Dubbelt sidband

Ja just Bengt, EQL, åtminstone blir det tydligare för mig så... jag ser fram emot ditt provbygge!

Annars - Go for 813 and QRO!! :D


/Lasse
 
Last edited:
Under -SMS & -FEJs SMFF-helg i november 2012 hakade jag på med lite egna utmaningar om att alltid bygga en ny sändare till varje QSO. En annan begränsning var att ena dagen köra kristallstyrt. Eftersom Johnny -UCZ och jag var i planeringsstadiet kring KRAS-kursverksamhet där en Kyynelkopia med 6J6 var en del av bygget så råkade jag testa ett liknade kopplingsexempel. Skillnaden är mest anodkretsen där jag linkkopplade och kunde göra en grov balansering genom att flytta mittuttaget på anodspolen.
Kristallen kopplades bara tvärs över resonanskretsen på gallersidan.
Det funkar alltså bra med DSB även vid radiosport... :)

Artikel från KRAS-arkivet
 
DSB

EQL m fl de APQ

Jag skulle tveka att använda en dubbeltriod. En "magkänsla" säger mig att två seperata rör bör vara lättare att få balans och därmed kunna nolla ut bärvågen. Dessutom fungerar anod-katod-kapacitansen på en av trioderna som en neutraliseringskondensator. Det är ju samma frekvens på ut och ingång och trioder "älskar" att självsvänga. Detta är ytterligare ett skäl för att bygga med två separata rör.

Hur det fungerar har jag inte riktigt 100% klart för mig. Kanske följande förklaring kan belysa kopplingen.

När en RF-spänning får gallerkretsen att svänga kommer en +spänning att påtryckas ett av gallren och en -spänning på det andra gallret. Dessa två spänningar "möts" i anoden och tar ut varandra.

Antag vidare att i ett visst ögonblick vi har en positiv puls från modulationstransformatorn. Båda gallren erhåller denna spänning. och kommer sådeles ut förstärkt i anodkretsen. (Ur LF-synpunkt kan man betrakta de båda rören som "single ended" - ej push-pull!) Modulationspänningen överlagras i anoden på den undertryckta bärvågen och resultatet blir två sidband med undertryckt bärvåg. Om inte bärvågen fasats ut hade vi haft en AM-sändare.

Val av lämpliga rör.
Jag rekommenderar, som jag tidigare nämnde, två separata trioder. Jag har "skummat" i ARRLs bibel kapitel TRIOD TRANSMITTING TUBES.
Jag fastnade för 6C4.

Plate Voltage: 300 v
Plate Current: 25 mA
Plate Input: 7,5 W
Approx Output Power: 5,5 W (QRO!)

Nu mina egna funderingar.
Två 6C4 ger en anodström på 50 mA. Toppströmmen blir 50 x 1,8 (Orrs Handbook) = 90 mA (0,09 A).

Anodimpedansen blir då 300 : 0,09 = 3333 ohm.

Med ett Q-värde på 10 skall alltså C1 ha en reaktans på 333 ohm.

Värden för 3,7 MHz blir ungefär:

C1 : 110 pF

L : 18 µH

C2 : 450 pF

Jag inbillar mig att 6C4 är ett lättillgängligt rör. Bör finnas en motsvarande europaversion EC-något?
Jag tror annars att vi har 6C4 till salu på Radiomuseet i Göteborg, tel. 031-7792101.

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ de BDZ:

Bengt, jag tror att din hypotes är helt riktig! Jag har även tänkt i de banorna att LF signalen tillförs gallren i samma fasläge och i princip arbetar rören som om de vore i parallell för LF-signalen som då även har en överlagrad HF-signal. Induktansen i spolen vilken LF-signalen injiceras i mittuttaget på, kan man bortse från vid LF-frekvenser.

Vad skönt, då tror jag att vi har rett ut den saken. Kopplingen fungerar med all säkerhet! Det kan vara lite jobbigt ibland att vara en "varför-människa" :)
 
Last edited:
BDZ DE EQL

Jo, jag kikade på rotsidan tidigare och där finns mycket intressant att studera. Vi behöver mer fritid!

Kanske jag bygger ihop en testplattform med ECC85 för att känna lite på hur APQ:s koppling beter sig. Om man använder en dubbeltriod eller två separata trioder borde vara egalt så länge man bara kan undertrycka bärvågen med balanseringspotentiometern.

I början av DSB/ESB-eran var 6AR8 ett populärt rör för balanserade modulatorer.

