Dubbelt sidband

Det var jag som var motstation:
Avståndet, ca 3 mil mellan oss är väl inte det bästa med tanke på Bengts 1 watt. Trots att signalstyrkan knappast var mätbar här var modulationen "crispy and clear". Lyssnade med en Drake R-4C och det lät lika bra på båda sidbanden. Drake har ju passband-tuning. Jag var förvånad över att det var så lättläst med en så låg signal.

Kanske dags för en "carbon microphone" come-back :)

//Göran
 
KBW skrev: "20dB gain i en blandare. För det är väl vad det är, en balanserad blandare? Har du provat olika storlekar på balanseringspotten? Det måste väl finnas en optimal arbetspunkt där du får maximal "verkningsgrad"."
----

Jo det är det. Balanseringspotentiometern skulle kunna vara 100 ohm om man lägger till två fasta motstånd mellan pot och resp katod. Då blir det lättare att nolla.

Verkningsgraden tycker jag är en mindre intressant parameter att optimera i ett steg som detta. Bättre då att satsa på en bästa kompromiss av utnivå, linjäritet och renhet i det utsända spektrat.

Man kan välja värdena på potentiometern i katoden i kombination med gallerläckor så att å ena sidan röret brinner upp på fem sekunder om potentiometern vrids i ändläge men å andra sidan att man ej kan överskida ett bestämt maxvärde per triodhalva. Den senare lösningen tilltalar mig och jag skall labba med gallerläckor när gallermoduleringen kopplats klart.

EDIT:

Gallermodulering blev bra och så här ser schemat ut just nu.

attachment.php


Dags att börja rita på en enkel men effektiv LF-modulator...

/Bengt


.
 

Attachments

  • 11.jpg
    11.jpg
    48,7 KB · Views: 347
Last edited:
DSB-sändaren har kompletterats med en enkel modulator och får väl härmed anses vara så pass klar att den kan användas för lokal trafik. Uteffekt 1 watt i 50 ohm. Krispig tydlig modulation med en kolkornsmikrofon modell Televerket 1964.

attachment.php


Som modulatorrör används en ECC82 dubbeltriod. Moduleringstransformatorn till höger skall ersättas med en mindre modell som får plats på chassiet. Till vänster ses kolkornsmikrofonen som monterats temporärt mot en liten högtalare i samband med uppmätning av prestanda m m.

attachment.php


Schemat komplett med modulatorn inkluderad. Ja, så där väldigt mycket enklare går det nog inte att få till det om man inte vill tumma för mycket på prestanda. Ett 3 kHz lågpassfilter i modulatorn hade naturligtvis inte skadat. Nåja, det här var ju bara en kul grej och när förbindelsen med APQ är avklarad så åker bygget upp på hyllan tillsammans med alla andra projekt.

Nu åter till enrörstransceivern igen, där det finns mer att förbättra och mer att reda ut.

/Bengt


.
 

Attachments

  • 13.jpg
    13.jpg
    61,9 KB · Views: 334
  • 12.jpg
    12.jpg
    46,2 KB · Views: 385
Fantastiska byggen, nostalgi avundsvärt, inspirerande.
Men vad skall en nybörjare tro?
Var får man tag i dessa komponenter?
Ja vi är ju några som har feta junkboxar med massor av material, liggande för olika projekt. Efter livslångt samlande och hundratals ELFA och Clas Olson beställningar

Nå vad jag vill är att se en kostnadskalkyl för den som vill bygga något liknande.

Exvis nättransformtor ELFA enlig bilderna här, 478 kr
Aluminiumplåt 1,5 - 2 mm c:a A4 stor 159 kr
Rörhållare 3 st a 77 kr
Eleketronrör 3 st a 159 kr
Omkopplare potentiometer, motstånd och kondingar.
Mätare och kanske många vill förära det vackra bygget med ett ytterhölje
Och så vidare.

Idag är sådana saker rätt blilliga, men byggen av den här typen kommer säkert ändå upp i tusenlappar.

