En korrekt rättvisande S-meter

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Kanske detta tips kan vara något för den som vill ha en korrekt och rättvisande S-meter på sin mottagare. Som vi alla känner till så visar de flesta S-metrar mest glädjesiffror. Allt över mottagarens egenbrus är minst S7 och ytterst svaga nästan ohörbara signaler brukar rapporteras som -You are 59 here, very good signals my friend. Please repeat my report, your name and QTH.

Men kika på länken nedan. Bara att mata in sina egna uppmätta spännings- eller strömvärden på styrström/spänningen till den analoga S-metern, trycka på en knapp och vips får man tillbaks en tjusigt designad S-meterskala klar att printa ut på styv glättad kartong alternativt vidarebehandla i PhotoShop och montera in i sitt analoga visarinstrument.

http://www.s-meter.de/

Själv skulle jag iofs föredra en signalstyrkemeter kalibrerad i sorten dBm vilket för mig ger en tydligare bild av hur svag eller stark en signal är. Men det ena utesluter inte det andra.

/Bengt
 
Kul sida med massor av möjligheter... Själv valde jag att gradera min mätare i dBµV på senaste bygget . Den övre skalan visar 0 - 100 dBµv, (den nedre skalan visar strömförbrukningen 0 - 3.5 A i sändning).

Mätaren på bilden visar S-9 (34 dBµV), fullt skalutslag är drygt S-9 +60 dB (94 dBµV).
 

Attachments

  • DSCN0510_mini_klipp.JPG
    DSCN0510_mini_klipp.JPG
    14,3 KB · Views: 105
Jag tycker att en "QSA-meter" skulle vara befogad.

När QSA-värdet överskrider 5 kan man ha en tilläggsskala i Neper.

En extremt stark signal skulle då kunna rapporteras som QSA 5+ 3 Np (motsvarande c:a S9 + 27 dB)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • QSA.JPG
    QSA.JPG
    6,7 KB · Views: 470
Back
Top