Får erkänna ett jag, trots enkelheten, inte blir riktigt klok på funktionssättet med den visade kopplingen.

Rörhalvorna arbetar ju i motfas, eller hur? Jag tänker mig då att de utgör en aktiv del i balanseringen och medverkar till eller skapar bärvågsundertryckningen och att de av den anledningen har anoderna direkt ihopkopplade.

Men, om vi nu skulle lägga på en tonfrekvens, säg 1 kHz på modulations-ingången och HF-insignalen t ex är 3700 kHz, borde vi alltså få två frekvenser ut, 3699 kHz resp 3701 kHz.

Ger de blandningsprodukterna då annat fasförhållande på respektive rörs galler? Rimligtvis borde det ju vara så om de inte ska fasas ut när anoderna är ihopkopplade!?

"bättre att fråga och framstå som en idiot än att inte fråga och fortsätta att vara" ;)

/Lasse
 
Last edited:
Får jag också undra?
Om man kör in en tonfrekvens på 1 kHz blir det inte bara en bärvåg då? :)

Alla har gått hem...gonatt!
 
Last edited:
Inte riktigt alla... :) med SSB blir det bara en frekvens ut, ja. Men nu är det ju DSB...
 
Back
Top