Vad kostade det då att anskaffa dessa delar på 60 talet? Man får ändå inse att radioamatören på den tiden verkligen brann för sin hobby och kostade inte på sig ens en öl, allt gick till pryttlar. Radiotelefonräkningar, TV-skräpkanalabonnemang och Internetabonnemang fanns ju inte.

Ok det kan givetvis går att komma över en massa saker som surplus även idag, inte minst BHIAB, och loppisarna. Men få har plats för stora skrotupplag.
Sen krävs ju verktyg, gradsax, skruvstycke, filar, borrmaskiner hålpunchar, lödkolv.


de
FPD
 
EQL de GLD,
Har du provat att snedställa balansen till 50% bärvåg och lyssna i AM-läge.
Jag vill mao att du ska bekräfta att man kan växla mellan DSB och AM genom att justera balansen.

/Micke
 
GLD DE EQL

Jo, det blir finfin AM när jag snedställer balansen. Har provat att modulera ut musik direkt från en extern modulator och det låter excellent i en vanlig träradio. :)

/Bengt
 
Fantastiska byggen, nostalgi avundsvärt, inspirerande.
Men vad skall en nybörjare tro?
Var får man tag i dessa komponenter?
Ja vi är ju några som har feta junkboxar med massor av material, liggande för olika projekt. Efter livslångt samlande och hundratals ELFA och Clas Olson beställningar

Nå vad jag vill är att se en kostnadskalkyl för den som vill bygga något liknande.

Exvis nättransformtor ELFA enlig bilderna här, 478 kr
Aluminiumplåt 1,5 - 2 mm c:a A4 stor 159 kr
Rörhållare 3 st a 77 kr
Eleketronrör 3 st a 159 kr
Omkopplare potentiometer, motstånd och kondingar.
Mätare och kanske många vill förära det vackra bygget med ett ytterhölje
Och så vidare.

Idag är sådana saker rätt blilliga, men byggen av den här typen kommer säkert ändå upp i tusenlappar.

Vad kostade det då att anskaffa dessa delar på 60 talet? Man får ändå inse att radioamatören på den tiden verkligen brann för sin hobby och kostade inte på sig ens en öl, allt gick till pryttlar. Radiotelefonräkningar, TV-skräpkanalabonnemang och Internetabonnemang fanns ju inte.

Ok det kan givetvis går att komma över en massa saker som surplus även idag, inte minst BHIAB, och loppisarna. Men få har plats för stora skrotupplag.
Sen krävs ju verktyg, gradsax, skruvstycke, filar, borrmaskiner hålpunchar, lödkolv.


de
FPD

Riktiga radioamatörer förstår att prioritera.:)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Fantastiska byggen, nostalgi avundsvärt, inspirerande.
Men vad skall en nybörjare tro?
Var får man tag i dessa komponenter?
Ja vi är ju några som har feta junkboxar med massor av material, liggande för olika projekt. Efter livslångt samlande och hundratals ELFA och Clas Olson beställningar

Nå vad jag vill är att se en kostnadskalkyl för den som vill bygga något liknande.

Exvis nättransformtor ELFA enlig bilderna här, 478 kr
Aluminiumplåt 1,5 - 2 mm c:a A4 stor 159 kr
Rörhållare 3 st a 77 kr
Eleketronrör 3 st a 159 kr
Omkopplare potentiometer, motstånd och kondingar.
Mätare och kanske många vill förära det vackra bygget med ett ytterhölje
Och så vidare.

Idag är sådana saker rätt blilliga, men byggen av den här typen kommer säkert ändå upp i tusenlappar.

Vad kostade det då att anskaffa dessa delar på 60 talet? Man får ändå inse att radioamatören på den tiden verkligen brann för sin hobby och kostade inte på sig ens en öl, allt gick till pryttlar. Radiotelefonräkningar, TV-skräpkanalabonnemang och Internetabonnemang fanns ju inte.

Ok det kan givetvis går att komma över en massa saker som surplus även idag, inte minst BHIAB, och loppisarna. Men få har plats för stora skrotupplag.
Sen krävs ju verktyg, gradsax, skruvstycke, filar, borrmaskiner hålpunchar, lödkolv.


de
FPD

Roy, jag förstår inte riktigt syftet med ditt inägg. Du brukar ju ofta använda dig av en god portion ironi, kanske har även detta ett stänk av ironi...?