Ladda ner GE Ham News and Larry Lighthouse present - Sideband Handbook

Läs vad Mr Lighthouse Larry skriver. :)

Men skall det vara någon vits med det lilla projektet här så tycker jag man skall hålla sig till de enkla basala principerna som APQ skissade upp. Många gånger kan det vara så att en enkel men optimerad lösning klassar ut en mer komplicerad dito men som inte kunnat optimeras av olika anledningar.

6C4/EC90 använde jag i min första C-certsändare i Pierce-koppling. Kristallen mellan styrgaller och anod utan seriekondensator (!) 47 k gallerläcka och 27 k anodmotstånd. Några hundra pF utkoppling till en EL84:a - Pi-filter på utgången och hela klabbet katodnycklat.

/Bengt
 
Jag har kopplat upp och provat APQ:s förslag som fungerade utmärkt som DSB-modulator med full bärvåg. Med potentiometern i katodkretsarna gick det att balansera bort bärvågen på utgången mer än 50 dB. Men även sidbanden följde med ner så någon DSB med undertryckt bärvåg blev det inte.

attachment.php


I boken Fundamentals of Single Side Bands utgiven av Collins Radio Company 1959 beskrivs principerna och ett av alternativen påminde om APQ:s förslag så när som att man använt två tetroder och matar in LF-signalen via en transformator på skärmgallren. Alltså när vi har positiv halvperiod på ena rörets galler så blir det andra rörets galler negativ. Det är ju en viss skillnad mot den ursprungliga lösningen där LF-signalen matas i fas på båda rören.

Nu var det ju meningen att bygga med en dubbeltriod och alternativet skulle då bli att antingen modulera styrgallren eller katoderna. Båda alternativen borde gå bra men jag valde katodmodulering för att slippa oroa gallerkretsen som redan var intrimmad till resonans på 3.7 MHz.

attachment.php


Så här blev mitt schema med de slutliga komponentvärdena angivna efter en stunds finlir nu i förmiddags.

attachment.php


Enklast möjliga chassie med samma mått dom de andra modulerna till enrörstransceivern så denna DSB-enhet kan tillfogas systemet senare - om resultatet blir bra nog vill säga. Längst till vänster en kristallhållare för en HC6-kristall följt av 6C4 som oscillator (ej monterad ännu), därefter dubbeltrioden ECC88 som DSB-modulator. I burken längst till höger sitter spolen i Pi-filtret. Huruvida skärmning är nödvändig är väl tveksamt men nu sitter den där.

attachment.php


Undersidan av chassiet. Gallerspolen består av 40+40 varv med mittuttaget direkt anslutet till chassiet. I stället för split-stator kondensatorn satsade jag på två fasta kondensatorer. Det går ju bra när bara en frekvens eller ett smalt frekvenssegment kommer att användas. Linken bestå av 8 varv, med 4 varv på varje sida om mittuttaget. Vidare har spolstommen en trimkärna som är ställd exakt i mitten av spolen. På så sätt går det att finjustera kopplingsgraden - eller är det kanske fasen vi justerar - så att den ökar en smula i den ena halvan och minskar i den andra halvan av spolen. Med detta går det alltså att kompensera för de två triodhalvornas något olika förstärkning.

Resultatet så

Genom att korsvis efterjustera balanseringspotentiometern och trimkärnan i gallerspolen så blev det faktiskt ganska bra mätvärden.

attachment.php


På plotten ovan ser vi de båda sidbanden genererade av 2 kHz sinuston från tongeneratorn. (10 dB/ruta och 5 kHz Span) Bärvågsundertryckningen är 68 dB och uteffekten +30 dBm motsvarande 1 W. Inte så jättehög effekt precis men fullt tillräckligt för trafik inom Sverige och nog skall APQ höra mig via NVIS sen när det blir dags. (Står 0,5 W i schemat men det är fel. 1 W ut gäller)

Principen fungerar och det är bara att skala upp med lämpliga High Power rör om man vill. För full utmodulering krävs 20 Vrms mätt mellan de båda katoderna. Här skulle en transformator med två separata lindningar nog kunna minska behovet av moduleringsspänning en del.

På chassiet finns plats för ytterligare några rör till mikrofonsförstärkare och kanske en klipper med lågpassfilter så ringpratarna på 80 m inte klagar på splatter.

/Bengt



.
 

