Elektriska värmeplagg vid portabelt körning

Johan Persson

Well-Known Member
Så här års är det kallt at sitta still i naturen när man kör portabelt. Jag har inte några problem med att hålla värmen när jag är i rörelse, men är det någon minusgrad så känns det som att jag bli kall oavsett hur mycket kläder jag har på mig.

Har någon provat att ha värme plagg med värmeslingor i? Det finns västar och sulor som jag funderar lite på.


1708797452409.png
 
En del saker kan man göra själv, och det kanske kan klassas som amatörradio.
Jag vet att segelflygare, kunde sticka egna strumpor, och drev med ett 15 Ah blybatteri.
Efter att jag bytte bil och fick en uppvärmd ratt inser jag att lite elvärme är mycket effektivt.
Att sy in lite trådar i vantarna låter sig enkelt göras, man får prova med lite tunn kopplingstråd, och prova sig fram till lämplig effekt.
Ja jag tycker att jag lätt fryser om tassarna och även fötterna.
För ett tag sen fick jag på mitt labbord upp ett par sulor som ägaren använde i sina cykelskor, de är ju tunna, och tävlingscyklar man vid kallt väder så...
Drevs av ett par 18650 celler fästa vid ankeln per fot.
Felet? ja avnötta trådar, här rör det sig ju så rejäla sladdar krävs.
I bilen vet vi ju alla hur effektivt värmesätet är.
Plaggen på bilden ser ju varma ut, nästan så det infraröda har övergått i glödgat tillstånd, dvs 700 - 800 C. Läste i ett annat forum om dessa plagg, resultaten var positiva!
Men det går åt elenergi, vid portabelektivitet i timmar lär det går åt ett bilbatteri....

Nog är det en utveckling åt rätt håll, och strömkällorna har ju oxo utvecklat.

Kul tråd och det vore intressant att läsa om andra som gjort experiment.

Sen kan man ju göra som förr och testa halm i skorna....


SM4FPD
 
Denna text är nog långsökt som amatörradio…men min kusin satte en 5W spol lampa, såndär 12Volt’s som ser ut som en svullen glasrörs säkring med polerna i ändarna…en sån lampa i varje ände inuti styret på sin 125’a lätt mc i början på 80-talet.
Det funka över förväntan bra som värmare vintertid. Minus på lampan anslöts från jord i styrets ytterändar.

I ngn av mina gamla bilar jag skickat till skroten satt det små glödlampor som element inuti de elektriskt uppvärmda backspeglarna.

En älg-jagande arb.kamrat har en värmeljusdriven pall han använder när han sitter på pass i skogen vilken också sägs fungera bra. Hembygge eller köpegrej framkom inte.
 
Kan man använda dem som konstlast? :)

@VRL, är lite nyfiken på pallen jag med, har vän den skulle passa utmärkt för ...
 
Så här års är det kallt at sitta still i naturen när man kör portabelt. Jag har inte några problem med att hålla värmen när jag är i rörelse, men är det någon minusgrad så känns det som att jag bli kall oavsett hur mycket kläder jag har på mig.
Man behöver inte krångla till det med sånt, men man måste sätta på sig mer när man sitter still än när man rör sig. Man blir trött och slö med för mycket kläder i rörelse, men frusen om man sätter sig i de kläder som funkar att röra sig i.

Bra friluftskläder med ylleunderställ, rymliga kängor och strumpor med mycket ull i är en bra grund, sedan ett vindtätt skikt utanpå det. Varm mössa är viktigare än vad man tror. Sedan måste man addera mer när man ska vara stilla. En dunjacka av expeditionstyp (snarare än en sådan man kan se ball ut i på stan) är oöverträffat. I brist på en sådan får det bli en extra tjocktröja under ytterjackan. Man måste alltid ha tunna vantar på sig, även om man tar av de stora yttervantarna.
 
Jag provade en värmeväst idag men blev inte såld på den. För att inte bli som en michelin gubbe så ersatte jag min tjocka ylle tröja under jackan, med värmevästen. Efter en stund började jag frysa, men hade iofs två varma plattor i ryggen som var mysiga, men jag föredrar en tjock tröja
 
Hustrun står på marknader under hösten och fram till jul. Hon var ofta djupfryst efter en dag i blåst och kyla. För 2 år sen köpte hon en värmeväst och värmekallsonger. Hon tycker dom fungerar utmärkt och fryser inte alls lika ofta längre. Hon har köpt till några extra batterier som används när det är riktigt kallt eller blåsigt och värmen måste vara på max, då tar batterierna slut ganska fort men då byter hon till ett nytt. Är det inte riktigt så kallt så håller batterierna hela dagen utan att bytas. Hon är mycket nöjd.
 
Aldrig provat elvärme. En rejäl yllefilt att kura ihop sig i där man sitter på liggunderlaget har fått följa med några gånger, och har fungerat rätt bra. Ska man sitta längre än en timme ser jag dock absolut poängen med elektriska värmeplagg, men tror det kommer dröja om jag någonsin investerar i ett. När jag skriver detta inser jag att jag borde stoppa en varmvattenflaska i jackan nästa gång :)
 
Jag körde med "fickvärmare" när det var kallt o man var ute länge. En fyllde man med bensin o en hade bränslestavar.
Båda fungerade bra. Brukade ha den innanför jacka vid magen. Typ denna.
Tär inte på batteriet och speciellt den man fyllde med bensin var en evighetsmaskin. En liten flaska "kemiskt ren bensin" räckte en hel vinter.
Hittade denna nu. https://www.kjell.com/se/produkter/...are/zippo-handvarmare-bensindriven-6-h-p48447
 
Back
Top