Annars känns det här mest som skrämselpropaganda!
- Försök för allt i världen inte att åstadkomma något själv! Det blir jättedyrt om komponenterna nu ens går att skaffa... köp dina grejor och sätt bara i stickproppen istället! -

Kan inte det vara att ett litet lustmord på skaparglädje och kreativitet!? :rolleyes:

Jag skulle säga att om intresset finns, är det inte ett dugg svårare att få tag på surplus idag jämfört med hur det var på 60- och 70-talet! Att det svenska försvaret har nermonterats, har skapat massor av tillflöde på radio- och elektroniksurplus. Rejäla grejor, innehållande mycket dyra komponenter men som kan fås, i princip, gratis! Det tåget har redan gått, invänder kanske någon men då ska man komma ihåg att vi som haft och har detta intresse, har fyllt ladorna. Oftast med mer junk än vi behöver!

Kostnadskalyler på egenbygg-projekt i dessa sammanhang existerar inte då de inte behövs! Den nybörjare som är sugen på att bygga något själv ska inte behöva offra hushållskassan.

Jag erbjuder mig på stående fot att skänka prylar ur min junkbox till den nybörjare som är hågad! Det är bara att höra av sig. Säkert finns flera som tänker som jag.

Jag tror att din omsorg om nybörjarna mer stjälper än hjälper, Roy!

/Lasse
 
@FPD:

Du glömmer instrumentkostnaderna det är nog en kalkyl på 10-tusentals kronor. Personligen använder jag pengarna från mitt golf & pub konto. Vad går en pubvända på, 1000 - 1500Kr?

Alla hobbies kostar, det gäller att hitta den som ger mest tillfredställelse för pengarna.

Som flera skriver kan kostnaderna till viss del kringås med besök hos goda vänners junkboxar :)
 
Snare tvärs om.
Ingen ironi i detta fall.
Snare finns alla möjligheter att få en nybäörjare att inse att det går att bygga själv för mycket måttliga pengar.
Att kostnader för en hobby idag är en mycket kritisk sak är ett faktum och jag menar att idag kan en nybörjare som köper alla delalr nya eller på loppis gör detta som en "riktig" radioamatör gjorde på 60 talet för en tiondel av kostnaden.

Med fakta på bordet borde ju faktiskt detta faktum verkligen motivera hembyggen.
En nybörjare har ju ingen som helst aning om hur man gör, vad man behöver och hur det går till.
Men med rätt sporre kan han kanske börja ett livslångt uppbyggande av en junkbox som tillåter denna form av amatörradio, dvs bygga själv.

Aldrig någonsin i historien har det varit så billigt, så lätt, så stor tillgång på komponeter beskrivningar, scheman appar till amatöradiobyggen som nu.

Därför tycker jag att man kanske borde visa vad det kan kosta, och att det ändå inte är avskräckande.
Samt vad en radioamatör förr lade ner på sin hobby.


Eller skall "riktig" amatörradio och självbyggen vara en hemlighet som bara de invigda förstår?


de
FPD
 
Snare tvärs om.
Ingen ironi i detta fall.
Snare finns alla möjligheter att få en nybäörjare att inse att det går att bygga själv för mycket måttliga pengar.
Att kostnader för en hobby idag är en mycket kritisk sak är ett faktum och jag menar att idag kan en nybörjare som köper alla delalr nya eller på loppis gör detta som en "riktig" radioamatör gjorde på 60 talet för en tiondel av kostnaden.

Med fakta på bordet borde ju faktiskt detta faktum verkligen motivera hembyggen.
En nybörjare har ju ingen som helst aning om hur man gör, vad man behöver och hur det går till.
Men med rätt sporre kan han kanske börja ett livslångt uppbyggande av en junkbox som tillåter denna form av amatörradio, dvs bygga själv.

Aldrig någonsin i historien har det varit så billigt, så lätt, så stor tillgång på komponeter beskrivningar, scheman appar till amatöradiobyggen som nu.