Attachments

  • 6.jpg
    6.jpg
    24,4 KB · Views: 487
  • 1schema.jpg
    1schema.jpg
    33,3 KB · Views: 511
  • 3.jpg
    3.jpg
    60,1 KB · Views: 489
  • 4.jpg
    4.jpg
    62,3 KB · Views: 505
  • 2plot1.jpg
    2plot1.jpg
    92,5 KB · Views: 490
Last edited:
Jag är mäkta imponerad av produktiviteten på Gamlemark Radio!

(Själv håller jag på och försöker begripa mig på den osynliga radiostrålningen mha HFTA-programmet, genom att hissa antenner upp o ned, HAM Cap för strålningsvinkel och RBN spots)

/Roland
 
För full utmodulering krävs 20 Vrms mätt mellan de båda katoderna. Här skulle en transformator med två separata lindningar nog kunna minska behovet av moduleringsspänning en del.

/Bengt

.

Med två lindningar?
Menar du att driva varje katod för sig?

/Micke
 
GLD skrev; "Med två lindningar? Menar du att driva varje katod för sig?"
-----

Jag menade en (1) trafo med seriekopplade sekundärlindningar i fas. Skissade upp två varianter som ev kan fungera - eller tänker jag fel?

attachment.php


/Bengt



.
 

Attachments

  • 7.jpg
    7.jpg
    35,7 KB · Views: 416
OK, som "A" misstänkte jag att du menade.
Enklast att prova, minst omlödningar.

/Micke
 
HP8640 signalgeneratorn har nu ersatts av en EC92 som inte väsnas så mycket som fläkten i dessa HP-maskiner... :)

attachment.php


Det blev ingen Pierce-koppling i bärvågsoscillatorn som jag skrev tidigare då jag är rädd om min fina HC6-kristall som inte tål så mycket kristallström som den gamla hederliga FT243-typen.

Tankkretsen är avstämd till 3,7 MHz. Signalen tas ut via en 8 varvs link på den kalla sidan. De två motstånden R* justerades in så att injektionssignalen till DSB-generatorn blev lagom, d v s c:a 10 dBm.

Allt fungerar till belåtenhet. Uteffekten är fortfarande +30 dBm och bärvågsundertryckningen drygt 60 dB som tidigare.

attachment.php


Ett premiär-QSO har körts med Göran SM7DLK som rapporterade god läsbarhet. Mikrofonen Televerkets kolkorn tillverkningsstämplad 1964 kopplad via ett 1,5 V batteri till en taltransformator som sedan fick driva ut en extern lab-förstärkare för att få den nödvändiga moduleringsspänningen 20 Vrms.

Så nu är det väl bara mikrofonförstärkare och diodbegränsare och lågpassfilter kvar så är styrsändaren klar. Dock bara på en kanal på 80 m bandet - 3700 kHz.

/Bengt



.
 

Attachments

  • 8.jpg
    8.jpg
    50,7 KB · Views: 90
  • 9.jpg
    9.jpg
    51,4 KB · Views: 447
  • 10.jpg
    10.jpg
    72,1 KB · Views: 439
Last edited:
Jag har kopplat upp och provat APQ:s förslag som fungerade utmärkt som DSB-modulator med full bärvåg. Med potentiometern i katodkretsarna gick det att balansera bort bärvågen på utgången mer än 50 dB. Men även sidbanden följde med ner så någon DSB med undertryckt bärvåg blev det inte.
.

Minsann. Då låg det något i den magkänsla jag inledningsvis hade. Fast då återuppstår "varför"...

Det blir till att grotta ner sig i ämnet DSB-modulatorer, för att förhoppningsvis uppnå en inre frid! ;)

Snyggt jobbat Bengt och resultat har du ju också nått - fast med en något annorlunda koppling. Men ändå, visst vore det en fördel att kunna mata in modulationen på gallren, då det rimligen kräver betydligt lägre LF-nivå.

För labbandets skull, kanske mata gallren med LF i motfas, istället för i fas, som visas i den enklare kopplingen... kan de va nåt?

Nä, åter till rörbuggsbyggandet nu. Bifogar W9TO's originalschema. (Ja, jag ska flytta till en egen tråd sen...)

/Lasse
 

Attachments

  • W9TO-Keyer.jpg
    W9TO-Keyer.jpg
    51 KB · Views: 84
Last edited:
Inte dåligt bäste herr rör-taliban :)

20dB gain i en blandare. För det är väl vad det är, en balanserad blandare?
Har du provat olika storlekar på balanseringspotten? Det måste väl finnas en optimal arbetspunkt där du får maximal "verkningsgrad".

Körde motstationen SSB och du "liftade" med hans filter?
 
Back
Top