Därför tycker jag att man kanske borde visa vad det kan kosta, och att det ändå inte är avskräckande.
Samt vad en radioamatör förr lade ner på sin hobby.


Eller skall "riktig" amatörradio och självbyggen vara en hemlighet som bara de invigda förstår?


de
FPD

Det känns lite som att du nu försöker sparka in den dörr som jag i föregående inlägg öppnade på vid gavel!

Ditt tidigare inlägg andas inte direkt det budskap du nu "vrider till" ovan. Och, konstruera inte problem som inte finns - det räcker gott och väl med de vi har!

Nå, antar du utmaningen och öppnar din junkbox Roy? :)

73/Lasse
 
@FPD:

Du glömmer instrumentkostnaderna det är nog en kalkyl på 10-tusentals kronor. Personligen använder jag pengarna från mitt golf & pub konto. Vad går en pubvända på, 1000 - 1500Kr?

Instrumentkontot kan utan vidare reduceras till kostnaden eller jobbet att släpa hem instrumenten, i alla fall om man nöjer sig med lite äldre saker. Själv har jag massor med instrument hemma. Många professionella saker från HP som någon stackare betalat multum för en gång i tiden. Så gott som allt har varit helt gratis. Gäller bara att hålla sig framme och ha lite kontakter. En del har varit trasigt och lagats med ofta enkla insatser (undrar hur många elektrolyter jag bytt...). Numera finns mängder av manualer på nätet och på forum fås tips för reparation. Ok lite har jag faktiskt köpt, en Flukemultimeter och en MFJ antennanalysator.

Mycket går till skrot i onödan. Jag kunde ha blivit ägare till en klassuppsättning (minst...) med oscilloskop från en skola. Nöjde mig med ett analogt fyrkanals 100 MHz plus ett digitalt Tek. Resten har återvinningen tuggat i sig. Begränsningen på instrumentfronten ligger i att begränsa sig och inse att utrymmet hemma är begränsat. Man lär sig med tiden att bara dra hem det som man har behov av.

Som BDZ skrev finns komponenter i överflöd. Det har nog aldrig någonsin varit enklare att vara hempulande radioamatör än NU.

Vill också slå ett slag för alla gamla böcker som vänliga själar scannat in. Bara att tanka hem som PDF. Instrument finns alltså, komponenter finns och kunskap finns.

Tiden kanske många upplever som ett problem. Stäng av teven så löser det sig... :) Ett gammalt ordspråk på vägen, jag tror det var Irländskt:
"When god created time he made plenty of it"
 
Tyvärr så är inte alla sysselsatta inom ett yrke där instrument kan ramla ned bagaluckan.

Det verkar som vi är i behov av en virtuell återvinningscentral, där man kan tipsa om vad som håller på att "skrotas"?

Numer finns det även gott om PC-instrument som oscilloskop, VNA med mera vilket gör att labbet inte kräver så stora utrymmen.
 

Ett MYCKET lovvärt initiativ! Det skulle väl SSA kunna planka rakt av och ha en avdelning i QTC för detta!! Eller är det månne inte intressant att befrämja återanvändning, byggande och kunskapsinhämtning...?

Henke/-UKE, det slår mig att jag kunde ha användning för ett bättre oscilloskop än det jag har (10MHz), har du möjligen några känningar?

73/Lasse
 
Ett MYCKET lovvärt initiativ! Det skulle väl SSA kunna planka rakt av och ha en avdelning i QTC för detta!!
Varför inte en liten avdelning här på ham.se?
Då når vi fler än "bara" ssa-medlemmar och andra (få?) QTC-läsare.
 
Varför inte en liten avdelning här på ham.se?
Då når vi fler än "bara" ssa-medlemmar och andra (få?) QTC-läsare.

Absolut! Detta får väl ses som en framställan och ett önskemål till webmaster!
En egen fast rubrik för ändamålet, skulle väl behövas och faktiskt egentligen inte mycket mer...

Vi hoppas på napp!

Tillägg: Snubblade nyss över en, för mig ny, surplussida med bra priser:

http://www.bde.se/skat11_1.pdf

/Lasse
 
Last edited:
Back
Top